Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrJ
V70, My04 140Hk man

Tycker att min växelspak går lite tungt/segt.
Inte på ett sådant sätt som att det skulle vara något fel i lådan.
Utan det går liksom segt. (Hoppas ni förstår hur jag menar. Vet inte hur jag skall förklara noggrannare.)
Vad kan det bero på?
Är det vajer eller länkage mellan spak/låda på dessa bilar? Går det att komma åt och smörja dessa?
Hade samma fel på min V70 -04. Bytte koppling och då samtidigt hade de fett (smörjde) på alla rörliga delar. Man måste nämligen plocka ner växellådan för att komma åt enligt Helmia. Då kan det även vara läge att göra ett kopplingsbyte då halva jobbet är gjort.
av Elvis73
Är du säker på att kopplingen tar/kopplar ur ordentligt? om motorn drar växellådan lite grann så kan det bli trögt att växla. Hade en läckande kopplingscylinder på min v70 och när det kom in luft i den så kopplar det ur dåligt/blir svårt att växla.
av MrJ
Nyligen köpt bilen.
Tänkte inte på det direkt. Men har märkt att jag stör mig lte på att spaken går tungt/segt.

Ja jag är säker på att kopplingen kopplar ur ordentligt. Det var det första jag kolla.
Segheten finns även kring friläges området.

Vet inte om det bara är när det är kallt ute då jag inte kört bilen en meter utan att det är minusrader. Ska försöka få in den i värmen oh kolla.

/MrJ
av MrJ
Elvis73 skrev:Är du säker på att kopplingen tar/kopplar ur ordentligt? om motorn drar växellådan lite grann så kan det bli trögt att växla. Hade en läckande kopplingscylinder på min v70 och när det kom in luft i den så kopplar det ur dåligt/blir svårt att växla.
Det har jag varit med om på farsgubbens 945 T 98. Det är ett helt annat fenomen. Då hjälper det dessutom att pumpa på kopplingen.
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]