Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndyXC90
Jakris skrev: Om ovanstående inte löser problemet så återstår styrboxarna, där tex. jordfel teoretiskt kan ge fel.
Att det bara sker under startfasen kanske kan bero på de höga strömmarna till startmotorn.
Med anledning av det vore det intressant att veta om alla har batteriet bak och vilken årsmodell.
Det är en automat av årsmodell -06. Har gått drygt 7000 mil. Batteriet bak.
Senast redigerad av 2 AndyXC90, redigerad totalt 0 gång.
av emdor
AndyXC90 skrev:
Jakris skrev: Om ovanstående inte löser problemet så återstår styrboxarna, där tex. jordfel teoretiskt kan ge fel.
Att det bara sker under startfasen kanske kan bero på de höga strömmarna till startmotorn.
Med anledning av det vore det intressant att veta om alla har batteriet bak och vilken årsmodell.
Det är en automat av årsmodell -06.
Min är en automat -04 (uttagen novermber -03) c:a 13000 mil
Användarvisningsbild
av Jakris
Vår XC90 -04 är uttagen dec-03 har också automat och drygt 10000mil på nacken.

Hur har era bilar funkat efter sensorbytena ?

Frugan har haft våran en vecka och i det mildare vädret har hon konstigt nog inte haft några problem, trots att jag inte ändrat något.
av AndyXC90
Jakris skrev: Hur har era bilar funkat efter sensorbytena ?
Kan inte påstå att det ännu går att säga att sensorn är problemet, eftersom jag bytte i fredags.
Jag tycker att den startar mer distinkt, den låter liksom mer frisk.
Men det kan ju vara att man inbillar sig.
av S60AWD2.5T
Kan bara ansluta mig till skaran av exakt detta problem.
Temperatur 0-+6 är det valigaste men även enstka gånger annars.
Misstänkte i början batteriet, men det är bara så att när man nöter slukar det ström i från ett taskigt laddat batteri.
Då blir starten trött.
Jag har automat och har rengjort givaren, den va rinte skitig och felet kvarstår.
Detta händer aldrig under vår o sommar utan endast höst o i bland på vintern.
Men intye vid köld.

Ja som ni ser är miit problem samma som ert problem ;-)
Jag har vart inne på signalstörning från startmotor till kretsen för vevaxelgivaren.
Men varför vid detta väder???

Önskar svar på denna gåta!!
av AndyXC90
AndyXC90 skrev: Kan inte påstå att det ännu går att säga att sensorn är problemet, eftersom jag bytte i fredags.
Jag tycker att den startar mer distinkt, den låter liksom mer frisk.
Men det kan ju vara att man inbillar sig.
Jaha, då har det inträffat igen. Igår kväll fanns en tendens till misständning när jag skulle ha bilen och jag hoppades att det bara var en tillfällighet (men insåg innerst inne att det inte var det).
I morse var den tjurigare än någonsin!
Jag höll kvar och nötte på startmotorn men det startade bara inte. Höll kvar i nästan en halvminut och den enda tendens till start var ett par misständningar under den tiden. Fick avbryta och försöka igen. Efter en 5 sekunder startade bilen tjurigt som attan.
Det som är konstigt är att bilen under denna dryga vecka med utbytt givare känts piggare vid starten varje gång oavsett om jag kört med bränslevärmare eller ej. Temperaturen har dock legat kring 0 grader den senaste veckan. Idag var det lite kallare, runt -5 grader.
Det blir att ta kontakt med Volvo igen för att byta den andra givaren och hoppas på bättre resultat.
av AndyXC90
emdor skrev:Jag har bytt den där givaren på min bil som ni pratar om. Min bil blev inte bättre av det. Nu för någon månad sedan när jag hade bilen inne för byte av olja i lådan så berättade min mekanker att jag hade felkod på en annan av givarna. Dessutom så uppstod startproblemet när de skulle starta bilen och köra ut den från verkstaden med felkoden "nedsatt motorprestanda" som följd. Men jag hoppas att era bilar blir bra och att det kan hjälpa mig att få ordning på min. Skriv gärna här hur det gick sen.
Har det gjorts någon åtgärd på din bil efter detta? Hade verkstaden någon kommentar?
av AndyXC90
Är det någon annan som tycker att det inte strular alls när man har kört med bränslevärmaren? Eller som har en klok ide kring varför det verkar spela in på felet?
Har aldrig haft problem då värmaren använts, om någon givare ger felresultat borde det väl knappast påverkas av detta? Eller sitter givarna så till att de värms upp - fukt reduceras?
Användarvisningsbild
av Jakris
Tråkigt Andy ! (Undrar om det gick bättre för Sundlof ?)

Naturligtvis återkom problemen även för mig i slutet på veckan, när det blev kallare, men det var ju väntat eftersom jag inte ändrat något.

Vår andrabil (S60 2,4T -01 manuell) startar dock alltid som en klocka.
I veckan lade jag märke till att den motorn verkar snurra fortare när startmotorn drar, och alltid tänder inom "en sekund".

Alla som hört av sig hittills har automater. Kan det finnas ett samband mellan automaternas hålstansade ring på svänghjulet och hastigheten på motorn under startsekvensen?
Svänghjulsgivaren kanske inte ger lika bra signal med den hålstansade ringen (jämfört med manuellas borrade hål) vid lågt varv.

Det skulle förklara varför det är mindre problem på sommaren samt så länge motorn är ljummen efter körning och som du kommit på när motorvärmaren använts
eftersom motorn snurrar fortare under startsekvensen ju varmare den är.
Har ännu ingen förklaring till varför andrabilen snurrar fortare, när startmotorn drar, vid samma temp.

Det skulle också kunna bero på att ECM är varmare vid ovanstående tillfällen. Den sitter på höger sida i motorrummet (vid spolarpåfyllningen) i din och min bil.
Så temperatur-/fukt-beroende kontaktfel, eller i värsta fall kretskortfel, är fortfarande en möjlighet.

Har du samma symptom som mig och Sundlof, att varvräknaren ibland slår mellan noll & 4000 rpm medan startmotorn drar?
Det pekar direkt mot signalerna från svänghjulsgivaren, men det är inte nödvändigtvis själva givaren som är problemet.
Kollade Volvo verkligen alla 59 hålen i svänghjulsringen, så att det inte sitter metallspån i några som stör givaren vid mycket lågt varvtal (som startmotorvarv) ?

Har även du råkat ut för sånt "tvärstopp" på motorn som jag och emdor haft ibland?
Det verkar vara tändförställningen som blivit helgalen, men den skall vara fast under startfasen att svänghjulsgivarsignalen .
Är det svänghjulssignalen som lurar ECM att ge tändpuls vid fel vevaxelläge eller uppfattar ECM inte att den är i startfas så att tändningen står "för högt"?

Jag skulle vilja mäta signalen med oscilloskop för att se om den skiljer sig från andrabilen.

Med "den andra givaren" antar jag att du menar kamaxelgivarna (som är två, en per kamaxel på våra motorer).
De påverkar dock inte varvräknaren och ej heller tändförställningen under startfasen. Signalen från en av dem (jag tror att det är insugskammens givare) används visserligen om ECM anser att svänghjulsgivarens signal är felaktig, men då skall man få felkod vilket inte jag fått.

Hälsningar
Jakris
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 27

Efter att ha kört en längre sträc[…]

Gnisslande baklucka XC90 -21

Kan det vara motorerna kanske? Om du handdrar luck[…]