Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av perjak
Nu har det efterlängtade PA300-slutsteget äntligen ankommit från skroten. Alla monteringsdetaljer och kablar följde med men det saknades strömkabel.

Efter att ha läst här så blir jag lite förbryllad över detta med strömmatning. Några har tydligen hittat en strömkabel under stolen och andra inte.

Är det någon som vet vilka årsmodeller/bilmodeller som har strömkabel framdragen.

Och ni som hittat kabel, kan man leta fram den utan att plocka loss stolen?
Användarvisningsbild
av CarMan
perjak skrev:Nu har det efterlängtade PA300-slutsteget äntligen ankommit från skroten. Alla monteringsdetaljer och kablar följde med men det saknades strömkabel.

Efter att ha läst här så blir jag lite förbryllad över detta med strömmatning. Några har tydligen hittat en strömkabel under stolen och andra inte.

Är det någon som vet vilka årsmodeller/bilmodeller som har strömkabel framdragen.

Och ni som hittat kabel, kan man leta fram den utan att plocka loss stolen?
det beror på bilens utrustnings nivå & även årsmodell, då det ändras hela tiden.
av perjak
Då förtydligar jag frågan:

Är det någon som med säkerhet kan säga att det finns eller inte finns strömkabel framdragen i en V70N 2006, Ocean Race (momentum i grunden).
Användarvisningsbild
av falcon
Min strömkabel låg vid skarven mellan mattorna på höger sida, bakom balken.
Och har du den där så komer du åt den utan att plocka lös ngt.
//Peter
av perjak
Efter en stunds letande och brytande i mattan hittade även jag en kontakt under stolen.

Nu är steget monterat och det låter kanon!
Användarvisningsbild
av _Anders_
Perjak, hur gjorde du för att lossa ramen runt mittkonsolen för att slutligen på ut stereon? Det finns ju ingen penn-hållare att bända loss först. Var det bara att sätta fiskbenet i nederkant och bända eller? Jag har laddat hem installationsanvisningarna från volvo-sidan du tipsade om för ett tag sedan, men den är inte för en "face-liftad" version av V70n. Jag är inte jättesugen på att chansa och ta sönder något (Jo, feg! Speciellt när det gäller att riskera att ha sönder inredningen med knirr och knarr som följd :oops: )!

Sedan har jag en mera allmän fråga: i anvisningarna för slutsteget (och högtalare med för den delen) står att man ska vrida tändningen till läge II innan man ansluter batteriet igen - varför?
Jag tänker så klart göra som det står i anvisningen, men vill gärna veta vad skillnaden är att inte vrida nyckeln till läge II! Någon som kan förklara?

Precis som en del andra har jag lite betänkligheter kring ljudkvaliteten på performance systemet. Läsning i detta forum har har fått även mig att lyfta på luren och ringa till JB för att beställa ett PA300 och HighPerformance högtalare ( jag fick även tag i diskanterna :D ). Dessutom väntar jag på en USA Spec IPod adapter som ska in i bilen, tänkte ta allt på en gång för att bara behöva ta ur stereon en gång!
Användarvisningsbild
av _Anders_
Aj då,
läser trådens titel och inser att jag har helt hamnat OffTopic.
Ha överseende med en my medlem :roll: !
Användarvisningsbild
av Brainy
angående att du ska ha tändningen på läge II så beror det på att om något skulle ha hänt med krockkuddarna när du varit där och pillat så är du inte i bilen när de strömsätts. Risken verkar anses minimal men det är ju å andra sidan en väldigt enkel försäkring.

/Anders
av Perlan
Hej!

Jag har precis monterat ett PA300 i en V70N-02. Bilen hade tyvärr ingen strömkabel framdragen till stolen.

Ett enkelt sätt att kolla om det finns strömkabel framdragen till stolen är att öppna säkringslådan i bilen (vänster sida) och kolla säkring nr.17. Det skall finnas metalbleck på båda sidor om säkringen (det sitter nog ingen säkring på plats 17). Saknas det ena blecket så har du ingen strömkabel framdragen till stolen.

Mvh, Perlan
Användarvisningsbild
av _Anders_
Du var mig en snabb en! Du kan knappt ha hunnit hem från Köping förrän du skred till verket! :lol:

Lossade du passagerarstolen för att komma åt under arbetet eller gick det ändå?
Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]

740 som krånglar

Det är ju årsmodell 1990 men lampan t&a[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]