Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
acr32 skrev:
Guru skrev: Tyvärr, svaret från Polestar är felaktigt! Det blir inget trim till denna variant! Finns inte någon plan för trim till den i framtiden heller.
Det är VCC som styr, inte Polestar. Varför Polestar svarat som de gjort för stå för dom.
Detta är länken till foldern jag fick, se sidan 2.
http://www.bilia.se/EPiUpload/sv/Worksh ... Folder.pdf
Spelar ingen roll, den stämmer inte! Volvo kommer att prata med Polestar för de har fel info.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Guru skrev:
acr32 skrev:
Guru skrev: Tyvärr, svaret från Polestar är felaktigt! Det blir inget trim till denna variant! Finns inte någon plan för trim till den i framtiden heller.
Det är VCC som styr, inte Polestar. Varför Polestar svarat som de gjort för stå för dom.
Detta är länken till foldern jag fick, se sidan 2.
http://www.bilia.se/EPiUpload/sv/Worksh ... Folder.pdf
Spelar ingen roll, den stämmer inte! Volvo kommer att prata med Polestar för de har fel info.
Skynda att beställa innan Volvo rycker i strypkopplet man har om halsen på Polestar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
av Amli
maskinförarinnan skrev:Om jag hade köpt en begagnad bil om ett par år som är trimmad, skulle jag inte köpa den, då det är många som kör som helvete med dom trimmade bilarna....

Är nöjd med min d5:a....
Jag tror inte att en ägare till en XC70 2,4D kör så mycket hårdare bara för att den är effektoptimerad av Polestar. Visst om det hade varit en BSR chippad S40 T5 från -05...
av Lövet
Så länge bilen är varmkörd innan man gasar på är risken för skador vid chiptrim mycket små. Faktum är att jag tror att människor som trimmar har bättre koll på sådant än SvenneBanan som drar på så fort han kommer ut från uppfarten.
av AndS
maskinförarinnan skrev:Om jag hade köpt en begagnad bil om ett par år som är trimmad, skulle jag inte köpa den, då det är många som kör som helvete med dom trimmade bilarna....

Att jag stoppade in Polestar i vår diesel var för att få lite mera kraft i mellanregistret, t.ex. så drar den bättre på 6:ans växel i hastigheter kring 90-110km/h. Den drar även lite mjukare från riktigt låga varv vid stadskörning.
Detta med att "trimma" en bil för att vara snabbast 0-100km/h är något helt annat. Inte som i ungdommen när man lättade vevaxel/svänghjul, nya kolvar, en portad topp och in med en ny kam och 2 stora förgasare som brölar. :D
Som flera har skrivit så är Polestar en effekthöjning "gjord" av Volvo där man behåller alla funktioner i styrsystemet.
av XLR8MF
Att vara rädd för att köpa en begagnad bil som är optimerad av Polestar är ungefär lika intelligent som att undvika D5 och välja 2,4D istället. Det är ju för tusan bara olika mjukvaror direkt från Volvos motoravdelning i båda fallen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndS skrev:

Att jag stoppade in Polestar i vår diesel var för att få lite mera kraft i mellanregistret, t.ex. så drar den bättre på 6:ans växel i hastigheter kring 90-110km/h. Den drar även lite mjukare från riktigt låga varv vid stadskörning.
Detta med att "trimma" en bil för att vara snabbast 0-100km/h är något helt annat. Inte som i ungdommen när man lättade vevaxel/svänghjul, nya kolvar, en portad topp och in med en ny kam och 2 stora förgasare som brölar. :D
Som flera har skrivit så är Polestar en effekthöjning "gjord" av Volvo där man behåller alla funktioner i styrsystemet.
Njae.... vet inte om jag håller med till 100% om era 0 - 100 tankar.

Om man inte är nöjd med 420 Nm utan hissar upp det till 460 Nm genom att mappa om motorn så ökar man ju påfrestningen lite lite på motorn.

Om man sedan använder dessa 460 Nm för att ta bilen 0 - 100 km/h på 8 sekunder eller om man pumpar ut dessa 460 Nm för att tex gasa förbi en långtradare 80 - 130 på 10 sekunder och 5:ans växel sliter nog precis lika mycket.

Alla värsta slitet blir nog om man använder vridet till att dra husvagn på 6an, lite rödljusgasande sliter inte mycket, det är så kortvarigt.
av joschua
XLR8MF skrev:Att vara rädd för att köpa en begagnad bil som är optimerad av Polestar är ungefär lika intelligent som att undvika D5 och välja 2,4D istället. Det är ju för tusan bara olika mjukvaror direkt från Volvos motoravdelning i båda fallen.
Det är nog inte den trimmade bilen man är rädd för utan snarare hur ägaren använt bilen. Det finns ju trots allt en anledning till att optimera bilen - att man gillar att gasa , och det medför ju ett ökat allmänslitage på bilen. Nu kommer väl alla här skriva att dom trimmar för att dom ska dra släp osv , men jag tror ändå att det ligger till som jag skrev.
av XLR8MF
joschua skrev:
XLR8MF skrev:Att vara rädd för att köpa en begagnad bil som är optimerad av Polestar är ungefär lika intelligent som att undvika D5 och välja 2,4D istället. Det är ju för tusan bara olika mjukvaror direkt från Volvos motoravdelning i båda fallen.
Det är nog inte den trimmade bilen man är rädd för utan snarare hur ägaren använt bilen. Det finns ju trots allt en anledning till att optimera bilen - att man gillar att gasa , och det medför ju ett ökat allmänslitage på bilen. Nu kommer väl alla här skriva att dom trimmar för att dom ska dra släp osv , men jag tror ändå att det ligger till som jag skrev.
Förstår din poäng även om den är mer baserad på känsla än logik. Jag är ödmjuk inför denna känsla och tror att fler kan tänka som du vilket kan avskräcka från begagnatköp av Polestar uppgraderade bilar i vissa fall. Vad man borde känna på sig är ju annars att man inte köper en exempelvis relativt dyr V70 om man gillar att gasa... det är snarare andra värden som gör att man köper Volvo.

Hursomhelst är det någon som har omregistrerat bilen med Polestar? Hur påverkas försäkringspremien?
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]