Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joschua skrev:det är nog rätt många som väljer bil delvis beroende på hur bilen ser ut- så dom flesta är nog posörer. tycker inte det är konstigare att välja en xc70 pga av den är snygg jämfört med att välja en v70 med tex 18 tum ( som ju egentligen är fullständigt onödigt på biltypen dock väldigt snyggt). en basutrustad v70 på vinterplåtfälgar försvinner ju bland alla taxibilar - det gör inte xc70:n. har man väl väldigt specifika behov av tex 4wd och enbart tittar på max funktion tror jag inte volvo är förstahandsvalet.
Gällande TAXI look, så verkar det som taxiåkarna kör XC70 i parti och minut, det har ni väl inte kunnat undgå att se... :roll:

Men alla väljer bil efter sitt sätt o se det och tycke och smak, i princip finns det väl inget som är rätt eller fel.
Men jag skulle ALDRIG köpa en snikutrustad bastad.... :cry:
Jag skulle aldrig köpt en XC70 utan AWD. Men det är min personliga åsikt och jag förstår ändå Volvo som tar fram en sådan modell. Finns det en efterfrågan så...

I övrigt, är det egentligen någon skillnad på en XC70 utan AWD och en V70 med R-design? Båda utger sig vara något de inte är.
Amli skrev: I övrigt, är det egentligen någon skillnad på en XC70 utan AWD och en V70 med R-design? Båda utger sig vara något de inte är.
Eller en 520d med M-paket....

Men jag garvar lika mycket oavsett vem som står bakom. :twisted:
Ska göra ett helt ovetenskapligt test med tanke på de delade meningarna runt kommande andrahandsvärde. Ska spara de 2 offerterna, lägga in en påminnelse om 3 år i kalendern och logga den här tråden.
Så kan vi kolla vilken av bilarna med samma inköpspris som står högst i värde då. Som sagt, helt oväsentligt för mig, men kul att se.

Mvh //
jiha skrev:Ska göra ett helt ovetenskapligt test med tanke på de delade meningarna runt kommande andrahandsvärde. Ska spara de 2 offerterna, lägga in en påminnelse om 3 år i kalendern och logga den här tråden.
Så kan vi kolla vilken av bilarna med samma inköpspris som står högst i värde då. Som sagt, helt oväsentligt för mig, men kul att se.

Mvh //
Glöm bara inte att utgå från ca. prislistan !
Steff: Varför det?
Utgångsläget för den här tråden var ju huruvida jag skulle välja bil baserat på de priser jag fått enligt offert.

Volvo V70 2.4D Business Momentum
SV Metallic
Drag
Nivå
Barnlås dörrar och nyckel
Vinterdäck på alu m. hakka7
Tidur
12v uttag bak
Gummimatta bagage
Summa: 318k

Volvo XC70 2.4D DRIVe Kinetic
Solid svart
Barnlås nyckel
Tidur
Drag
Gummimatta bagage
12v uttag bak
Totalt: 318k

Mvh //
jiha skrev:Steff: Varför det?
Utgångsläget för den här tråden var ju huruvida jag skulle välja bil baserat på de priser jag fått enligt offert.

Volvo V70 2.4D Business Momentum
SV Metallic
Drag
Nivå
Barnlås dörrar och nyckel
Tidur
12v uttag bak
Gummimatta bagage
Summa: 318k

Volvo XC70 2.4D DRIVe Kinetic
Solid svart
Barnlås nyckel
Tidur
Drag
Gummimatta bagage
12v uttag bak
Totalt: 318k

Mvh //
Varför ?
Därför när man räknar andrahandsvärde räknar man på Ca pris och bilens värde efter exv. 3år och inte efter rabatterade värde.
Men du kan givitvis självkalkylera och se vad din förlust blev.
Vad jag är ute efter är "Grönalistan" kontar ca. pris
Jag har varit med om att vid en lansering av en ny modell har man rabatterat mot vissa brukargrupper där man vill ha ut bilen med stora rabatter, mao har värdeminskningen varit nära noll efter ett till två år ..så du menar att det skulle ligga till grund för andrahandsvärdet !?
Den vanliga V70 är redan hårt rabatterad från start, eftersom den är en kampanjbil men finns på ca.prislistan.
XC70 FWD finns där också men med en prislapp på 50.000 upp.
Sedan finns det en poäng i att man tappar på extarutrustning när bilen kommer ut på andrahandsmarknaden.
Men en snikvariant är oftast mer svårsåld, speciellt på Volvobilar eftersom utbudet är så stort.
Självklart styr vad folk faktiskt betalar andrahandsvärdet. Inte vad det står i prislistan. Ingen människa har de senaste 20 åren betalat listpris för en Volvobil.

Vissa firmor försöker med den värdering som du pratar om nu med närmast komiska resultat. Ett exempel är när Classic modellerna kommer ut och vissa firmor försöker få ut mer pengar för begagnade bilar med sämre utrustning än vad Classicmodellerna kostar. Det går inte att värdera efter ett inaktuellt nypris.
andreas_lofgren skrev:Självklart styr vad folk faktiskt betalar andrahandsvärdet. Inte vad det står i prislistan. Ingen människa har de senaste 20 åren betalat listpris för en Volvobil.

Vissa firmor försöker med den värdering som du pratar om nu med närmast komiska resultat. Ett exempel är när Classic modellerna kommer ut och vissa firmor försöker få ut mer pengar för begagnade bilar med sämre utrustning än vad Classicmodellerna kostar. Det går inte att värdera efter ett inaktuellt nypris.
Vad jag vet så gäller "grönalistan" som jag också skrev, men du kanske har andra uppgifter??

När det gäller V70 2,4d business så är den så hårt rabatterad så det är tveksamt att man får ytterligare rabatt (kanske några procent), det har väl diskuterats här på forumet både bakåt o framåt så det räcker.
Steff 99 skrev: Vad jag vet så gäller "grönalistan" som jag också skrev, men du kanske har andra uppgifter??
Vad tror du den listan baseras på då? Priser som ingen betalar?

När du lanserar en rabatterad modell så sänker den andrahandsvärdet över hela linjen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Ökad komfort med 17”

Har dessa 17” på vinterdäcken o[…]

Det finns också statistik som visar att whip[…]

Var köpa stödbatteri?

Jag är hyfsat säker på att du klar[…]

Anslutningar motorblock B21