Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MADMAX79
Hej jag har en fråga ang Volvo garantier.
Såhär ligger det till i mitt fall. Jag har nyligen köpt en Svensk såld V70 II av en oberoende märkes handlare i Norrköping 2009/Sep Bilen har fungerat perfekt och jag har inte haft några som helst problem med den. Nyligen upptäckte jag att min Navi RTI har börjat bete sig lite konstigt när den åker upp och ner. Låter typ som mekaniska ljud. Häromdagen så la den bara av och sitter fast i off läge men är igång och guidar mig med vägar och instruktioner.
Jag har varit ner hos Volvo och bett en mekaniker titta på den men han kollade lite snabbt på den och sa att den måste rivas för att se vad det kan vara. Eftersom dem inte hade så mkt tid så fick jag en tid nästa vecka för lagning eventuellt byte av hela systemet som han sa. Vi kollade även upp garantin och den gick precis ut.Bilen är årsmodell 2008. Min fråga till er är.. Är det normalt att Navi går sönder bara sådär efter 2år? Finns det ingen goodwill garanti på sånt? Den bara la av lixom? Ska jag behöva vara tvungen o punga ut en massa pengar för en Navi som lägger av efter 2 år på en sån ny bil? Visst garantin gick ut för några dagar sen men jag förväntar mig att volvo rycker in och ta det här som ett garanti ärande då bilen är så pass ny. Bien är försäkrad så jag är inte orolig för att det kommer o kosta mig en förmögenhet att laga men när bilen är så ny som den är så tycker jag att det ska finnas ngn goodwill från Volvo ändå. Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag tror det är väldigt ovanligt att det händer så med RTI:n. Någon gång måste man ju dra en gräns för när garantin går ut, men händer det så bara ett par dagar efter så tycker jag absolut att det bör gå på någon form av godwill.

Du har väl förresten 6 månaders garanti från den handlaren som du köpt bilen av?
av Steff 99
Att försöka få det på goodwill brukar gå om man har haft bilen från att den var ny om garantin gått ut, men det beror också på hur många mil bilen rullat.
Köper man beg. via Volvohandeln får man väl förlängd maskinskadeförsäkring upp till 15.000mil , vad jag läst mej till så ingår navin i Volvias försökringsvilkor.
Annars har du väl beg. garantin från handlaren.
av perhall
Hur många dagar är några dagar? När man är lite upprörd kan ganska många dagar bli några dagar.
På min har det hänt nån gång att skärmed inte har åkt upp. Men så gör den det nästa gång. Inget jag orkat bry mig om, så är det md många grejer... har hänt max 2 ggr. /PH
Användarvisningsbild
av CarMan
jag känner inte till nån där skärmhissen pajat.
sen när det gäller garantin så måste man dra en gräns nån stans. om som förlänger garantin med 1 vecka, så ska det ju gälla alla över hela världen, vilket kommer at kosta dom mycke pengar, så det är man inte intresserad av.

Men det finns altid en goodwil som verkstan bestämmer över, om du är en troge kund så kan verkstan bedöma att du ska ha hjälp, men detta kommer at innebära att även verkstan får vara med o betala (bukar vara så att alla betalar en 3:e del, även du)
Så om du har åkt volvo i många år o alltid servat bilen hoss dom så finns det en schans att du får goodwill
av MADMAX79
Jag bytte in min bil mot den här Volvon så jag tror inte handlaren lämmnar garanti då. Eftersom jag inte lämnade garanti på min bil så känns det jämt upp. Bilen har rullat 5500mil och har vagnskade garanti kvar.
Tycker goodwil borde rycka in här och hjälpa en kund i nöd på en så pass ny bil. En RTI är en dyr navigator som vissa brukar hoppa över eftersom den är så otroligt dyr. Men köper man till en sån dyr navi så förväntar man sig att den ska fungera ,mer än 2 år. Och det borde väl Volvo tycka oxå ellerhur?
Håller tummarna nu tills jag ska göra ett besök nu under kommande vecka.
Användarvisningsbild
av CarMan
har du köpt bilen av en näringsidgare, så går det på KKL om det än mindre än 6 månader sen du köpte den (handlaren får betal allt)
av MADMAX79
Så du menar att handlarn ska stå för min trasiga navi?
Vad händer om handlarn får ngt fel på bilen som han fick in i inbytes av mig? Ska han då kräva att jag lagar den då?
Tror inte att fungerar riktigt så som du säger. Visst om jag gjorde en clean affär med han utan inbytes bil då är det en annan femma. Men nu har jag lämnat en bil i inbytes med han.
av Heden
Madmax => Du är ute och cyklar :wink:

Konsumentköplagen är ingenting som en näringsidkare kan avtala bort. Detta gäller oavsett om du har en inbytesbil eller ej, och handlaren kan inte komma i efterhand och kräva dig på ersättning om det skulle vara några defekter på din gamla bil.

Jag råder dig att kontakta en konsumtvägledare i din kommun om din handlare börjar "strula".

Lycka till!
Anslutningar motorblock B21

Nya frågor om anslutningarna på Blocke[…]

Tankat. Ska låna ut bilen till syrran fr&ari[…]

Var köpa stödbatteri?

Har märkt att start o stopp funktion slutat f[…]

A-traktor av 2,4d?

Se där ja, då kan det ju gå ialla[…]