Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Topgun
CarMan skrev:självklar byter alla seriösa verkstädet packnnge mellan splällhus & insugsrör, varför skulle man andvänd en gammal?

men det är bara en packning, inte 2

Kille du prata med som var "född" på volvo, har inte rätt information, eller så har du inte lyssnat på vad han sagt!!
viserligen är det en självklarhet att man ska göra rent spjället, men det är ju viktigt att så i den nya mukvara n i spjället & göre rent vevhsventilationen så spjället inte blir skitigt igen

-Jag gjorde som han sa!!! Och de blev bra,och funkar "Klockrent" sedan dess........
bytte packningen vid spjällhuset infästning och lika så vid motorblocket!!
gjorde självklart kliniskt rent över allt...........enkel kostnad 160:- för 2 packningar!!!
Användarvisningsbild
av CarMan
vid motorblocket? du menar toplocket? jag brukar inte tabort insugsgrenröret när jag tar bort spjällhuset. (bykar inte= gör aldrig)
av Topgun
CarMan skrev:vid motorblocket? du menar toplocket? jag brukar inte tabort insugsgrenröret när jag tar bort spjällhuset. (bykar inte= gör aldrig)
jaa jag menar toppen.......... :D
den var lite "kass" så de var ju iof

=))
av oldtimersmc
Nya ford mustang har samma problem med spjällhusen och verkstan rekomenderar byte men det funkar skitbra med att göra rent där med det kan ju vara samma leverantör då Ford äger volvo...
Användarvisningsbild
av Severin
Severin skrev:
Kena skrev:
Severin skrev:Fan dessa spjäll hit och dit.

@Carman: Vad säger du om dippande till 3-400v vid frikoppling och i vissa fall så har den lagt av i korsningar?
Många säger att det är spjället men ju mer jag läser här så finns det dom med som har nya spjäll men tomgången dippar ändå med nytt spjäll.
Exakt så gjorde min åxå, det räckte med att rengöra spjället. Det bildas klägg där som, när det blir kallare ute, håller fast trotteln så den inte kan vrida sej som den ska. Enkel och billig åtgärd som de flesta fixar själv.
Jag skulle oxå säga att det beror på spjället om det inte vore för att det finns dom här som har nya spjäll och deras dippar oxå

Och det berodde på spjället, fick det rengjort i tors med uppgraderad mjukvara och nu så har den inte dippat en gång och den går ner till tomgång mycket snällare och mer kontrollerat.

Spjället va inte särskilt skitigt heller och ett + va att det sista datorn gjorde va att rensa alla felkoder i samtliga system vilket va bra, kalaset gick på 854:-
Användarvisningsbild
av Knetha
Kan man veta/ta reda på om mjukvaran är uppdaterad eller ej ?

Jag har sedan 3 dagar fått felmeddelande "Emissioner, service erfordras" samt att check engine lampan lyser men bilen går bra - ingen skillnad alls från innan den lyste. Har tagit bort batterispänningen och då släcktes allt för att återkomma efter en mil eller så.

Jag tror/hoppas alltså inte att det ska vara något fel på spjället (för då ska väl bilen gå illa ?) men blev ändå intresserad när jag började "läsa på".

Hur svårt är det att ta bort och rengöra spjället ? Är det dumt att "pilla" om man inte har några problem med det ?
av berra55
har du kollat kamaxelgivarn hade samma problem ojämn tomgång bluddrande bil bytt spjällhus o provat massa nu fick ja felkoder kamaxelgivare bytte denna och bilen går klockrent
av berra55
förresten jag fick samma svar att det inte går att programmera om spjället pratade med annan verkstad inga problem sa dom stod på mej med de jag pratat med först det gick hur bra som helst de sa att volvo sagt att det inte går
Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]