Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ocean24Daut09
Visst är det bra att Volvo har avhjälpt problemen på årsmodell -10.

MEN PÅ VILKET SÄTT HJÄLPER DET OSS SOM HAR EN -08:a eller-09:a. ???

Ägare av dessa bilar sitter med Svarte Petter intill bilens ände dvs ca 15 år.

Det verkar som om de flesta ägarna inte bryr sig om problemet utan resonerar som så att det löser sig eftersom de inte har för avsikt att behålla bilen mer än två till tre år. Det är inte alla som har den förmånen att de kan byta bil med 2-3 års mellanrum.

Varför inte Volvo gör något åt de problematiska automatlådorna i de här årsmodellerna övergår mitt förstånd.

Jag vill köra svenskt, men Volvo gör det inte lätt för mig!
av JK24T
Vi vet att du har en V8 som växlar som en dröm (mar) :lol:

Helt klart är väl att de som har motorer med mycket vrid vid lågt varv har en låda som också växlar mjukt.

End of story, annars blir det tjatigt.. hehe.. Vadå jag ska vara glad, ny låda i min V50 T5 som också denna viner.
av mårre
I stort sett är jag mycket nöjd med min S80 D5 MY08. Det jag tycker minst om är automatlådan. Har haft flera andra Volvo med automat men den här växlar helt klart sämst. Jo, nog märker jag att det finns en lock-up. Den finns på alla växlar från 2:an till 6:an. När lock-uppen kopplar in känns det som ett ryck med en rejäl sänkning av motorvarvet. På tvåan sker det strax under 30 km/h, trean strax under 40 osv. Även när den kopplar ur känns det som ett ryck. Jag tycker att den uppför sig väldigt osmidigt. När jag trycker på gasen är den väldigt seg att växla ner sen drar den ut på växlarna onödigt mycket.

Det ska visst finnas en uppdaterad programvara till lådan som gör att den växlar upp tidigare vilket även gör att bränsleförbrukningen minskar. Jag vet dock inte om jag har den eller ej. Ska kolla det vid nästa verkstadsbesök.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag spelade in en liten video idag med iPhonen. Vid ca 20 sek när jag är uppe i ungefär 80 km/h ser man hur den droppar i varv efter att sexan ha lagts i. Jag gasar även till lite vid 28s för att visa att den är i lock-up. Sen på slutet blev det en kick-down-bonus! :wink:

[youtube]poaoI_YGy_g[/youtube]

Blev ruggit dålig kvalité när den var uppladdad på tuben! ?:-/
Användarvisningsbild
av js1
80-110 gick ju hyfsat snabbt, aningen snabbare än min 140 hästare... :wink:
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
MY 10 kombineras med en motor med annan momentkurva. Det bör vara huvudorsaken. Detta har sannolikt krävt en uppdatering av lådans styrprogram.

Kanske har Volvos ingenjörer lyssnat på sina kunder. :)

Hälsningar

Henry
Anslutningar motorblock B21

Nya frågor om anslutningarna på Blocke[…]

Tankat. Ska låna ut bilen till syrran fr&ari[…]

Var köpa stödbatteri?

Har märkt att start o stopp funktion slutat f[…]

A-traktor av 2,4d?

Se där ja, då kan det ju gå ialla[…]