Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av agblad
Tack för alla svar!

Jag vet nu varför jag ej fått dokumenten man ska få vid köp av bilhandlare, han har förmedlat bilen åt sin bror.
Sorry jag glömde nämna det, det ändrar på saker och ting. Lite mindre orolig nu =)

Idag eftermiddag kommer dessutom en god vän till mig på Volvo-verkstad kolla på bilen så vi får se om jag verkligen behöver vara orolig eller om jag vart överdrivet nojjig!

Jag uppdaterar ikväll =)

Patrik
av agblad
Bilen har varit inne på grundlig kontroll inklusive felkodsläsning och så här löd domen:

Slitna men inte så mycket så de behöver bytas: Spindelleder Höger och vänster. Nu påstår mekarn att det bara går att byta den genom att byta hela länkarmen den sitter på, samtidigt ser jag på Mekonomen att det går att beställa enbart spindelleder utan länkarm. Med eller utan länkarm skiljer sig lite i pris, någon som vet nåt om det här?

Felkod: Termostat, precis bytt det nu. Förstår inte riktigt hur den påverkar tomgången men förhoppningsvis funkar det.

Kvarstående irritation: tickande/klickande/rasslande från motorrum. Har hört att det kan vara grenrörsbultar, värmesköld, motorolja, felmontering av kamrem osv osv.. förstår att det är en väldigt svår fråga men om någon känner igen problemet eller vet något som det "brukar vara" så tar jag gladeligen emot tips innan jag går igenom grenrörsbultar osv.. :)

Allt som allt verkar det iaf som att jag gjort en bra affär! :) Min oro var obefogad.
av metalHJ
Ang. tickandet/rasslandet, brukar ett vanligt problem vara VVT-enheten. Den enhet som styr dina ventiler, eftersom att du har variabla ventiltider på motorn. Packar den ihop, rasslar toppen rätt duktigt!

Annars är det elementära grejor såsom motorolja, lager och div. prylar som inte är åtspända ordentligt (Som ex. värmesköld, grenrör som nämnts ovan). Motoroljan är enkel att kontrollera, är den mörk och luktar gamla avgaser är det dags att byta! Även att nivån är rätt, annars får du inte rätt oljetryck för att oljan ska orka lyfta ventilerna.

Men bara ett enkelt tips, filma motorn under tomgång och gaspådrag och lägg ut på Youtube för att sedan länka hit så vi kan lyssna på motorn! Nu kan vi bara gissa, betydligt mycket enlare att dra slutsatser genom att lyssna med sitt eget öra!
av agblad
Det var en bra idé, ska göra det imorgon och lägga upp tre klipp; start, kall tomgång+gaspådrag och varm tomgång+gaspådrag.

Imorgon som sagt, tack för tipsen!
av agblad
Hallå!

Här kommer två klipp jag precis lagt upp på Youtube så att ni själva kan lyssna.

Start, tomgång + gaspådrag (kall)

Start, tomgång + gaspådrag (varm)

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 o[…]