Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En fråga, står inte XC för Cross Country dvs att kör off road. Lite missvisande att döpa en tvåhjulsdriven bil till det.
KKR skrev:En fråga, står inte XC för Cross Country dvs att kör off road. Lite missvisande att döpa en tvåhjulsdriven bil till det.
Finns ingen Volvo som är gjord för att köra "ute i terrängen"! :mrgreen:
Alla saknar ju en lågväxel t.ex.
greenbay skrev:Här har vi en bil med tuffare attityd, bekvämare gång, och som sticker ut från alla vanliga silvriga "tjänstebilsV70:s"
Samtidigt har den en vettig bränsleekonomi, vad är felet?
Därför att den utger sig för att vara något som drivlinan inte kan leverera. Bara yta men ingen substans är fånigt enligt mig. Jag gillar bilar som går från andra hållet, dvs som ser ut som vilken bil som helst men som är kapabel till mycket mer än folk tror. Ett exempel är den S40N T5 AWD som jag ägde förut. En fullkomlig schweizisk armékniv på hjul som klarade allt man utsatte den för. Inklusive trailerdragning i lösgrus eller på vått gräs. Där kommer en XC70 FWD se exceptionellt löjlig ut.

Men som sagt. Detta är främst personliga åsikter. Det verkar som posörerna är i majoritet för min S40 var svårsåld något otroligt. Det var kanske för lite svart plast på den? För markfrigång hade den som en traktor :wink:
Steff 99 skrev:Väljer man en XC70 FWD får man en bil som är tyngre, högre och har sämre väghållning, men fördelarna som AWD förlorar man.
På toppen är den 51.000 dyrare än en V70 2,4D business momentum
och då är XC70 FWD bara standard utrustad.
Sammanfattar motsatsförhållandet på ett ypperligt sätt.
JHg skrev:
KKR skrev:En fråga, står inte XC för Cross Country dvs att kör off road. Lite missvisande att döpa en tvåhjulsdriven bil till det.
Finns ingen Volvo som är gjord för att köra "ute i terrängen"! :mrgreen:
Alla saknar ju en lågväxel t.ex.
Aldrig sett en Volvo valp? :wink: :mrgreen: :mrgreen:
Steff99 + andra: I detta specifika fall så har jag offerter på båda bilarna inkl. dubbdäck på alu för 7,5 basbelopp och för mig bli XC:n billigare p.g.a. faktorer som att XC:n är en DRIVe (???? undrar jag också)men vi är ett väldigt stort företag worldwide som är miljöcertifierade och då premieras detta samt att all extrautrustning räknas x3. så i praktiken innbär det rätt stor ekonomisk fördel till XC:n.

Så ta gärna bort alla ekonomiska kalkyler när ni bidrar till denna tråd :D

mVH //
Senast redigerad av 1 jiha, redigerad totalt 0 gånger.
jiha skrev:Steff99 + andra: I detta specifika fall så har jag offerter på båda bilarna inkl. dubbdäck på alu för 7,5 basbelopp och för mig bli XC:n billigare p.g.a. faktorer som att XC:n är en DRIVe (???? undrar jag också) men vi är ett väldigt stort företag worldwide och då premieras detta samt att all extrautrustning räknas x3.

Så ta bort alla ekonomiska kalkyler när ni bidrar till denna tråd TACK :!:

mVH //
Jag är lite förvånad över att den heter XC 70 2.4 DRIVe. DRIVe trodde jag betydde att den är miljöklassad. Är den det?
Posör, jo antagligen... Jag har faktiskt kört lite grusväg, rätt sakta dock för att inte riskera att det skulle stritta några stenar på lacken. Dock har jag passerat några trottoarkanter med lätthet :D

Men även om XC70 med enbart framhjulsdrift är en posörbil så är den i mitt tycke "kaxigare" i sin framtoning och sannolikt alltid mer eftertraktad än en bättre utrustad V70 om jag får spekulera litet. Det är inte den första bilen av karaktären "ser mer ut än den kan", och lär inte vara den sista heller. Ett genidrag av dom tillverkare som gör så, jag tror dom tjänar pengar på det och bryr sig nog inte om att det inte är en "riktig" XC-bil. Jag är i och försig "pryltokig", men jag hade valt XC70 framför V70 under dessa förutsättningar.
det är nog rätt många som väljer bil delvis beroende på hur bilen ser ut- så dom flesta är nog posörer. tycker inte det är konstigare att välja en xc70 pga av den är snygg jämfört med att välja en v70 med tex 18 tum ( som ju egentligen är fullständigt onödigt på biltypen dock väldigt snyggt). en basutrustad v70 på vinterplåtfälgar försvinner ju bland alla taxibilar - det gör inte xc70:n. har man väl väldigt specifika behov av tex 4wd och enbart tittar på max funktion tror jag inte volvo är förstahandsvalet.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Ökad komfort med 17”

Dom där 17" fälgarna är ganska[…]

Anslutningar motorblock B21

Nya frågor om anslutningarna på Blocke[…]

Tankat. Ska låna ut bilen till syrran fr&ari[…]