Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Som jag till exempel. Mitt spjäll byttes till ett sprillans nytt för 1 1/2 år sedan. Tomgångsdipparna fanns kvar även omedelbart efter bytet.

Jag har dock hittat ett sätt att bli av med dem momentant: koppla ur batteriet! När jag kopplat tillbaka batteriet och sedan kör så stannar varvtalet en kort sekund vid typ 1100 rpm vid frikoppling och går sedan lugnt och sansat ned till normala 800. Precis så skulle jag vilja ha det hela tiden men tyvärr håller inte effekten i sig speciellt länge. Jag har varken kunnat hitta anledningen till att dipparna kommer tillbaka eller när de gör det. Jag tror att de gör det av sig själva efter en stund eller så är det när jag stängt av bilen och startar den igen.

Någon har sagt att det är den adaptiva motorstyrningen som nollas när batteriet kopplas ur och att den ger något slags default-värde. När man sen kör en stund så ändras styrningen till att ge dipparna.
Någon annan har sagt att dipparna är en konstruktionsegenskap hos BiFuel men nu verkar det ju som att även vissa bensinare lider av detta.
Carman brukar säga vevhusventilationen men min bil har servats exakt efter serviceboken och alla enkla test har visat på att det inte är något fel på den.
Min misstanke är VVT-ventilen. Jag har dock rengjort min och bänktestat den och den verkar fungera som den ska...men man vet ju aldrig... :roll: Kanske är det värt 1100 spänn för att testa... ??:-/
av Topgun
*faaen va' jobbigt!!! Alla dessa djä.........a "spjällhus"..hi..hihihihiiii.......
-Jag kan bara dra min story ifall de kan va till nån hjälp? Jag hade problems me att bil djä..n "Slutade fungera på gaspådrag"? de spelade ingen roll om de var fullgas i mattan!!
Bilen gick som en Eu-moped... och mycket ryckigt å' ojämnt!hehehehe...då tändes lampan i instrumeneten "Str" tro ja eller nåt = "steeringtrottlesystems" jag stannade och tog bort Batteri+ en kort stund! -Sen gick bilen ett tag igen,samma fel kunde uppstå flera ggr i rad på resans gång! Pratade me en kille som var född på volvo! Och han sa de var vanligt förekommande fel på V-70:in!! Och de var bara till att plocka ner spjällhuset,och göra rent det med Vd-40 spraya på ! :wink: :wink: :wink: och borsta RENT med en pensel,sen torka RENT de! De *MÅSTE* vara 100% rent,de samlas sot åh skit vilket gör att de blir problems' som många verkar ha'? Och han sade också att de var *VIKTIGT* att byta de 2 två packningarna, Packningarna sitter ju där av en viss anledning......... =)) som många slarvar med,för att problemen återkommer sen om man inte gör de!!Ett nytt spjällhus skulle kosta 5200:- +montering/programering skulle slutsumman hamna på runt 8000:- slängar på Volvo! De tyckte jag var för mkt .Så jag köpte packningarna bara för 160:- åh gjorde rent skiiiten själv.Visserligen gick de ett par arbetstimmmar....men de va de värt!! -Vem vet om volvo hade varit så seriösa att byta packningarna? **bäst att göra själv** :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av greeeken
Severin skrev:
Kena skrev:
Severin skrev:Fan dessa spjäll hit och dit.

@Carman: Vad säger du om dippande till 3-400v vid frikoppling och i vissa fall så har den lagt av i korsningar?
Många säger att det är spjället men ju mer jag läser här så finns det dom med som har nya spjäll men tomgången dippar ändå med nytt spjäll.
Exakt så gjorde min åxå, det räckte med att rengöra spjället. Det bildas klägg där som, när det blir kallare ute, håller fast trotteln så den inte kan vrida sej som den ska. Enkel och billig åtgärd som de flesta fixar själv.
Jag skulle oxå säga att det beror på spjället om det inte vore för att det finns dom här som har nya spjäll och deras dippar oxå
Jo men även dom "nya" är av mindre bra kvalitet. Sen är det som Carman säger. Vevhusventilationen
Användarvisningsbild
av greeeken
Fred skrev:Som jag till exempel. Mitt spjäll byttes till ett sprillans nytt för 1 1/2 år sedan. Tomgångsdipparna fanns kvar även omedelbart efter bytet.

Jag har dock hittat ett sätt att bli av med dem momentant: koppla ur batteriet! När jag kopplat tillbaka batteriet och sedan kör så stannar varvtalet en kort sekund vid typ 1100 rpm vid frikoppling och går sedan lugnt och sansat ned till normala 800. Precis så skulle jag vilja ha det hela tiden men tyvärr håller inte effekten i sig speciellt länge. Jag har varken kunnat hitta anledningen till att dipparna kommer tillbaka eller när de gör det. Jag tror att de gör det av sig själva efter en stund eller så är det när jag stängt av bilen och startar den igen.

Någon har sagt att det är den adaptiva motorstyrningen som nollas när batteriet kopplas ur och att den ger något slags default-värde. När man sen kör en stund så ändras styrningen till att ge dipparna.
Någon annan har sagt att dipparna är en konstruktionsegenskap hos BiFuel men nu verkar det ju som att även vissa bensinare lider av detta.
Carman brukar säga vevhusventilationen men min bil har servats exakt efter serviceboken och alla enkla test har visat på att det inte är något fel på den.
Min misstanke är VVT-ventilen. Jag har dock rengjort min och bänktestat den och den verkar fungera som den ska...men man vet ju aldrig... :roll: Kanske är det värt 1100 spänn för att testa... ??:-/
Det där känner jag igen. I mitt fall var det otäta O-ringar.
Användarvisningsbild
av Severin
greeeken skrev:Jo men även dom "nya" är av mindre bra kvalitet. Sen är det som Carman säger. Vevhusventilationen
Fast jag köper inte det, om jag byter till ett nytt och får samma fenomen så måste det bero på nånting annat.
Grammse exempelvis bytte till det nya och hans bil dipppade med det gamla och det nya

Vevhus vent ja, kan man på nåt sätt veta om den är ok utan att plocka isär bilen, är oljestickröret en bra indikation?

För jag har varken rök eller tryck i röret
Användarvisningsbild
av Fisch
Severin skrev:
greeeken skrev:Jo men även dom "nya" är av mindre bra kvalitet. Sen är det som Carman säger. Vevhusventilationen
Fast jag köper inte det, om jag byter till ett nytt och får samma fenomen så måste det bero på nånting annat.
Grammse exempelvis bytte till det nya och hans bil dipppade med det gamla och det nya

Vevhus vent ja, kan man på nåt sätt veta om den är ok utan att plocka isär bilen, är oljestickröret en bra indikation?

För jag har varken rök eller tryck i röret
Oljelocket då?
av Per L
Om man skall köpa ett begagnat gasspjäll på skroten (helst med gul etikett) så köp ett från en likadan bil som man har så behöver det inte programmeras/omprogrammeras.

Till morsans S60 -01 140 hk automat köpte jag ett spjäll från en S80 140 hk och inte ens det har jag programmerat om och det fungerar bra.

Per L
Användarvisningsbild
av CarMan
självklar byter alla seriösa verkstädet packnnge mellan splällhus & insugsrör, varför skulle man andvänd en gammal?

men det är bara en packning, inte 2

Kille du prata med som var "född" på volvo, har inte rätt information, eller så har du inte lyssnat på vad han sagt!!
viserligen är det en självklarhet att man ska göra rent spjället, men det är ju viktigt att så i den nya mukvara n i spjället & göre rent vevhsventilationen så spjället inte blir skitigt igen
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]