Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Tjabba!

Har införskaffat en 244 årsm. -81 enligt papprena. Sitter en b23A i den. Har dock funderingar på att flytta över en b230F snurra istället för att få bättre bränsleekonomi osv. Har en hel bil står med snurran i så allt som behövs finns. Antar att de är lh2.2, snurran är från ca -85 eller nå sånt.

MEN jag råkar ha tändning från en b230K ligga, en brytarlös historia med knacksensor o lite annat gött och jag hade en tanke på att sätta på den tillsammans med insprutet om de går (?) Eller måste originaltändningen användas för att insprutet ska fungera?

Sen undrar jag om någon råkar veta om man kan sätta över insprutet + 530toppen på b23-blocket, finns alla fästen för givare och sånt? Vore ju fint att ha kvar den stadiga bottenklumpen så den tål att tuktas lite :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Sparkz
LH2.2 och tändsystemet (EZ 117 eller 118) pratar lite med varandra, varvtal och belastning t ex. Det är nog lättare att få det att fungera. Systemet från K-motorn (Rex eller Renix) satt aldrig ihop med något LH-system, så jag vet inte om det går att få ihop det.

230-topp på 23-block... Borde gå, men behöver du flytta med toppen? Borde räcka med insuget eller?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Sparkz skrev:LH2.2 och tändsystemet (EZ 117 eller 118) pratar lite med varandra, varvtal och belastning t ex. Det är nog lättare att få det att fungera. Systemet från K-motorn (Rex eller Renix) satt aldrig ihop med något LH-system, så jag vet inte om det går att få ihop det.

230-topp på 23-block... Borde gå, men behöver du flytta med toppen? Borde räcka med insuget eller?
De sitter ju vissa kontakter o grejer på själva toppen som inte finns på b23:an om jag minns rätt, ska kika på de senare. Men finns de skruvhål för hallgivare på b23:blocket? De är mitt största bekymmer nu faktiskt...

Angående tändningen... Om systemen är separata så borde de väl gå att hänga på tändningen från K? Men om de sitter ihop förstår jag att de inte fungerar...

Och en till sak: När ja flyttar över motorn, måste ja ha katt då för att komma igenom en registreringsbesiktning?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag vet inte hur det ser ut med hål och gängor, men borr och gängtappar finns ju alltid...

Separata så sett, men som exempel: LH2.2 behöver varvtalssignal från tändsystemet. Står motorn still ska det ju inte sprutas in nåt bränsle osv... Ett tändsystem med knackreglering brukar skicka signal om uppfetning till bränslesystemet om det inte hjälper att sänka tändningen några steg när det knackar. Och även om in- och utgångar finns på styrenheterna är det inte säkert att Bosch och Siemens pratar samma språk. Jag ska se om jag hittar signalscheman och jämföra lite...

Att sätta i en katalysatormotor på en äldre bil brukar underlätta besiktning.
Motorbyte för att få fler hästar: Nja...gnäll...krångel
Motorbyte för miljön: Duktig pojke! :-)-)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
F:en har ju inte så värst mycke mer kusar än A:n ;)

Får väl köpa katt på biltema eller nåt sånt, lika bra och dra nytt avgas hela vägen.
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.