NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Är eventuellt en ny medlem i Volvo-världen (även om jag åkt Volvo i baksätet under hela min uppväxt och det mesta i Volvo-väg stått parkerat på uppfarten) funderar nämligen på att beställa en ny V50 1,6D Drive för att ersätta nuvarande brukskärran.

Har några frågor kring denna som jag skulle vara tacksam om någon mer insatt kan besvara!

Jag tänkte beställa en Momentum med några tillval (16" (att använda till vinterdäcken), 12 volts-uttag, mattor, nyckelavstägning till krock-kudden, drag, mm.).

När det gäller ljudanläggningen är jag lite fundersam. Jag vill absolut välja till USB ingången då det verkar väldigt smidigt och är något jag saknat på min nuvarande Audi. Men är det värt att välja till High Performance anläggningen? Den är rätt kostsam, är den värd de extra pengarna?

Vidare är jag förvirrad angående en del av tillvalen som går att göra/inte går att göra. Trots att jag har en annan bil när jag vill finåka gillar jag lite större fälgar, enligt den katalog jag har (från Augusti -09) GÅR det inte att ha större än 17"-fälgar på Driven? Har förstått det som att det inte är riktigt sant (rent tekniskt), men går jag på några andra nitar, än lite högre förbrukning, om jag stoppar på 18" eller kanske tom. 19" fälgar?

Jag skulle också gärna sätta på en takvinge, men även den tas upp som ett omöjligt tillval. Stämmer det?

Är infällbara speglar och den automatiskt avbländbara innerback-spegeln värd pengarna (har detta på min nuvarande och är iof. rätt nöjd).

Är det något annat jag bör välja till som jag förbiser och kommer ångra om jag inte väljer? Behöver hjälp!

Tack för ett bra forum och jag är tacksam för svar!

//Johan
Senast redigerad av 2 krämbulle, redigerad totalt 0 gång.
Mange her kan gi deg bedre på utstyrspakker, men vil bare få si at High Performance Stereoen er verdt hver krone! Om man kanskje velger en teknikk-pakke etc, så kanskje det er inne i den?

DRIVe utgavene er vel ferdig oppsatt med akkurat tanke på aerodynamikk og forbruk, derfor kan man ikke velge andre "aerodynamiske" tilvalg. Men det kan selvfølgelig ettermonteres :) (litt som VW's BlueMotion utgaver hvor hengerfeste ikke kan monteres...)
poseidon skrev:Teknikpaket 1 = 10.000
ABL-xenon, HP-stereo samt Keyless.

Armstöd i baksätet

Sportratten är oslagbar.

HP stereon är värd varenda krona. Nu tror jag iofs att uSB är väl standard även på standardstereon?
Nope på det sista ska man ha usb är det hp som gäller.
...och den är värd varenda krona plus några till.
Själv kört Audi tidigare och Volvos stereor med hp kör i åttor runt ljudet i A3 och A4.

agron
krämbulle skrev:Men är det värt att välja till High Performance anläggningen?
Till 100% JA.
krämbulle skrev:enligt den katalog jag har (från Augusti -09) GÅR det inte att ha större än 17"-fälgar på Driven?
Det har med certifieringar att göra och är inget tekniskt hinder. 18" och 19" går alldeles utmärkt med rätt offset och däckdimensioner.
krämbulle skrev:Jag skulle också gärna sätta på en takvinge, men även den tas upp som ett omöjligt tillval. Stämmer det?
Går att montera i efterhand i så fall.
Tack alla för bra input!

Det verkar nästan som en HP-stereo måste tas med i kalkylen! :lol: Vi får se vad det innebär för den sista offert jag väntar på för eventuell beställning i början av veckan.

Nuvarande spec. ser därmed ut så här:

- Hjul – Cordelia 16”
- Teknikpaket 1– Annars USB-anslutning till originalstereo
- Nyckelavstägning krockkudde
- Armstöd med mugghållare baksäte
- Eluttag bagage
- Mugghållare fram
- Textilmattor
- Dragkrok
- Takvinge

Några synpunkter?

//Johan
Jag vill slå ett slag för laminerade sidorutor.

Dels sänker dom ljudet i kupén som flera andra skrivit tidigare, men motverkar också stöld (som jag själv fått erfara).

Någon försökte ta sig in i bilen genom att slå sönder förarfönstret med en skruvmejsel el dylikt. Massa sprickor i glaset, men det krossades inte.

Ingen stor kostnad i förhållande till vad du kommer betala för hela bilen (drygt 2000kr om jag inte tar fel?).
Håller med om laminerade rutor. Hade det på min S40 och det gör stor skillnad i ljudnivå. Dessutom är det skönt att veta att tjuvar och annat patrask inte kan komma in genom rutorna.
enok skrev:Jag vill slå ett slag för laminerade sidorutor.

Dels sänker dom ljudet i kupén som flera andra skrivit tidigare, men motverkar också stöld (som jag själv fått erfara).

Någon försökte ta sig in i bilen genom att slå sönder förarfönstret med en skruvmejsel el dylikt. Massa sprickor i glaset, men det krossades inte.

Ingen stor kostnad i förhållande till vad du kommer betala för hela bilen (drygt 2000kr om jag inte tar fel?).
Visste att det är riktigt svårt att forcera rutorna men att de t.o.m. klarar ett spetsigt smalt föremål som en skruvmejsel... det säger en del om vilket avancerat glas det är frågan om.
Om du har barn, eller kommer få i en nära framtid skulle jag rekommendera de inbyggda kuddarna i baksätet.
Och välj HP-stereo, minst!
Det inbyggda facket för solglasögon är faktiskt riktigt praktiskt.
För långkörningar finns det ett PET-flaske-fäste bakom mittfacket, värt pengarna enligt mig.
Sen är ju stänkskydd bra mot smuts och stenskott.
Det finns massor med bra saker att "lägga till", det gäller att gallra.
mvh
Greenbay
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]