Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av perjak
I somras investerade jag i 2009:s uppdatering av karta och program i RTI:n. Att jag uppdaterade hade uteslutande att göra med fartkamerafunktionen.
Tyvärr måste jag konstatera att denna funktion är snudd på värdelös.

Efter tre resor ToR Luleå-Karlskrona via olika vägar kan jag konstatera att minst hälften av kamerorna längs vägen är felaktigt presenterade! Det gäller främst hastighetsangivelsen. Nu skulle man ju kunna tro att det beror på vägverkets senaste revidering av hastigheterna där man infört 60, 80 och 100 men så är inte fallet. Jag har åkt dessa vägar i 17 år och det är absolut inga nya förändringar som ej hunnit komma med.
Det gäller främst 70-sträckor som felaktigt klassas som 90 och 50-sträcka som 70. I två fall har 50-sträcka markerats som 100!!

Är det någon som känner igen sig? jag funderar allvarligt på att fara till Volvo och reklamera.
Användarvisningsbild
av CarMan
självklart ska du skicka in en felanmälan, annars kan det ine bli en förendring.
Nu år det inte volvo som ansvarar för mjukvaran utan det är Navteck eller hur det stavas, borde stå i ditt fordral.

det ska finnas en felanmälan sida på eras hemsida
av perjak
CarMan skrev:självklart ska du skicka in en felanmälan, annars kan det ine bli en förendring.
Nu år det inte volvo som ansvarar för mjukvaran utan det är Navteck eller hur det stavas, borde stå i ditt fordral.

det ska finnas en felanmälan sida på eras hemsida

Det trista är att jag hade en lös Navigon-GPS i den förra bilen. Den bygger också sin programvara på NAVTEQ och den visade helt rätt längs samma sträcka.
av perjak
XC90_Executive skrev:Jag känner igen det tyvärr. Förvirrade att det kan stå 100(!) på 50 och 70 som jag har varit med om ganska många gånger!
Skönt att det inte bara är min som verkar knas. Jag traskar nog ner till Volvo och reklamerar den. Som jag ser det har jag betalat 1800:- för en defekt vara.
Användarvisningsbild
av CarMan
reklamera mot volvo tror jag blir svårt, då dom inte garanterar att informationen på skivan är korekt. du kan nog bara reklamera den om den är trasig.
av perjak
CarMan skrev:reklamera mot volvo tror jag blir svårt, då dom inte garanterar att informationen på skivan är korekt. du kan nog bara reklamera den om den är trasig.
Du menar alltså på fullt allvar att man kan ha vilket innehåll som helst bara förpackningen är hel? Jämför med en flaska olja; bara flaskan är hel så kan det vara vatten i? Självklart måste jag kunna reklamera den. Om sen Volvo i sin tur måste grilla en underleverantör lägger inte jag mig i.
Användarvisningsbild
av CarMan
om du har fåt vatten i en flaska olja så är det ett fel, då man garanterar att den ska inehålla olja & just den olja dom står på.

om du har fel fart på en fartkamera så är det ju givet vis et fel, men jag är tämligen säker på att det står att dom inte garantera att kartan stämmer till 100%

För utom dina felaktiga fratkemeror så innehåller karnan alla gånger inte alla väagars som finns, det saknas korsnignar, det är fel namn på resurangar, kanske på en del vägar, den kan ha missat några enkelriktade gator m.m.
kartat innehåller säker över 1000 fel om man synar noga...
Läs lite o se om du kan få ntt som styrker att den ska vara 100% korekt.

Vidare så gör ingen ändring om inte du själv anmler felet.

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]