Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rejsbo
Är det någon som vet vad det är för slags antennkontakt i stereon, V70II, -08?
Jag har den mellersta stereon, alltså, inte den värsta, eller den billigaste... och vill ha en grenkontakt till min scanner,
Jag vill ogärna borra hår i karossen för att montera en extra-antenn.
Sitter hela stereon i fram, eller är den delad, så att en del sitter någon annan stans i bilen?

:-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
De kommer väl aldrig att funka vettigt. För antennen sitter ju bak med förstärkare som bara släpper igenom FM bandet, din scanner lär inte plocka upp något vidare då.
Användarvisningsbild
av rejsbo
Hej.
Scannern går på FM-bandet, så ett försök är det värt.
Blir jag inte nöjd, så blir det troligen en magnetantenn.
Men är det en vanlig bilradio-antenn-kontakt, och var sitter den i så fall??
Användarvisningsbild
av rejsbo
Nehä, ingen som visste var den sitter, eller vilken sorts kontakt der är... :???:
De va tråkit de'.. (S)
Användarvisningsbild
av Funk
Jag kan inte komma ihåg när jag såg en Volvo med vanlig antennkontakt senast.. det är det knappast på de nyare modellerna heller.

/Thomas
av blådåren
Tror kontakten du söker heter "fakra", den finns i ett 40-tal varianter där det är kontakthusets färg som anger skillnaden mellan kontakterna , själva kontakten (innerdelen) är samma men huset finns i en massa varianter..
Har inte sett om det finns nån avgrening/y-gren med dessa kontakter.

Gjorde ett montage av en scanner i en v70 II åt en kund, för att inte originalradion skulle påverkas (signalen halveras nästan) så monterade jag en insides fm-antenn med inbyggd förstärkning från "autoleads".
Jag satte antennen "stående" i framkant på hö sidoruta bak vid skuggfältet och maskerade "spröten" (tunnt etsade kretskort som sticker ut 10 cm på var sida om boxen) med svart antiskrammeltejp, syns fan inte alls från utsidan och är kalas mottagning.
Jag har samma radio (DLS 200) men monterad med separat antenn och det märktes ingen som helst skillnad.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Får man fråga vad det är för radiotrafik som ska scannas?

Sthlm kör lite S-70/S-80 och E-80, men det är ju RAKEL som gäller. Eller det är kanske inte polisen som ska skannas? :wink:
av blådåren
Jo, det är gamla systen 70/80 som gäller.

"Rakel" dras med snällt sagt stora problem och övergången till detta system tycks dröja mer än förväntat.
Det skulle varit klart för länge sen men det skjuts hela tiden på framtiden beroende på problem med "det mesta" verkar det som.
Ett av dom största verkar vara problem med överföringskapacitet av data, kravet på mängd av data har ökat rätt mycket genom åren och rakel har inte tillräcklig datakapacitet, utan man får börja "sålla" vad som är väsentligt.
Lite dåligt med tanke på att det är ett system som ska i drift 2010, men naturligt med tanke på att dom "utvecklat" detta i över 15 år...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Rakel används men S70/S80 är ju "backup". I slutet av förra året bestämdes det t.o.m att under en period nästan uteslutande köra på gamla systemen istället, bara för att det hade varit så många störningar i Rakeltrafiken.

Det finns lite problem i datasystemen också som gör det invecklat. Men det är ju mycket nytt på g. Så det löser sig säkert "snart" (som brukar betyda inom 10 år)! :wink:
av blådåren
Med tanke på att dom sagt "snart" i över 10 år redan så blir det nog klart vilket decennium som helst :lol: :lol: .

Ett rätt stort problem är också att det är geografiskt våldsamt stor skillnad i täckning för detta system, så "backup systemet" är i flitig drift!! :roll:
Ökad komfort med 17”

Har dessa 17” på vinterdäcken och[…]

Anslutningar motorblock B21

Nya frågor om anslutningarna på Blocke[…]

Tankat. Ska låna ut bilen till syrran fr&ari[…]

Var köpa stödbatteri?

Har märkt att start o stopp funktion slutat f[…]