Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uro
Hej, jag har en XC90-03 T6, som har en rasad växellåda, men har precis köpt en ny från växellådsservice från Trelleborg.

Pratade med Frank, och han berättade att orginallådan har för stora spel, så den nya lådan har mindre spel, så jag måste ändra adaktionsvärdena i datorn, så min fråga är:

Är det någon som har gjort det?
Pris?

Uro
Användarvisningsbild
av andreas 80
Det räcker inte med att nollställa adaptionen då?
Eller menar han att det är några fasta värden som behöver ändras?

Nollställa adaptionen gör du annars enklast hos din närmsta volvo verkstad.
Vet inte om du t.o.m. kan rycka säkringen till TCM en stund för att nollställa.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror han menar att den gamla lådan sista tiden varit sliten, o självadaptionen har justarats efter detta. Nu när du har en ny låda så SKA man alltid nolla adaptionen så lådan snabbt adapterar sig efter den nya lådan

detta är något man alltid ska göra när man byter låda, samt att man alltid ska nolla olje räkaren.

detta gör man med VIDA
av rhw
Ok då är jag med. :)

Men jag måste fråga innan jag bytte batteri på min bil tyckte jag den växlade lite

konstigt ibland kunde missa växlarna någon gång ibland samt när jag svängde kraftigt

i tex en rondell så slutade den driva en liten stund föratt slänga i växeln med ett

smällande ljud som följd av detta, men när jag tagit ur det gammla batteriet

och slutligen monterat det nya efter tja 20 min kanske och startade bilen

så stog den och hoppade och blurrade på tomgång en litenstund sen efter detta

växlade den lite segt men efter några mil typ 10 mil såvväxlar den grymt gött,

kan det vara adaptionen som nollats och lärt sig pånytt hur jag kör eller vad?

För att göra frågan kort räcker det att lossa batteriet föratt nolla adaptionen?

Mvh Thomas
Den är ju adaptiv, så den lär sig efter ett tag själv. Men när man gör något med lådan brukar man (vad jag vet) alltid nolla adaptionen! Det görs via dator som man kopplar in i bilen.
Användarvisningsbild
av hakank
rhw skrev:
...tyckte jag den växlade lite
konstigt ibland kunde missa växlarna någon gång ibland samt när jag svängde kraftigt
i tex en rondell så slutade den driva en liten stund föratt slänga i växeln med ett
smällande ljud som följd av detta...
Låter som B4 locket. Om du söker på B4 i forumet så hittar du mer info.

/Håkan
Användarvisningsbild
av CarMan
hakank skrev:
rhw skrev:
...tyckte jag den växlade lite
smällande ljud som följd av detta...
Låter som B4 locket. Om du söker på B4 i forumet så hittar du mer info.

/Håkan

Nej, det är en helt annan låda på de 6 cylindriga bilarna.
Användarvisningsbild
av CarMan
rhw skrev:Ja fast min bil är väl 5 cylindrig :wink:
möjligt att du har en sån, men tråsdkaparen har en 4växlad låda, o det är väl hans tråd?
(för mig är det lika dumt att börja prata om däckstorlekar i denna tråd som att prata om andra växelådor)

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]