Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av davidpetersson
Hej

Jag har en 244 -88
Förarsätet och passagerarsätet är nersuttna och sneda i ryggen.
Är ju lite knepigt att få tag i bättre beg sä frågan är om det ev går att sätta on stolar från ex 740 el dyl.
Är det någon som har framstolar i mörk färg och kan tänka sig att sälja dessa så bara hör av er.

David
Användarvisningsbild
av Ståhl
nu vet jag inte om stolar från 740 passar rakt på.. men annars lär det inte vara så svårt att få dom att passa.
så det lär nog gå med smärre modifikationer som värst.
av davidpetersson
Så det kanske gå att ta bort skenorna från de gammla sätena och passa ihop dem med ett par 740 säten.
Men de är inte bredare då?

David
Användarvisningsbild
av bensinskalle
nej dom passar inte ihop nej ;)

Behöver nästan svetsas om en aning för att få de att bli bra. Men de beror ju på hur man vill passa ihop de, om man ska ha skenorna från 240 eller från 740 somsagt ;) Mått kommer jag inte ihåg nåt av
av davidpetersson
Jo jag hade tänkt ha skenorna från 240:n och kanske på något vis passa ihop det med 740-stolar eller vad jag nu får tag i.

Skenorna är svetsade i underredet på stolen då eller?

David
av rd350
Hej! Stoppningen i 240 stolarna går att limma och förstärka med tyg, blir oftast bra och håller länge (om man gör det ordentligt!)
av davidpetersson
jaha hur gör man då?
svankstödet har fastnat i maxläge och det glipar ca 4-5 cm mellan sits och ryggstöd.
Kanske går att renovera ändå.
går det rikta ryggstödet för det är lite snett?!

David
av Rådlös
Svankstödet sitter ju bara på en skruv med vridhandtag, så det måste ju gå att vrida tillbaka med lite bestämt våld.
Hur har ryggstödet blivit snett? Har någon lyckats vrida det åt ena hållet så borde man ju kunna vrida tillbaka det åt andra hållet. Om det är fästena som är uppslitna (skruvhålen) så ta av det och gå över alla skruvhål. Sätt större skruvar om det går. Eller dra åt dom befintliga.

Det låter lite märkligt om du inte skulle kunna få fram några säten från skroten. I varje bil som skrotas finns det ju säten. Nu har jag bara varit med om ett byte över årgångar en gång, men det skulle förvåna mig om det inte går att byta över ett brett spann av årsmodeller.

Om du inte känner för att sy eller limma klädsel (textillim) så kan du ju köpa en överdragsklädsel och trä över den gamla. Då blir den som ny. Sådant finns i stor sortering.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Ja har flera stolar som har sne stolsrygg, jag fattar inte hur de har blivit så men dom ser missbildade ut...

De är som att ett stag på ena sidan av ryggen har blivit böjd bara....
av davidpetersson
Det är ju så att alla de bilar jag tittat på har haft säten i värre skick än mina så det är knappast lönt.
Men jag håller med bensinskalle, undrar hur stolarna har kunnat bli så sneda, och bara ena sidan. I min bil så lutar båda stolsryggarna in mot mitten men det går kanske rätta till om man plockar ner stolen.
Kan ju bli ett litet projekt för varma vårdagar.
Ska kolla över skruvar och hål så får vi se.

David
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]