Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av falcon
Hej
Nu när asfalten har kommit fram så har jag märkt att baken på bilen inte riktigt "hänger" med vid ex en omkörning.
Det känns som om bakhjulen skulle ha en egen styrning.
Förslag på vart man kan börja söka?

Mvh Peter
Användarvisningsbild
av Brainy
Sitter de ordentligt fastskruvade? glappar hjulen om du hissar upp bilen och ruckar på dem?

Kass hjulinställning?

/Anders
Användarvisningsbild
av falcon
Jag har inte kunnat känna ngt glapp, och hjulen sitterfast.
Misstänker att en hjulinställning kan vara på sin plats, bilen har rullat ca 16500 mil när brukar det vara dags att byta bussningar osv?

Mvh Peter
Användarvisningsbild
av henka35
Kolla dämparna bak. V70N har problem med dessa. Dock märker man missljud från dem. Men i och med att din bil har gått 16500 så kan det vara läge för ett par nya. De är mycket lätta att byta själv med hjälp av en billyft (gå till OKQ8:s GDS.) Orginal kostar ca 1500 kr/st.

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Vinter däck har inte samma prioritet då sid stabilttet som sommar däck!
när det gäller däck så är det ge o ta hela tiden!
Går du upp på ett H däck så har man oftast prioreteret lite mer sidstabilitet, men man har då nån annan egenskap som ffår gemedsig.

Däcket blir stebilere om mönster längst ut är så längsgående som möjligt
desutom så ger ju sipade däck överhuvud taget en ostabilere gång, men det säger ju sig själv om man tänker efter.
Användarvisningsbild
av falcon
jag har Nordfrost 3 på V70 205/55 och 185/65? på 745´an den kändes inte alls lika svajig/instabil.
Men Kanske dags för nya dämpare och fjädrar runtom +4 hjul inst.
hur bra funkar autnivå dämparna?
vid vilket miltal brukar man få börja byta bussningar på Volvo?

Mvh Peter
Användarvisningsbild
av CarMan
falcon skrev:jag har Nordfrost 3 på V70 205/55 och 185/65? på 745´an den kändes inte alls lika svajig/instabil.
Men Kanske dags för nya dämpare och fjädrar runtom +4 hjul inst.
hur bra funkar autnivå dämparna?
vid vilket miltal brukar man få börja byta bussningar på Volvo?

Mvh Peter
nä det stämmer exakt dom däcken du har är svajigare på V70n ärn på 740.
det skiljer ju i vikt på bilarna & säkert är däcken anorlunda i konstruktionen. på XC90 är dom stabila! men inte på S60, V70, S80 S40N & V50

Jag hatar dessa däck!
Dom är som sämst när dom är fya, & blir lite bätte när som slits. men dom är på tok för vingliga!

Det är vi konsumenter som är osraken till att däckena blir så här!
Vi läser Däck tester & köper däck efter dessa tester.
Däck tilverkarna bygger altså däck som ska bli bra i testerna, bara för att dom vet att dom då får sälja många däck!
däck testarna görs ju i ett kallt & snö/isigt klimat, inte har jag då set sidstabiliter på torr/våt asfalt på en däck test. (hur ser dina vintervägar ut?)
Användarvisningsbild
av G-kraft
Tror inte att företag gör bra däck endast inför ett test sedan lurar folk på att köpa de...håller inte med på den biten...

har du balanserat däcken !? kanske slitage fel pga hjulinställnings fel, att det är slitet mer vid innersida än ytersida..kolla även däcktrycket...
Har du samma däck märke på alla 4 ??
av Perra N
Vad kör du med för däcktryck??
av nevyn
Det lustiga är att nordfrost däck i 55 profil är ganska nytt påhitt och de däck jag har provat (ok inget vetenskapligt här) har varit bra i 65 profil men kassa i 55 profil... Har testat 165/65 175/65 195/65 195/55 205/55...

Och då pratar jag om sidstabilitet, dvs när man gör snabba rattrörelser får man en känsla av att baken far ut...

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]