Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johols06
För ett tag sen började MIL lysa i min V70 glt -99. När jag läste felkoderna så fick jag ut P0130 vilket tyder på att främre syresensorn gett upp. Rengjorde kontakterna till båda sensorerna med oxidrengöring och sprutade på lite oxidskydd efter det. Felkoden kom tillbaka dagen efter :x .
Efter lite bråk bland hjärncellerna så provade jag att köra motorn ordentligt varm och sen nolla felkoden, efter det körde jag ca 20 mil kontinuerligt utan att felet kom tillbaka. När jag startade bilen dagen efter (kall motor) kom felkoden efter ca 2 min på tomgång. Detta gör att jag tror att det är nåt fel med värmningen i sensorn men borde jag då inte få en annan felkod? typ P0135 (heater circuit malfunction) eller?
Vad tror ni... ska jag byta sensorn eller kan det vara nåt annat?
Senast redigerad av 1 Johols06, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag kan inte dom koder du har då det inte är volvo koder...
Men det är väll inte svårare än att mäta på sonden.

sen såå ska du inte spruta på nått på kontakterna på sonden, så detta kan förstöra sonden!
av Johols06
CarMan skrev:jag kan inte dom koder du har då det inte är volvo koder...
Men det är väll inte svårare än att mäta på sonden.

sen såå ska du inte spruta på nått på kontakterna på sonden, så detta kan förstöra sonden!

Dessa koder är två i mängden av standardiserade felkoder inom OBDII-standarden och är inte märkesbundna på nåt sätt (om jag fattat allt rätt).
Vidare förstår jag inte hur ett rengöringsspray på en kontakt som sitter 50-60cm från själva sensorn skulle kunna skada sensorn...?
Användarvisningsbild
av CarMan
sonden tar referens luft via en av kablarna, så det är big no no att spraya, fetta in eller skarva kablaget.
Användarvisningsbild
av Phantom
CarMan skrev:sonden tar referens luft via en av kablarna, så det är big no no att spraya, fetta in eller skarva kablaget.
Men hur får man luft genom ett kontaktstycke? Jag förstår bara inte riktigt vad du menar, men luft går väl inte genom kontaktstyckenkablar och påverkar detta värde ??:-/ Är jag helt fel ute i mitt tänkande kanske. Men visst förstår jag att det kan ge fel värden om kablage eller kontaktstycken behandlas på fel sätt...men det var just denna formulering som satte mig som ett frågetecken angående luften.
Dessa koder är två i mängden av standardiserade felkoder inom OBDII-standarden och är inte märkesbundna på nåt sätt (om jag fattat allt rätt).
Det brukar underlätta med märkesberoende koder, då de standardiserade koderna ger ett mer generellt svar, medans de märkesberoende koderna ger ett mer exakt svar... eller hur man ska uttrycka det :roll: ...förstod någon resonemanget :?:
Användarvisningsbild
av B4B
TISA skrev: värt att notera: lambdasonden behöver friskluft som referens till syrehalten i avgaserna, denna friskluft får den via kabeln som går till sonden, därför är det viktigt att se till att man inte trycker ihop eller på annat sätt skadar kablaget till sonden, som luftflödet stryps så ger lamdan fel värde.
Citat ur tråden: Felkod 1-1-3 850 GLT -95
Om jag förstår detta rätt så tas luften in till sonden där kabeln går in i sonden och inte via kontaktstycket.
Användarvisningsbild
av CarMan
jo luften går in via mellanrumet mellan koppartrådarna & plasthöljet
av Johols06
Jaha... nu har jag bytt sensorn och det löste problemet.
CarMan skrev:jo luften går in via mellanrumet mellan koppartrådarna & plasthöljet
Nej, referensluften tas i ytterhöljet som innesluter alla fyra kablarna. Mellan kopparkardelerna och deras plasthölje får du inte någon luft.
Lambdasensorerna idag konstrueras inte likadant som på 90-talet. På just denna sensorn (DENSO) så tar den referensluften nere vid sensorn genom 4 st hål i metallhöljet i närheten av där kablarna går ut.

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?