Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UffeXC
Säger sig själv?? Du tankar inte diesel förstår jag.
För övigt så missade jag att trådskaparen sökte manuell, vilket jag ber om ursäkt för.
Håller dock inte med om att den är kass mer än möjligen att det ökar förbrukningen, vilket jag gärna lever med i utbyte mot den komfort det ger. Skulle aldrig köpa en XC90 utan automat för då förstår man inte innebörden av att åka SUV.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
kave skrev: Volvos Automatlådor är ju helt kass, särskilt med Diesel så varför man väljer den förstår jag inte. Dessutom spär den ju på förbrukningen ytterligare.
Bensin dunstar från slang och handtag, det gör inte diesel, säger sig självt att det kladdar.
Är inget fel mpå volvos automatlådor. Visst kan ju inte jämföras med mercedes fina lådor. Dock måste man sköta dessa lådor med oljebyte/sköljning efter 8000 mil. Diesel och automat är en grymt bra kombination eftersom man fullt ut kan dra nytta av det fina vridet.
Användarvisningsbild
av kave
UffeXC skrev:Säger sig själv?? Du tankar inte diesel förstår jag.
För övigt så missade jag att trådskaparen sökte manuell, vilket jag ber om ursäkt för.
Håller dock inte med om att den är kass mer än möjligen att det ökar förbrukningen, vilket jag gärna lever med i utbyte mot den komfort det ger. Skulle aldrig köpa en XC90 utan automat för då förstår man inte innebörden av att åka SUV.
Om du tittar lite till vänster i mina inlägg så kan du uttolka vad jag tankar.

Bara för att du inte uppfattat disel på händerna när du tankat så kan fenomenet förekomma.

Allt är ju relativt, men de två D5 jag kört med Automat i sammanlagt 20.000 mil har aldrig växlat tilfredställande. Dvs de växlar ofta för sent och utnyttjar inte vridet. Minsta gaspådrag leder till direkt nerväxlning etc etc.
Återigen, dina preferenser vad gäller SUV och automat hör väl inte hit när trådskaparen uttryckligen frågar om manuell.
av UffeXC
Sorry för att jag missade att du var dieselanvändare. Faktum är fortfarande att pumparna är så välstädade att jag inte upplever det som ett problem.
När det gäller automaten så vet jag att ursprungsfrågan gällde manuell, men väljer ändå att göra trådskaparen uppmärksam på att XC90 som bil blir bättre med automat.
Huruvida XC70 är bättre med manuell än automat kan säkert du som innehavare av en sådan dylik förtälja. Där har jag inga synpunkter.
av para
Väntar på min 4:e XC90 (R-des 2010 aut) och har egentligen aldrig varit sugen på XC70 och ser ingen fördel med den.
XC90 är en egen bil medans XC70 bara är en höjd v70 med lite plast på.

En favoritdetalj på XC90 är den 2 delade bakluckan! Helt suverän, förstår inte varför den inte finns på fler bilar.
Automat tycker jag är ett måste. När jag köpte min första XC90 2002 fanns inte ens manuell att välja.

Vilken årsmodell/prisklass är det du funderar på?
av redekpw
Hej!

I juli 2009 köpte vi en 5-sitsig XC90 d5 163hk 6 vxl manuell 2005 års modell som gått ca 11 300 mil.

Vi bor i norra Dalarna så vi åker ca 3 000 mil per år.

Skatten är på 8 800 kr per år.

Förbrukning vid bilsemester till Danmark i somras ca 0,6 liter per mil.

Förbrukning vid vinterresa med dubbdäck på till Stockholm 90 mil inkl en del tätortstrafik på båda sidor av tullasrna, stannade på 60 liter diesel som jag precis kunde fylla upp tanken med när vi återkommit hem till Älvdalen = ca 0,67 liter per mil.

Personligen föredrar jag manuell växellåda på vintern, det känns lite säkrare att den växel jag valt är den som ligger i även om jag trycker till på gasen eller åker i motlut. Jag är dock medveten om att det går att spärra växlarna på automatlådan.

Vi provkörde en automatxäxlad xc90 + en xc70 innan vi provkörde och köpte denna bil.

För vår familjs behov och livsstil är den rätt val.

Lycka till med valet av rätt bil för Dig!
av LOTEZ
Är själv sugen på en XC90 igen, denna gång en facelifted D5 2007 o framåt.

Men skatten ni diskuterar här, vart hittar ni dessa siffror? Den billigaste jag hittat D5 kostar över 7700:-/år. Slå på ex JLD268.

//LOTEZ
Användarvisningsbild
av StringerBell
LOTEZ skrev:Är själv sugen på en XC90 igen, denna gång en facelifted D5 2007 o framåt.

Men skatten ni diskuterar här, vart hittar ni dessa siffror? Den billigaste jag hittat D5 kostar över 7700:-/år. Slå på ex JLD268.
Vet inte vad för siffror du syftar på, men om du kan, försök få en bil som är registrerad 2008 eller senare för då är dieselfaktorn 3.3 istället för 3.5.

Det är nya beräkningsregler sedan juli 09 så en del siffror i tråden hör säkert till gamla systemet. Det enda som spelar roll är CO2 utsläppen. Stor, tung bil har ingen betydelse annat än att den kommer dra mer bränsle pga. fysikens lagar, allt annat lika.
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]