- mån 18 jan 2010, 23:23
I dagsläget är det troligen lite billigare att köra och äga dieseln. När jag köpte min för två år sedan kostade en D5 35000 mer än en 2,5T - och jämförbara prestanda (ams jämförde S80 och kom fram till att skillnaden var rätt liten även i omköringsacc, där dieseln vann, och 0-100 där bensinaren vann med 7,7 mot 8,5 - kanske är dieseln lite lämpligare i den tyngre V70:n).
Idag kostar en 2,4D som inte är så långt efter en 2,5FT i verkliga prestanda lika mycket ungefär. Det talar för att dieseln blir billigare. Men prova vilken du gillar, det är inte stora skillnader i ägandekostnader totalt sett. Jag gillade bensinaren bättre, gillar inte dieselmotorljudet i D5 ... en del gillar det, men inte jag... /PH
Idag kostar en 2,4D som inte är så långt efter en 2,5FT i verkliga prestanda lika mycket ungefär. Det talar för att dieseln blir billigare. Men prova vilken du gillar, det är inte stora skillnader i ägandekostnader totalt sett. Jag gillade bensinaren bättre, gillar inte dieselmotorljudet i D5 ... en del gillar det, men inte jag... /PH
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24