Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
I dagsläget är det troligen lite billigare att köra och äga dieseln. När jag köpte min för två år sedan kostade en D5 35000 mer än en 2,5T - och jämförbara prestanda (ams jämförde S80 och kom fram till att skillnaden var rätt liten även i omköringsacc, där dieseln vann, och 0-100 där bensinaren vann med 7,7 mot 8,5 - kanske är dieseln lite lämpligare i den tyngre V70:n).

Idag kostar en 2,4D som inte är så långt efter en 2,5FT i verkliga prestanda lika mycket ungefär. Det talar för att dieseln blir billigare. Men prova vilken du gillar, det är inte stora skillnader i ägandekostnader totalt sett. Jag gillade bensinaren bättre, gillar inte dieselmotorljudet i D5 ... en del gillar det, men inte jag... /PH
av Arese
Hej

Vill du ha kul på macken - köp en diesel
Vill du ha kul på vägen - köp en bensinare

Det rådet är aldrig fel, särskilt inte när det skiljer 60 hk - det är stor skillnad! Sen kanske V70 inte är den ultimata sportbilen och man inte tycker att man behöver effekten men det är en annan fråga.... Man kommer dock inte ifrån att 2,5FT har bättre gång- och ljudkultur samt avsevärt bredare register.

Min fru kommer trots ovanstående byta in sin FT mot en 2,4d pga nytt jobb med pendling om 25 mil per dag. Då blir skillnaden i förbrukning avgörande. Min fru kör också väldigt laidback och är sällan norr om 3000 varv och härjar. När jag kör V70:n på familjeutflykter får jag väl hålla mig till höger i fortsättningen :D

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av poseidon
Kan ju påpeka att för några år sedan så var 140 hk bensinare i V70:n standardmotorn. Nu har vi skruvat upp allt å nu måste det vara över 200 hk om man inte skall bli gråhårig innan man kommit fram.
av Arese
Håller till viss del med, många skulle nog klara sig med 2,0 145hk. Men för att bilen ska mogna och klara att ta sig om en långtradare på ett avslappnat sätt tycker jag att det krävs 200hk.

Mvh
Arese
av Steff 99
Arese skrev:Håller till viss del med, många skulle nog klara sig med 2,0 145hk. Men för att bilen ska mogna och klara att ta sig om en långtradare på ett avslappnat sätt tycker jag att det krävs 200hk.

Mvh
Arese
I princip så stämmer det bra att 140 hk var standardmotor fram till 03-04 det dög bra även med automat på en V70
Att man behöver 200hk nu är nonsens, man kan lika gärna skriva att man behöver 300hk eller 400hk för att komma om en upphunnen olycksbroder som håller hastighets begränsningen och då göra det avslappnat.

Vad jag håller med om är att det är roligare med en mängd hästkrafter i rätt sorts bil, men så länge man åker V70 får man acceptera att det är sakta och lungt tempo som passar bilen bäst. :(
av Arese
Ja du min vän, nog känns omkörningarna betydligt säkrare med 200 hk än med 140hk.

För alla dem som aldrig kör om finns ju dessutom 1,6d :lol:

Mvh
Arese
av joschua
Steff 99 skrev:
Arese skrev:Håller till viss del med, många skulle nog klara sig med 2,0 145hk. Men för att bilen ska mogna och klara att ta sig om en långtradare på ett avslappnat sätt tycker jag att det krävs 200hk.

Mvh
Arese
I princip så stämmer det bra att 140 hk var standardmotor fram till 03-04 det dög bra även med automat på en V70
Att man behöver 200hk nu är nonsens, man kan lika gärna skriva att man behöver 300hk eller 400hk för att komma om en upphunnen olycksbroder som håller hastighets begränsningen och då göra det avslappnat.

Vad jag håller med om är att det är roligare med en mängd hästkrafter i rätt sorts bil, men så länge man åker V70 får man acceptera att det är sakta och lungt tempo som passar bilen bäst. :(
Hur resonerade du själv när du köpte d5:an ?
av Steff 99
joschua skrev:
Steff 99 skrev:

Mvh
Arese

Hur resonerade du själv när du köpte d5:an ?
Det är väl ingen racer precis.. :???:
av joschua
steff99:

Sorry men kunde bara inte låta bli med tanke på ovanstående resonemang.... "att man behöver 200hk är nonsens"... hehe. men det kanske var frugan som valde motorn..
av Steff 99
joschua skrev:steff99:

Sorry men kunde bara inte låta bli med tanke på ovanstående resonemang.... "att man behöver 200hk är nonsens"... hehe. men det kanske var frugan som valde motorn..
Jag fick välja Volvon själv, vi har ju en Mini Cooper också som jag sällan får låna.
Vad jag avsåg är att det är nonsens att man måste ha 200hk, det räcker med mindre, men som jag kommenterade är det "kul" att ha kraften.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]