Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjorn
Hej!

Det är så att det knakar och vibrerar när bilen drivs framåt. Först så lät det inte när man körde rakt fram men bara vid vänster sväng. Nu så låter det även när jag kör rakt fram. Enda sättet att få tyst på det är att svänga till höger. Jag har frågat förr om detta och slutsatsen blev att det kunde vara vänster yttre drivknut. Damasken har inte spruckit och vad jag kan känna så känner jag inget glapp heller. Jag trodde att när man svänger till höger så blir tyngden på vänster hjul och då borde det låta mest men så är inte fallet. Så kollade jag när jag hade en lager som var dåligt.

Det är en automat låda på denna som var helt ny för ca 2 år sedan. Kan det vara hela driv axlen som är kass eller ännu värre nåt i växellådan. Som sagt så är det bara under drivning det låter. Igår var det -22 grader och jag skulle köra hem en kompis och motorn var nästan i arbets temp men det kändes som att alla delar som inte värms upp av motorn var kalla och stela och igår trodde jag bilen skulle skaka sönder.

Om ni har några tips så är dom hjärtligt välkomna. Kanske enklast att få in den på en verkstad och undersöka. Men när man bor i Norge så vill man inte lägga sin månadslön för en undersökning.

Mvh Björn
Hej
Hade ett liknande problem på min 855 tdi
Det var motorkudden som ligger under vevaxeln som var kass.
Motorn låg mot ramen och orsakade konstiga vibrationeer mm.
Värt en koll
mvh
rollo
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw