Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poijens
Hej! Är väldigt långt ifrån en expert på bilar men av någon anledning ligger det inte högar med pengar hemma som jag vill ge till mekaniker och så borde man utöva GDS (gör-det-själv), för att lära sig. Har dock inte tummen mitt i handen.

Har en Volvo (uppenbarligen) 240 -88 med en B20 motor. Tror jag den hette iaf, kan gå ner å titta igen om det låter helt stört. Den har betett sig mycket underligt nu när kylan slog till. Förut, innan kylan sen ett tag tillbaka, dog motorn vid urkoppling och deacceleration, t.ex. vid röljus, men startade glatt direkt igen när man vred på tändningen, detta gör den sporadiskt fortfarande. En slags tidig start-stopp funktion, dock aningens irriterande.

Sen, en kylslagen dag så startade den inte alls, den hostade igång lite då å då men startade aldrig. En vis granne sa att den behöver lite k-sprit i tanken, sagt och gjort. Har haft problem med rotor och rotorhus (eller vad det heter) som får beläggning så bytte dom också. Med lite hjälp och ett par varv på startmotorn så gick den igång. Startade några gånger efter det men sen va det tillbaka. Fortfarande ca. -18 grader ute. Har, tycker iaf jag, haft i så mycket k-sprit i tanken det står på förpackningen att man ska ha att det borde räcka. Men läste någonstans att man ska höra ett surr från vänster bakaxel när man vrider på tändningen då bränslepumpen drar igång, vilket jag inte gjorde. Tänkte att det va den som pajat, och bytte bränslepumpsrelät som jag läst pajar ofta. Nu, 15 grader varmare, startar den dock plötsligt igen, men hör fortfarande inget bränslepumpsljud. Gjorde reläbytet susen eller är bilen bara allergisk mot kyla under -5? Måste man köpa på sig ett lager av k-sprit för att kirra en köldknäpp eller har kanske kylan inget med saken att göra? Ska det surra från vänster bakaxel?
Mycket tacksam för svar!
K-sprit, 50 kr litern. E85 10 kr litern. K-sprit innehåller etanol. E85 innehåller 85% etanol, och resten bensin.
Vad väljer du som inte har någon stor hög med pengar (det är samma för oss andra)?
Har du bytt tändstift i din bil? Slitna tändstift blir hopplösa i kalla bilar. Om bilen startar så går din bränslepump. Stannar pumpen så stannar bilen. Har du låtit göra någon service på bilen?
Du har ingen B20-motor. Du har förmodligen en B230 F. Gå in på t.ex. Skruvat som du har som reklam på den här sidan. Skriv in ditt regnummer i rutan som är avsedd för det och bläddra vidare. Där får du veta vad du har för motor. Tillbehörsfirman Mekonomen har samma funktion.
av poijens
Bytt två stift, vilket blev ett jävla projekt för ägaren innan hade typ pajat gängorna så att sätta in en ny efter uttagningen blev ett dyrt varv till en mekaniker för att göra nya gängor, så lite rädd för att byta dom andra två.. rädd att det enkla bytet ska resultera i samma sak. Men kanske borde.. säkert rätt schletna. Sen har jag ju bytt olja för ett tag sen också. B230F stämde alldeles utmärkt :)
Tack för tipsen!
av poijens
Nej det har jag inte bytt. borde jag kanske göra. Bytt stiften nu och en viss förbättring på tomgång men fortfarande problem med motorstopp vid urkoppling på låga varv. Läste på en annan tråd att det kan vara en idé att leta med startgas om motorn drar tjyvluft någonstans.. låter det som en bra idé även i detta sammanhang?
poijens skrev:Nej det har jag inte bytt. borde jag kanske göra. Bytt stiften nu och en viss förbättring på tomgång men fortfarande problem med motorstopp vid urkoppling på låga varv. Läste på en annan tråd att det kan vara en idé att leta med startgas om motorn drar tjyvluft någonstans.. låter det som en bra idé även i detta sammanhang?
Ja de är alltid värt ett försök ;)
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]