NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Ja frågan är väl kanske inte om utan när många av de som skriver ner etanolen som bränsle åker omkring i en etanoldriven bil. Hur många är det om låt oss säga 3 år.
poseidon skrev:Här har ni något å bita i....

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/et ... 111731.svd
Det är otydligt vilken etanol detta gäller. Etanol är kan vara bra eller dålig, beroende på vilken råvara som används. Amerikans majsetanol brukar anses som dålig. Etanolen som Agroetanol gör i Norrköping, där restproduktern blir djurfoder, fjärrvärme och biogas har jag mycket svårt att tro skulle vara dålig. Liksom St1 etanol baserad på avfall. Etanol är ett bra bänsle och den här rapporten säger bara vad andra sagt, man ska ställa krav på produktionen av biobränsle. Helst bör den vara producerad lokalt. Det är synd att rapporten hetsar hela tanken med biobränslen. Vad har den sk "Expertgruppen" tänkt att man ska använda istället för bränsle? Diesel :lol:

Hursom helst intressant att media som svd, sr, aftonbladet och säkert fler, publiserar den här nyheten. Men ingen av dessa valde att publisera rapporten om dieselbilars på hälsopåverkan som kom innan jul.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu var vi där igen. Man bortser från att även andra bränslen har produktions och transportkostnader. Sedan gör man stor sak av att etanolen produceras av grödor som det går att göra föda av, samt räknar om det i pengar. Samtidigt delar EU ut miljader och åter miljarder i arealbidrag för att bönder skall låta bli att odla på mark för att livsmedelsproduktionen skall hållas nere. En annan sak i Sören Wibes artikel är att han räknat ut bortfall för statskassan för alla "miljöbilsförmåner", även miljödieselbilar, biogasbilar och snåla bensinbilar och lägger det på etanolanvändningen. Den enda undersökning jag läst som tar upp "från källa till hjul" har jag tipsat om tidigare.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=48585
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
I vilket fall så är det ju inte så konstigt att gemene man inte vet vad han eller hon ska tro när inte ens "experterna" och forskare kan enas om vad som är bra för miljön.

Medans alla dessa experter kastar paj på varandra och försöker komma fram till vad som är rätt. Kanske vi kan strunta i att marknadsföra alla testprojekt. För det är iaf så jag ser på etanol, ett litet testskott som ju nu verkar gått ganska fel.
Användarvisningsbild
av sveax
bilgalen skrev:I vilket fall så är det ju inte så konstigt att gemene man inte vet vad han eller hon ska tro när inte ens "experterna" och forskare kan enas om vad som är bra för miljön.

Medans alla dessa experter kastar paj på varandra och försöker komma fram till vad som är rätt. Kanske vi kan strunta i att marknadsföra alla testprojekt. För det är iaf så jag ser på etanol, ett litet testskott som ju nu verkar gått ganska fel.
Nej det tycker jag inte. Därmed inte sagt att vi skall okritiskt ta etanolen till oss. Det finns ju olika sätt att framställa etanol. Vi kan vara förvissade om att i miljösverige kommer ingen att glömma att slå ner på om vi inte använder "rätt" etanol, den minst miljöbelastande. Om vi skall strunta i alla testprojekt, skall vi väl i så fall strunta i att byta våra dieselbilar till dieselbilar med partikelfilter. Det är ju forskarna inte heller ense om ifall det är bra. Partikikelfiltren tar bort de större och mätbara partiklarna, men de små och för människan farligaste finns kvar i avgaserna. Nej jag tror på att i framtiden skall vi satsa vidare på miljöklassade dieslar, etanolbilar som vi kör på "rätt" etanol, biogasbilar som körs på miljömässigt rätt biogas (ej naturgas) samt extemt snåla bensinbilar. El kommer kanske med om 10-15 år.
En sak kan man enkelt konstatera och det är att vi enkelt och snabbt skulle kraftigt kunna reducera vår oljekonsumtion redan nu. Väljer man en snål och modern diesel så behöver vi inte vänta på något som eventuellt kommer senare. Dessutom utvecklas dieseltekniken fortfarande med en rasande fart, bl.a. med en kraftig reduktion av de s.k. "nanopartiklarna". Biodiesel finns redan, även om infrastrukturen ej är utbyggd. Har förresten tankat ej oljebaserad biodiesel på Gotland. Vi behöver inte vänta på "algtekniken" innan vi börjar, den är fortfarande på idéstadiet. Etanolen är redan passé oavsett hur den produceras. Elbil för privatbilister vet vi inte ett skit om, möjligen kan el eller etanol ha en marginell betydelse för lokalbussar, kommuner och landsting i framtiden, men knappast mer än så. Allt annat är gissningar och spekulationer. Metanol, vätgas osv, vet vi heller inte ett skit om. Det ligger i framtiden. Jag har sedan jag bytte ut min relativt snåla bensin-Citroen mot en V50 Drive minskat min oljekonsumtion med ca 50%. Detta har jag kunnat göra idag, utan att behöva spekulera och gissa vad som kommer om 10, 20 eller 40 år.
Användarvisningsbild
av sveax
Gourmand skrev:Etanolen är redan passé oavsett hur den produceras.
Man har givetvis rätt i sin övertygelse vad man än tycker. Men i väldigt många inlägg skrivs det på detta sätt. Varför inte erkänna att det faktiskt är ordet etanol som är boven, det har blivit som ett skällsord. Man kan producera biogas och biodiesel, men inte etanol för naturen acceptabelt sätt. Varför tror man att det är passe oavsett hur det produceras. Nej vi behöver flera olika sätt att driva våra fordon i framtiden, och de flesta måste komma utan att använda fossil teknink.
Senast redigerad av 1 sveax, redigerad totalt 0 gånger.
Gourmand skrev:En sak kan man enkelt konstatera och det är att vi enkelt och snabbt skulle kraftigt kunna reducera vår oljekonsumtion redan nu. Väljer man en snål och modern diesel så behöver vi inte vänta på något som eventuellt kommer senare. Dessutom utvecklas dieseltekniken fortfarande med en rasande fart, bl.a. med en kraftig reduktion av de s.k. "nanopartiklarna". Biodiesel finns redan, även om infrastrukturen ej är utbyggd. Har förresten tankat ej oljebaserad biodiesel på Gotland. Vi behöver inte vänta på "algtekniken" innan vi börjar, den är fortfarande på idéstadiet. Etanolen är redan passé oavsett hur den produceras. Elbil för privatbilister vet vi inte ett skit om, möjligen kan el eller etanol ha en marginell betydelse för lokalbussar, kommuner och landsting i framtiden, men knappast mer än så. Allt annat är gissningar och spekulationer. Metanol, vätgas osv, vet vi heller inte ett skit om. Det ligger i framtiden. Jag har sedan jag bytte ut min relativt snåla bensin-Citroen mot en V50 Drive minskat min oljekonsumtion med ca 50%. Detta har jag kunnat göra idag, utan att behöva spekulera och gissa vad som kommer om 10, 20 eller 40 år.
Nja, problemet är att du fortsätter att stödja fossila bränslen, du bidrar till fossila utsläpp och sämre stadsmiljö pga emissionerna i avgaserna. Genom att välja etanol bidrar man till att förnyelsebara bränslen utvecklas.

Med samma logik antar jag att Wibe förespråkar återinförande av oljepannor i villor och avskaffa pellets.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Tack för svar!! Skönt att veta att det […]

Hård Bromspedal

Problemet löstes genom att rensa hålet […]

Jo priset har stigit varje år, men är s[…]

Mjukvarustrul XC60 2026