Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#27 skrev:Två bakom blinkersglaset, sen två på andra hållet.
Suveränt! Tack! :D
Nå, vi hittade muttrarna/bultarna. Skruvade isär, men det är nog som du sa - att man måste lossa stötfångaren också. Vi ryckte, tryckte, pillade och svor - men näpp. Och vi kunde inte hitta hur stötfångaren sitter.

Ringde Volvo i morse. 170:- för en justeringsskruv. Båda skruvarna är paj samt att reflektorerna verkar lösa.
Vet inte om justermotorerna måste vara i ett visst läge när man trycker in dem - samt om reflektorn måste stå i ett visst läge samtidigt.

Vänster ljus fladdrar inte nu längre, för vi fick in reflektorn i något slags skåra i samspel med justermotorn. Men den rör sig inte ur fläcken när jag rör motorerna.

Höger ljus pekar fortfarande i backen. Justerskruven i smulor.

Frågan är om det löser sig genom att bara köpa justerskruvar. Det blir ju 340:- och så kanske det inte fungerar...
Såg att Biltema har nya strålkastare för 995:-/st. Då ingår ju justerskruvar och man vet att allt är i sin ordning... Det känns lockande i nuläget om jag får erkänna...

Däremot; tänk om det behövs nya justermotorer. Hur vet man att den fungerar?
Såg på dem men kan inte avgöra vad det är som skall röra på sig när jag vrider på strömställarens inställningsvrede. Är det den vita pinnen på justermotorn eller är det något annat?

Kanske man köper helt nya strålkastare, glad i hågen, kopplar in - och så är det fel på justermotorerna också... Dyr story i sådana fall...

Fasen, jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
#27 skrev:
Bubbe skrev:Och vi kunde inte hitta hur stötfångaren sitter.
Sitter med några skruv i hjulhuset och sen sitter det 2st i rambalken som du ser underifrån.

Står det inte i Haynes?
Ja, ta mig attan!!! Du har rätt. Haynes! Sida 11.4 och 11.5. :oops:
Jag har stirrat mig blind på detta. :mrgreen:

När man väl har strålkastaren på köksbordet då - är det då svårt att lista ut hur man ska fixa justerskruvar och reflektorer/inställningar?
Tänkte om det kanske är något fäste eller något sådant inuti strålkastaren som ska fixera reflektorn som kanske pajat också..?

Vad tror du? Är det värt att köpa justerskruvar för 340:- för att sedan också eventuellt upptäcka att det är fel på någon plastdetalj inuti - så att man ändå får köpa nya reflektorer eller strålkastare?

När man köper nya strålkastare borde de väl vara som de "ska vara" när man öppnar paketet? Jag menar - att reflektorn sitter som den ska osv...
Lättast nu är att skruva isär och se vad som är trasig och köpa delar efter de.

Köper du en komplet lyckta är det bara att flytta över justermotorn och montera på bilen, sen måste du göra en ljusinställning.
#27 skrev:
Bubbe skrev:Och vi kunde inte hitta hur stötfångaren sitter.
Sitter med några skruv i hjulhuset och sen sitter det 2st i rambalken som du ser underifrån.

Står det inte i Haynes?
Nu har vi bilen på pallbockar, alla kåpor undertill är loss (passar på att göra lite annat i underredet samtidigt).
Hittar en skruv i hjulhuset. Det andra skruvhålet var tomt (!) - verkar som om tidigare ägare gjort något tidigare och slarvat tillbaka.

Sen satt det (ganska tätt intill varandra) undertill två st 17-bultar som vi lossade undertill.
Är det allt? Jag ser massor av beskrivningar i Haynes men inte f-n får vi loss stötfångaren...

Jag trodde att man bara skulle lossa dem i hjulhusen samt de två 17-bultarna undertill, sedan skulle man kunna dra fram stötfångaren en bit..? Har jag fel?
Svar igen...

Vi har nu fått av allt och stötfångaren är loss...
Strålkastarna ligger nu på mitt bord. Men jag får inte loss justerskruvarna från reflektorn. Det är säkert någon enkel grej men vågar inte använda för mycket våld.

Hur sitter skiten egentligen? Hur avlägsnar jag de gamla justerskruvarna, samt hur skall de nya sättas in?
#27 skrev:Bild
Mycket vackert! Tackar!
Volvo får hem skruvarna imorgon förmiddag, åker in och hämtar dem, monterar och ser vad som händer.
Förmodligen ska i alla fall de automatiska justermotorerna nu orka höja skenet en aning.

Återkommer med resultat (eller fler problem)! :lol:

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]