Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
Hejsan!

Jag har skaffat mig en XC70 AWD och blir lite förvånad över hur AWD systemet fungerar. När man står vid ett rödljus och gasar iväg så känner man på 2an och 3an hur AWD suger tag i marken och skjuter iväg bilen (DSTC PÅ). Har provat på en slät väg att gasa på med resultat att enbart framhjulen spinner utav att bakhjulen sätts i drift (DSTC PÅ). Har även provat att köra upp för en brant backen där jag nästan kom ända upp men framhjulen spann ett tag för att sedan bilen börja glida bakåt (DSTC PÅ). Provade samma backe men att koppla ur DSTC. Denna gång spann framhjulen lite längst upp i backen för att sedan "knuffa" i bakhjulen och man tog sig enkelt upp för den branta backen.

Så att summera hur jag upplever mitt AWD system. DSTC PÅ så spinner framhjulen först och det kan vara det enda som händer. För att nästa stund vid ett rödljus/omkörning så känner man hur AWD suger tag i backen. MEn med DSTC så känner man ingen "knuff" när bakhjulen kommer in.
DSTC AV så känner man att bilen inte behöver spinna så mycket på framhjulen innan bakhjulen kopplas in MEN det känns som en "knuff" när bakhjulen går in..

Skall AWD systemet fungera såhär eller?

Mvh
av Lövet
Låter som den felaktiga givaren i haldex systemet som det finns en tråd om tidigare.

Har tidigare haft en S40N T5 AWD och där drev bakhjulen direkt och någon knuff kändes aldrig.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Håller med Löfgren ditt system skall gå in utan knuffar. På min gamla V70XC 99 kunde man känna en viss knuff när viskon gick in med du har det nya Haldex-systemet så det ska funka felfritt.
av Sharkbait
Detta låter inge bra.

Jag var nyss ute och provade. Testade med DSTC och utan DSTC. Med DSTC så spann framhjulen en längre stund innan bakhjulen "knuffades" i. Utan DSTC som spann hjulen en kortare stund innan bakhjulen även då "knuffades" i. Det känns inte som det fungerar som det skall som Ni påpekar.

Är detta ngt som går på garantin från bilhandlaren? Bilen inhandlades för ett par dagar sedan.

Mvh
av Lövet
Hjulen ska spinna max 1/6 hjulvarv innan bakhjulen kopplas in.
av llesrof
Sharkbait skrev:Detta låter inge bra.

Jag var nyss ute och provade. Testade med DSTC och utan DSTC. Med DSTC så spann framhjulen en längre stund innan bakhjulen "knuffades" i. Utan DSTC som spann hjulen en kortare stund innan bakhjulen även då "knuffades" i. Det känns inte som det fungerar som det skall som Ni påpekar.

Är detta ngt som går på garantin från bilhandlaren? Bilen inhandlades för ett par dagar sedan.

Mvh
Jag hade samma fenomen på min 06:a och fick det fixat förra veckan. Jag tror att Volvo tar det på goodwill i ditt fall eftersom den är nyare än min. Jag fick betala halva kostnaden - 875 spänn eller vad det nu blev. Åk in till en volvoverkstad och be dem utläsa felkoder. Du kan själv se om det finns några felkoder genom att slå på tändningen till läge II, hålla inne readknappen på blinkersspaken sammtidigt som du "dubbelklickar" på knappen för bakre dimljus. Bilen frågar nu de olika enheterna om de har några felkoder och det står något i stil med CHECKING DTCS IN VEHICLE och du får förmodligen svaret DTCS SET IN VEHICLE.

Klicka dig vidare med read-knappen. Det kommer att stå *modulens namn* CHECKING, *modulens namn* READY eller *modulens namn* DTCS SET.
Styrningen till AWD heter DEM och du kommer förmodligen få DEM DTCS SET i den modulen. Man kan inte läsa ut vad man har för felkod, bara att man ha en eller flera. Man kan inte heller förstöra något eller ändra någon inställning genom att kolla så här, så det är riskfritt. När verkstaden läser ut felkoderna så kommer de förmodligen få "DEM-0007 Hydraultryck. Felaktigt värde". Standardåtgärden då är att byta trycksensorn om man bara har denna felkod på DEM-modulen. Jag hade kontakt med Haldex och fick samma svar från dem. För övrigt så var bemötandet från Haldex mycket bra.
Användarvisningsbild
av gooose
andreas_lofgren skrev:Hjulen ska spinna max 1/6 hjulvarv innan bakhjulen kopplas in.
Under färd. Ja

Vid start stilla stående inte alls då bilen har instant traction vid start

Gör en felkodsutläsning du har garanterat felkod DEM 0007
Detta är temp givaren som sitter i Haldexen som spökar

Tror detta jobb kostar a 2000-2200:- Ca om jag inte har allt för fel

byt den och du slipper att bli stående med enbart framhjulsdrift
För det är där det slutar med denna felkod

//Gooose
av Sharkbait
llesrof skrev: Jag hade samma fenomen på min 06:a och fick det fixat förra veckan. Jag tror att Volvo tar det på goodwill i ditt fall eftersom den är nyare än min. Jag fick betala halva kostnaden - 875 spänn eller vad det nu blev. Åk in till en volvoverkstad och be dem utläsa felkoder. Du kan själv se om det finns några felkoder genom att slå på tändningen till läge II, hålla inne readknappen på blinkersspaken sammtidigt som du "dubbelklickar" på knappen för bakre dimljus. Bilen frågar nu de olika enheterna om de har några felkoder och det står något i stil med CHECKING DTCS IN VEHICLE och du får förmodligen svaret DTCS SET IN VEHICLE.

Klicka dig vidare med read-knappen. Det kommer att stå *modulens namn* CHECKING, *modulens namn* READY eller *modulens namn* DTCS SET.
Styrningen till AWD heter DEM och du kommer förmodligen få DEM DTCS SET i den modulen. Man kan inte läsa ut vad man har för felkod, bara att man ha en eller flera. Man kan inte heller förstöra något eller ändra någon inställning genom att kolla så här, så det är riskfritt. När verkstaden läser ut felkoderna så kommer de förmodligen få "DEM-0007 Hydraultryck. Felaktigt värde". Standardåtgärden då är att byta trycksensorn om man bara har denna felkod på DEM-modulen. Jag hade kontakt med Haldex och fick samma svar från dem. För övrigt så var bemötandet från Haldex mycket bra.

Tack för all den infon!!! Har kommit så långt att jag får fram DEM DTCS SET men jag får inte fram om jag har 0, 1 eller 10 felkoder där. Hur får man fram för att se hur många det är?

Mvh

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]