Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#353594
Travolta skrev:Vem här har de högsta dockumenterade milen utan att byta problemgasspjällen? :) Själv ligger jag på 15500mil och inga symtom (ingen ny mjukvara heller) än så länge... peppar peppar. (Kanske blir lite OT?)
min bil har nu gått 24000 mil och har en vit etikett, om 34 min ska jag läsa av felkoderna på en verkstad för nånting är fel nu, och det lutar ju åt gasspjället :(
Användarvisningsbild
av DrMumin
#368452
En undran som byte och uppdatering jag har en vit ettiket bilen har gått 14.000mil man misstänkte att det va strul med spjället så man ladda i den "förbättrade programvaran" problemet löst nu spökar den lite med väldigt konstig tomgång och känns allmänt slö detta uppkom från en dag till nästa min undran är om jag skaffar ett nytt spjäll "modell gul" är de bara å montera i å köra eller ska eländet "programeras in oxå"
Användarvisningsbild
av CarMan
#368474
eländet ska programeras
#396709
Hejsan,
ville återigen lyfta frågan om det går att modifiera spjället själv (dvs om någon gjort det).

Som snål person, så skulle jag vilja öppna mitt spjäll, och flytta kolbanorna någon millimeter upp eller ner, så att borstarna kommer på en osliten yta (http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html ).

CarMan har redan svarat att det inte går, och har uppenbarligen också försökt på flera hus, dvs öppnat och konstaterat att vissa delar går sönder (kontakter), så jag har full förståelse för att det inte är lätt eller optimalt, samt att det finns ytbeläggning och allmänt klet inuti enheten, DOCK säger ju atech2 att de "har en metod" för detta, därav frågan:

-Har någon försökt sig på att modifiera spjället själv, och kan tipsa hur det går till?

Är alltså specifikt intresserad av vad som går sönder, och hur man kan laga det (t ex om stela metallbanor går sönder, så kan man ju i stället lösa på korta tunna kabla).

-En relaterad fråga (eftersom jag inte vill vara billös då jag försöker), måste man ladda in ny mjukvara om man byter ett MM hus mot ett annat MM hus?
(funderar alltså på att få tag på ett kasserat hus och testa på, för att sedan slänga in i bilen).

-Sista frågan, ser inte längre CarMans bilder från demontering, är det någon som har dem?

mvh
David, vit etikett och 22'500mil

PS.
rengjorde/bytte vevhusventilationen i helgen (första gången i bilens liv), och det såg inte alls så farligt ut. fram till 17'000mil var det mest landsvägskörning, och sedan dess lika mängder stads- och landsvägskörning
av Per L
#396805
Läs mitt inlägg på sid 9 i denna tråd så ser du att man inte alltid behöver programmera gasspjället om man köper ett begagnat!
För övrigt går bilen fortfarande bra med S80-mjukvara i en S60. Men så var det ju också "samma" motor i S80:n (140hk).
Jag har ingen aning om vad som skiljer i gasspjällets mjukvara mellan S60 och S80 med samma motor.

Per L
#696207
Hej Jag har en volvo s80 2000 års model och den visas på dator emission service och srs service samt motor lampa som lyser har rensat spjälhuset samt lmm med kontakt spray bilen går bra men den verkar kraftlös han går i sin egen takt envis bil har koplat bort batteriet över natten och sen när jag kopplade batteriet så har srs service visas direkt men inte emission service jag har kört med bilen och sen stängde av bilen men när jag startade igen så såg jag igen motorlampan som lyste och emission service har kollat fel koder på han och fick 2 st en var knack sensor signal och främre lamda sond har bytt lambda sonden men samma sak har frågat på volvo om knacksensor vilket de säger att det är ovanligt att de går sönder har bytt stift olja filter men den bilen ger huvud jag mätter med alla sensor på bilen de ger bra signal men det måste vara nån bagatel som spökar på de bilarna för de volvo får sin elektriska signal som morse kod och han verkar funka utan problem men ger inte full efekt på bilen och har märkt att när bilen är under belastning så funkar varmätaren går inte upp så lätt men om man står stila och varvar motor då går den utan problem men man märker en viss hinder från 1000varv till 1500.2000varv bilen startar lätt och motor går utan att den stängs av fick höra att en temperatur givare kan spöka till för den ger signal till databoxen om vilket temperatur är ute och den styr insprutningen som en chock men man märker bränsleförbrukningen liger på 14,2 så man får tor jag bytta bakre lambda sonden fast det sägs att den är av titan vilket den sällan byts ut bilen har gått 33000mil manuel som han går trögt kan det också vara nån tändspole som kan också vara nån fel på för annars kam man inte räkna utt hur det funkar att den drar mycket men bilen känns trög och slö knack sensor styr tändningen den känner av om motor knackar och på så sätt minskar den tändningen så att motor ska inte ta skada som jag har märkt på volvo s80 kablarna till givare verkar för böjda samt spända jag har märkt kontakten till kamaxel givare för spänt och kabel till spjälhuset går bakom start motor samt är den för böjt vilket det är inte så bra som jag ser på volvo s80 så är den volvos största misstag har haft alla typer av volvo men den bilen är fint design men dåligt på el system man undrar om den har samma el system som alfa romer för den spjälhuset kommer från italien vilket de har aldrig bra kvalitet på sina varor Alfa romeo som funkar inte alls och Lamborgini som börjar brinna om man pressar den för hårt som jag har sett på volvo s80 så är volvos original motor låda och kaross resten är inget som volvo har synd om volvo sista volvo som var bra var 850 sen var det ödet för volvo
av Per L
#696664
Oj, en mening med mer än 500 ord!?
Möjligen skulle fler orka läsa igenom ditt inlägg och du således få fler svar med några punkter, komman och uppdelning i stycken här och där!

Per L
Användarvisningsbild
av wissel
#696685
Till Gambini, jag har försökt att tyda vad du skrivit.Hej Jag har en volvo s80 2000 .
Har gått 33 000 mil
Displayen visar ”Emissions Service erfordras” och SRS lampan lyser.
Har rengjort Gasspjället och Luftmassemätaren med Kontaktspray.
Bilen går bra men är kraftlös från 1000 rpm.
Jag har lyft Minuspolen men lamporna tänds återigen.
Vid felkodsavläsning säger denna Knacksensor samt Lamdasond
Bytt Lamdasonden utan resultat.
Har även bytt Olja och Tändstiften
Det sitter ett Magneti Marelli spjäll i bilen
Har funderingar kring Tänspole problem ?
Har tittat på kablarna som verkar spända och hårt dragna ?
Är min bil i ” LIMP HOME läge” ?
Är det rätt uppfattat av mig ??
Användarvisningsbild
av Vojje
#696705
Per L skrev:Oj, en mening med mer än 500 ord!?
Möjligen skulle fler orka läsa igenom ditt inlägg och du således få fler svar med några punkter, komman och uppdelning i stycken här och där!
Per L
Det är väl inget. En sådan erkänd författare som James Joyce avslutade de sista 50 sidorna i Odysseus utan punktering, om jag minns rätt.
Vi har kanske en blivande nobelpristagare på forumet. :-)-)
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]