Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Felkoder – CEM och UEM - V70 2.4T 2001

Jag har problem med innerbelysning, taklucka samt fjarrlas pa min V70 2.4T 2001. Taklucka samt fjarrlas fungerar inte alls medan innerbelysningen har ett eget liv och tands och slacks lite som den vill.

Jag har kollat felen med PPC felkodsavlasare och far foljande felkoder:

CEM-1A5C Kommunikation med UEM-styrenhet

UEM-0080 Regnsensor
UEM-0039 Generell belysning
UEM-E003 Konfigurationsfel. Mjukvarufel.

PDM-003E Styrenhet

Vad kan man tanka sig att det ar for fel och hur kan man atgarda detta?

Kan det behovas en ”reload” av UEM? (I sa fall, och om detta ens ar nagot som existerar, har detta ett artikelnummer som man kan be Volvoverkstaden att utfora?)

Glapp i kablar mellan UEM-CEM? Var pa CEM sitter UEM-anslutning?

Ar UEM kass och maste bytas?

Ar CEM kass och maste bytas?

Ar batteriet i bilen sa daligt att det skapat dessa fel? Jag har laddat batteriet och ocksa gjort bilen stromlos vid flera tillfallen men dessa fel har inte gatt bort. Om batteriet vore daligt skulle jag inte fa ett felmeddelande om detta ocksa?

Det jag hittills gjort ar att kolla jordanslutningar, bytt sirenmodul (eftersom jag tidigare ocksa fatt ett felmeddelande for siren), tagit ner och kollat backspegel utan att upptacka nagot som sag markligt ut.

Jag har ocksa haft ett fel pa halvljuset som kommit och gatt. Felet kom upp som Bulb Failure Dipped Beam och jag atgardade detta genom att byta shunt pa CEM och rengora kontakt pa CEM. Kan detta vara ett tecken pa dalig/kass CEM?

Jag vore MYCKET tacksam for tips pa vad som skulle kunna vara fel och hur man skulle kunna atgarda detta.

Halsningar,

Erik
jag tippar på trasig UEM, vilket bara går att köpa ny
alla saker du har problem med styrs av UEM, samt att en felkod visar at CEM har tappat kontakten med UEM.
Resten är ren erfarenhet, du är inte den enda som har haft detta fel.

Men ska man svara säker så får man mäta sig fram

artickel numer ska du inte ta härifrån, då det finns många varianter, beroende på årsmodel & om den är importerad eller ej, skiljer också på dins bil utrustning.

rätt artickel nummer hittar man i den enaste versonen av VIDA
Ar det nagon som vet hur man kan kolla anslutning CEM-UEM? Var pa CEM ansluter UEM t.ex.?

Jag forstar att det ar UEM jag har problem med men vad ar det som sager att UEM ar kass och det inte ar ett brott pa kablage?

I vilka fall kan det vara reload av UEM som avhjalper denna typ av fel?

Tack igen!

Erik
Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt til[…]

Den stora annons-tråden

Har inte sett en Toyota 4Runner på läng[…]