Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
#368257
Polestars mjukvara kommer från Volvo! Den marknadsförs/säljs av Polestar och monteras/nedladdas av Volvoåterförsäljarna. Att Polestars egna killar/tjejer skulle göra ändringarna i mjukvaran är en fin tanke men inget mer. Inget ont om dom men det är racing dom sysslar med, inget annat!

Volvo vill ha en del av kakan och säljer således egna trim men via Polestar. Allt för att dra nytta av racingkopplingen och för att det är lite "häftigare" att ha Polestartrimmad Volvo än en uppgraderad av Volvo. Att priset är samma som övriga trimfirmor är ganska logiskt. Hade det varit dyrare hade folk valt någon annan, billigare så hade man förlorat chansen att tjäna pengar. Trots mindre effekt/vrid är bibehållen garanti etc skäl nog att välja Polestar för många nybilsköpare och det är dom man vill åt. Responsen på olika forum visar att man lyckats, det pratas väldigt mycket om Polestar! Gubbstämpeln är kanske på väg bort? Och eftersom Volvo/Polestars trim dessutom inte påverkar utsläppen/förbrukningen (enl EU-körcykeln) så sätter det vissa begränsningar i vad man kan göra. Svårt att äta kakan och ha den kvar. Eller som Lennart Uhr sa en gång på 90-talet. "Det svåra är inte att få 300hk ur en 2-liters turbomotor, det svåra är att få det att hålla." I det här fallet är det snarare förbrukning/utsläpp som är begränsningen än vad som är möjligt/hållbart. I dagens CO2-fokuserade debatt funkar det inget vidare för en tillverkare (som dessutom håller på att tvätta bort en stämpel om överdriven bränsletörst) att lansera en produkt som höjer utsläpp/förbrukning. För en eftermarknadstrimmare gäller inte riktigt samma regler. Där gäller effekt/vrid, inget annat.

Att kommentera effekt/vridmoment för de olika varianterna väntar jag med till de är släppta officiellt.
av Twendor
#368282
Forsøker meg på et nytt argument for hvorfor Volvo via Polestar velger å senke salget av den nye D5 motoren.

Volvo har forstått at folk for en stor del velger den billige nedtunede 2.4D-awd motoren, for i etterhånd optimere den for en billigere sum penger.(Bsr,Heico,STC,Rico osv)

For å kunne ta en del av dette markedet, velger de selv å komme med en konkurransedyktig Polestar optimering.

Håpet er da å selge langt flere biler fordi gjennomsnittsprisen på bilene går noe ned. Og vi kundene føler oss vel, da vi får en motor med mere effekt for pengene våre.
Potensielt vil flere kunder søke seg mot merket, og Volvo vil få større markedsandeler og salg i ettermarkedet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#368289
Håller med Twendor och Guru till 100% i era argument.

Men fortfarande innebär detta att det kommer bara att sälja 3 modeller, 163 hk, 175 hk och 225 hk. Ingen kommer att köpa D5 205 längre då den är dyrare och svagare.

Det är kanske så att man helt enkelt offra D5 205 för att slå ihjäl andra trimfirmor.
av perhall
#368290
Tycker faktiskt att hela grejen som Saab och Volvo sysslat med med olika trimsatser - 740 Turbo Plus (190 istället för 165 hk) och diverse uppgraderingar för Saab - är rätt konstig. Den känns inte riktigt premium... /PH
av joschua
#368327
Twendor skrev:Forsøker meg på et nytt argument for hvorfor Volvo via Polestar velger å senke salget av den nye D5 motoren.

Volvo har forstått at folk for en stor del velger den billige nedtunede 2.4D-awd motoren, for i etterhånd optimere den for en billigere sum penger.(Bsr,Heico,STC,Rico osv)

For å kunne ta en del av dette markedet, velger de selv å komme med en konkurransedyktig Polestar optimering.

Håpet er da å selge langt flere biler fordi gjennomsnittsprisen på bilene går noe ned. Og vi kundene føler oss vel, da vi får en motor med mere effekt for pengene våre.
Potensielt vil flere kunder søke seg mot merket, og Volvo vil få større markedsandeler og salg i ettermarkedet.
Ett tänkbart alternativ kan ju vara att volvo inför modellår 2011 skruvar upp d5:an lite i effekt. Sen är det väl ändå så att även om xc70 säljer bra så är det väl egentligen en marginalprodukt jämfört med vanliga v70 där man inte tillät 2,4d ( iof enkelturbon ) att överstiga d5 i effekt efter trim. Det kan väl ändå inte vara någon jättemarknad för volvo - alltså ägare av xc70 2,4d som trimmar via bsr etc.
av Lövet
#368334
Någon skrev att de misstänkte att Volvo går via Polestar för att angripa trimmarna av ekonomiska skäl. Jag ställer mig lite tveksam till det då BSR, som ändå måste anses som en av Sveriges största trimmare, bara omsatte 30mkr förra året. Det är väl vad Volvo lägger på Wienerbröd årligen.

edit: 48 mkr inklusive dotterbolag.
av Twendor
#368409
Kan hende at Polestar allerede har innvirket på dårligere økonomi for Bsr?
Mulig at dette er årsaken til at Bsr faktisk fortsatt ikke kan tilby trim til 2.4D-awd?
Dårligere økonomi mindre til utviklingskostnader?

Håper virkelig at Bsr lykkes med sin nyutviklede PPC-3, og at de fortsetter det gode arbeidet med forbedringer og utvikling for oss bileiere.
av Lövet
#368462
Bokslut 2009 gäller ju för 2008 och då fanns inte Polestar så BSRs siffror bör inte ha påverkats av detta.
av Twendor
#368512
andreas_lofgren skrev:Bokslut 2009 gäller ju för 2008 och då fanns inte Polestar så BSRs siffror bör inte ha påverkats av detta.
Da blir mine argumenter litt dårlige. Var bare et forsøk på å finne fornuft i Volvos tankegang.
Håper at det ikke er faktafeil i brosjyren fra Bilia, da de av dere som kommer til å Polestar optimere vil få en fin fin motor med 225 hk-460 Nm.
Användarvisningsbild
av Guru
#368684
andreas_lofgren skrev:Någon skrev att de misstänkte att Volvo går via Polestar för att angripa trimmarna av ekonomiska skäl. Jag ställer mig lite tveksam till det då BSR, som ändå måste anses som en av Sveriges största trimmare, bara omsatte 30mkr förra året. Det är väl vad Volvo lägger på Wienerbröd årligen.

edit: 48 mkr inklusive dotterbolag.
Kostnaden för Volvo att ta fram Polestarmjukvaran är inte så stor. Den extra kostnaden under utvecklingen av de nya 5-cyl dieslarna som kommer med ytterligare en mjukvara är försummbar i sammanhanget. Men oavsett så är det knappast försäljningsintäkterna som är vinsten. Visst blir det några kronor men frågan är om inte reklamvärdet och imagehöjningen är värd mer?

Sen gör det inte Volvo så mycket att D5-försäljningen eventuellt sjunker något i de fåtal länder som Polestar säljs i. Hur många tror ni väljer 2.4D iställer för D5 och trimmar istället? Jag gissar 10-20%, max! Garanterat högre procent här och på andra forum men knappast sett över snittet av alla sålda bilar där väldigt många är tjänstebilar där kunden valt bil efter basbelopp och förmånsvärde. Vet inte exakt prisskillnaden mellan 2.4D och D5 men några kronor får Volvo tillbaka genom Polestar. D5 med sin dubbelturboinstallation är mycket dyrare att tillverka i både delar och arbetstid så jag tror att slutsumman blir väldigt nära noll. Kanske tom plus iom att kunden som väljer 2.4D+Polestar stoppar in extra utrustning för pengarna han sparade jämfört en D5.

Det enda vi kan vara säkra på är att marknadsmupparna och räknenissarna på Volvo redan förutspått dessa effekter och sett en affär i det hela. Gungan och karusellen ni vet.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 17

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]