- mån 18 jan 2010, 12:46
#368257
Polestars mjukvara kommer från Volvo! Den marknadsförs/säljs av Polestar och monteras/nedladdas av Volvoåterförsäljarna. Att Polestars egna killar/tjejer skulle göra ändringarna i mjukvaran är en fin tanke men inget mer. Inget ont om dom men det är racing dom sysslar med, inget annat!
Volvo vill ha en del av kakan och säljer således egna trim men via Polestar. Allt för att dra nytta av racingkopplingen och för att det är lite "häftigare" att ha Polestartrimmad Volvo än en uppgraderad av Volvo. Att priset är samma som övriga trimfirmor är ganska logiskt. Hade det varit dyrare hade folk valt någon annan, billigare så hade man förlorat chansen att tjäna pengar. Trots mindre effekt/vrid är bibehållen garanti etc skäl nog att välja Polestar för många nybilsköpare och det är dom man vill åt. Responsen på olika forum visar att man lyckats, det pratas väldigt mycket om Polestar! Gubbstämpeln är kanske på väg bort? Och eftersom Volvo/Polestars trim dessutom inte påverkar utsläppen/förbrukningen (enl EU-körcykeln) så sätter det vissa begränsningar i vad man kan göra. Svårt att äta kakan och ha den kvar. Eller som Lennart Uhr sa en gång på 90-talet. "Det svåra är inte att få 300hk ur en 2-liters turbomotor, det svåra är att få det att hålla." I det här fallet är det snarare förbrukning/utsläpp som är begränsningen än vad som är möjligt/hållbart. I dagens CO2-fokuserade debatt funkar det inget vidare för en tillverkare (som dessutom håller på att tvätta bort en stämpel om överdriven bränsletörst) att lansera en produkt som höjer utsläpp/förbrukning. För en eftermarknadstrimmare gäller inte riktigt samma regler. Där gäller effekt/vrid, inget annat.
Att kommentera effekt/vridmoment för de olika varianterna väntar jag med till de är släppta officiellt.
Volvo vill ha en del av kakan och säljer således egna trim men via Polestar. Allt för att dra nytta av racingkopplingen och för att det är lite "häftigare" att ha Polestartrimmad Volvo än en uppgraderad av Volvo. Att priset är samma som övriga trimfirmor är ganska logiskt. Hade det varit dyrare hade folk valt någon annan, billigare så hade man förlorat chansen att tjäna pengar. Trots mindre effekt/vrid är bibehållen garanti etc skäl nog att välja Polestar för många nybilsköpare och det är dom man vill åt. Responsen på olika forum visar att man lyckats, det pratas väldigt mycket om Polestar! Gubbstämpeln är kanske på väg bort? Och eftersom Volvo/Polestars trim dessutom inte påverkar utsläppen/förbrukningen (enl EU-körcykeln) så sätter det vissa begränsningar i vad man kan göra. Svårt att äta kakan och ha den kvar. Eller som Lennart Uhr sa en gång på 90-talet. "Det svåra är inte att få 300hk ur en 2-liters turbomotor, det svåra är att få det att hålla." I det här fallet är det snarare förbrukning/utsläpp som är begränsningen än vad som är möjligt/hållbart. I dagens CO2-fokuserade debatt funkar det inget vidare för en tillverkare (som dessutom håller på att tvätta bort en stämpel om överdriven bränsletörst) att lansera en produkt som höjer utsläpp/förbrukning. För en eftermarknadstrimmare gäller inte riktigt samma regler. Där gäller effekt/vrid, inget annat.
Att kommentera effekt/vridmoment för de olika varianterna väntar jag med till de är släppta officiellt.