Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mahan
Hejsan!

Har just köpt en D5 -06 med 13500mil på mätaren.

Nu när det varit riktigt kallt -20 och lägre så har jag sett att motorn inte vill gå upp i temperatur ordentligt, utan den ligger mellan "längst ner" och "längst upp".
Dieselvärmaren går och funkar fint. Men trots detta så når den aldrig normal temp vid normal "blandad körning" (stads å lite väg körning)
Belastar du motorn "kör lite tuffare" så går den upp till normalt.

Är dessa D5:or så här sega att få igång motortempen på ? Eller är termostaten kass på den ?

Har nyss köpt den så undrar om det kan vara nått fel och att man bör köra tillbaka och be dom kolla detta ?

:???:
av Arne
Då det är kallare än -20 grader så kan det vara lite trögt att hålla motortempen om man bara kör lite lätt. På vanlig landsväg ska det dock inte vara nåt problem.
av Mahan
Okej !!

Finns det nått bra sätt att kolla om termostaten funkar ? Förutom att plocka ur och "värma" den. ??

Var sitter den på en D5a ?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Om termostaten är sönder så går tempen knappt ovanför min vid vilken temp som helst men det kan ju vara den. Hur länge kör du bilen? Jag har temp mitt mellan min och max efter ca max 10min körning om det är -20 och jag haft min motorvärmare inkopplad. Då kör jag mest landsväg och har ECC på 22grader. Mitt råd är att inte köra så hårt på värmen ibörjan för att motorn istället ska gå upp i temp.
av Mahan
Jag kör i C:a 20-30min landsväg. 60 - 100km/h och då ligger den mittimellan min å normal. Har inte hunnit prova några längra sträckor. Men är kanske inget fel utan bara jag som kör lite för lugnt ;)
Men trodde att kanske dieselvärmaren skulle stödja på så den nådde normal temperatur även i kall grader ! :)
Det är absolut inte dålig värme i den eller så !!
av tapsa
Hej, -20 grad borde inte vara problem för d5n om termostaten funkar. din beter som den skulle vara öppen-fastnad om så får du sotfilter problem innom en vecka eftersom den inte regenereras automatiskt. tyvärr ligger termostaten snät och bilia tar 150euro+arbetet för en 30 euro termostat. DIY sparar här pengar inte tid.
mvh tapsa
v70 d5 awd -06
Användarvisningsbild
av StringerBell
Inget att bry sig om sålänge man får bra kupévärme. Bilen tar ju inte skada på något sätt. Men det är ju lite synd att dieselbrännaren eldar för kråkorna, om den nu är inställd så att den värmer tills det är normaltemp.

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]