Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
Måste man ta bort insuget när man skall göra rent vevhusventilationen eller går det att komma åt endå?Bilen är en volvo 850- 97,har kollat in pettsons sida.
av volvofantast
Den har precis börjat läcka lite olja mellan motror och växellådan,kan det räcka med att göra rent vevhusventilationen eller är det troligt att man måste byta packningen mellan motorn och växellådan?
Användarvisningsbild
av Phantom
Har det börjat läcka så anser jag att enda lösningen på problemet är att byta packboxen. Visst kan väl en rengjord vevhusvent minska oljetrycket i motorn samt minska påfrestningarna på packboxar, men har det börjat läcka tror jag inte att läckan lagar sig själv. Men börja med vevhusventen så ser du sen hur mycket det läcker efter det.
Lyckat till!
av mattep
Hallå! som kan mycket om packboxen och vevhusventilationen? om det är mycket olja bakom växellådan som jag upplever det, och under med, precis mellan växellåda och motor, men mest bakom lådan, är det packboxen då? har en volvo 850 2.5 94
Användarvisningsbild
av Phantom
Det finns ett skvallerhål mellan motor och växellåda undertill, kommer oljan där så är det stor möjlighet att det är en dålig packbox.
Annars är det bra att avfetta och tvätta motorn ordentligt för att lokalisera ett oljeläckage. Olja kan förflytta sig från läckaget så det kan vara svårt att se ibland. Men rengör och se var oljan kommer ifrån.
av mattep
va ute och kollade under bilen, hade haft en liten bunke under växellådan, det hade bara kommit en liten jävla droppe, över natten, sen så såg jag att dte va rätt så mycket olja under motorfästet (vänstra), sen olja bakom växellådan, såf en del olja på staget som kommer från ratten och dom slangarna under dte, eller va dte va, sen har bilen stått stilla i 2 dagar och oljan har sjunkit till hälften, har haft bilen i en vecka, så blev blåst på den:/ tacksam för svar

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]