Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

jokos skrev: Har varit i kontakt med Mb's huvudkontor och de säger att det är dragvikt 0,00kg på detta fordon(270cdi-03)

En utväg är ju att regga den som amatörbygge, då kan jag få den godkänd med drag.
Om Mb säger noll kommer vägverket att gå på detta stenhårt till 100% enligt vad jag vet. Enda chansen att komma runt detta är amatörbyggt som du säger.
av jokos
Nu ligger ett komplett drag med monteringsanvisning samt elsats i garaget och väntar på montering på ambulansen. Får se hur detta går - tror att jag kanske har hittat ett kryphål......Fordonet är INTE helbilsgodkänt. Kan kanske öppna en väg....
av jokos
Jag köpte en ny dragkrok och körde till sbp med den. Det stod max släpvagnsvikt vid b kort: 750kg i papperen på den. Det var det jag påpekade och det gick vägen då. Tänkte köra samma grej nu, men det verkar svårare denna gång..........
Användarvisningsbild
av len
liten fundering; bes krok eller ej, blir säkert ett föreläggande (bes inom 30 dagar) Om du inte kan det, blir det säkert någon påföljd??
Fast ovan står om en som körde med släp med bil på. Då kommer andra regler, dvs tjänstevikt på bilen och tillåten dragvikt. Och ev. krav på E-kort (normalt med bil på släpet). Om man bryter mot dessa regler blir det överlast eller olovlig körning. I vilket fall stora böter. Och detta har inte med om kroken var besiktigad eller ej.

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av s[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]