NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fellow
Ynot skrev:Kritiken mot dörrhandtagen är befogad, men har nu kört 450mil och hamnat på en förbrukning på 0,94 (98oktan) bla. körning och varje resa med bilen är en stor njutning.
Angående dörrhandtagen så har jag lyckats blivit av med mitt kärvande. Tidigare så fastnade förardörrens handtag i öppet läge när man öppnade utifrån, antar att detta är det problemet folk haft också?
Det är ett ganska så stort ingrepp det jag gjorde men jag tog det i sambnad med installation av nya högtalare så rev jag ner HELA dörren med mellanplåt, fönsterhissar och låskistan. Så när låskistan var ur så VRÄKTE jag i 5-56 i alla skrymslen och röck i vajern för öppning för att smörjningen skulle rinna ner överallt ordentligt. Efter det har inte handtaget kärvat något! Inte ens nu i vintern. Gjorde likadant på passagerarsidan fram men det var i förebyggande syfte.

Angående förbrukningen så drar inte T5 alls mycket!
Runt 95-100km/h i snitthastighet och till mesta dels motorbromsningar så ligger min medelförbrukning på 0.69l/milen.

Hur långt har ni kört ner enligt färddatorn? Jag vågade inte köra mer än när det stod 30km till tom tank, då körde jag till närmasta mack direkt. Har kommit 74 mil på 57 liter och då var det väldigt mycket blandad körning och korta sträckor också!
Bild
av Lazy
Har just nu en förbrukning på 0,92 och då är ca. 60% stadskörning, tycker det är helt ok på en ny bil med bara vinterkörning, tankade senast med 10km kvar till tom tank enl. färddatorn, väntar nu bara på att "Polestar" ska släppa effektoptimeringen till modellen.
Användarvisningsbild
av opA
Fellow skrev:Bild
Fy fasiken :-O)

Du kommer lite mer än 30 mil längre än mig på full tank :|

Vid fulltank ligger jag på ~70 mil till tom tank.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Nej, men det skulle verkligen behövas, på min förarsida stannar handtaget nästan alltid i öppna läge som det gjorde för dig. Lite B att det redan har blivit så dåligt.. Verkar ganska omfattande att komma åt och smörja så det får nog vara, snart byta till v60 ju :wink:
av Lazy
Undviker att spola vatten direkt på handtagen vid tvätt och just nu funkar de bra, får se om det hjälper när bilen blivit äldre.
av Lazy
700mil idag och en verklig förbrukning på 0,87 med vinterkörning och en motor som är underbar1
av Lazy
Ynot skrev:700mil idag och en verklig förbrukning på 0,87 med vinterkörning och en motor som är underbar!
I love this car!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kul att du är nöjd! :D

Vi har nog lite olika körstil. För C70in ligger just nu på 1,5l/mil (uppmätt). MY09 T5 6 växlad manuell låda. Dock med bränsledriven värmare som går rätt mycket.
av Lazy
Ja det är inte så mycket drag på gaspedalen nu i vinter, men vi får se vad det blir för förbrukning till våren, men det är en underbar motor. :lol:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&ar[…]

Nej proparts är lågbudget skit ocks&ari[…]

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]