NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sveax
MattiasD skrev:
Nu har jag inte läst artikeln men står Swärd bakom den är den inte värd någonting. Den mannen hetsar alternativa bränslen och framförallt etanol. Det är knappast seriös och objektiv journalistik han sysslar med.
Ja det är Lasse Swärd som skrivit artikeln.
MattiasD skrev:
KKR skrev:
Gourmand skrev:Idag är det väl knappast någon som tror på etanol som fordonsbränsle, vilket också framgår av försäljningsraset för dessa bilar. Se DN (motorbilaga) igår.
Jag vet inte var DN fått uppfattningen att det varit "försäljningsras för dessa bilar" (etanol). Bil Sweden som är branchorganisation för bilbranchen i Sverige har en annan uppfattning. "De fem mest registrerade miljöbilarna under januari-december 2009 var Volvo V 70 Flexifuel, Vovo V 50 Flexifuel, Volvo V 50 D,VW Passat Ecofuel och Toyota Yaris". Detta är hämtat från Bil Swedens hemsida.

Edit: Nu har jag hittat DN-artikeln. Enligt den så har etanolbilarna "rasat" ner från 67 till 49% av de miljöklassade bilarna. De som ökat mest är snålbensinarna som ökat från 27 till 40 %. Så enligt artikeln skulle i så fall miljödieslarna och gasbilarna inte har en större andel än de återstående 11 procenten?
Nu har jag inte läst artikeln men står Swärd bakom den är den inte värd någonting. Den mannen hetsar alternativa bränslen och framförallt etanol. Det är knappast seriös och objektiv journalistik han sysslar med.

Jag tar föregivet att Swärd eller någon annan på DN Motor inte nämnt detta:

Hjärt-kärleffekter av exponering för dieselavgaser – studier av mekanismer och intervention
Det finns idag knappast några seriösa motorjournalister som anser att etanol har framtiden för sig som bilbränsle, så Lasse Swärd är således i gott sällskap. Numer finns det ej heller något som helst stöd för dessa törstiga spritbilar bland våra politiker. Dieselbilarna fortsätter däremot att utvecklas. Det började med med ny insprutningsteknik (common rail), sedan kom partikelfiltret och nu fortsätter utvecklingen vad gäller kvarvarande utsläpp. Biodiesel kan när som helst få ett ordentligt genombrott och ligger under alla förhållanden mycket närmare verkligheten än "elbilarna". Inte helt fel mot bakgrund av att förbrukningen på en modern effektiv diesel är ca 60% lägre än motsvarande spritbil.
Gourmand skrev: Det finns idag knappast några seriösa motorjournalister som anser att etanol har framtiden för sig som bilbränsle, så Lasse Swärd är således i gott sällskap. Numer finns det ej heller något som helst stöd för dessa törstiga spritbilar bland våra politiker. Dieselbilarna fortsätter däremot att utvecklas. Det började med med ny insprutningsteknik (common rail), sedan kom partikelfiltret och nu fortsätter utvecklingen vad gäller kvarvarande utsläpp. Biodiesel kan när som helst få ett ordentligt genombrott och ligger under alla förhållanden mycket närmare verkligheten än "elbilarna". Inte helt fel mot bakgrund av att förbrukningen på en modern effektiv diesel är ca 60% lägre än motsvarande spritbil.
Jag skulle snarare påstå att Lasse Swärd är i dåligt sällskap. Sedan när är motorjournalister kända för att granska alla fakta? Etanol är kanske inte hela lösningen men för att ersätta oljan som källa måste vi nog se flera lösningar. Jag tycker att det är riktigt bra att man börjat energieffektiviseringen, men att komma bort från oljeberoende gör man inte genom att fortsätta använda olja. Biodiesel kan kanske vara en dellösning också...
av glitch
Kul tråd som för ovanlighetens skull när E85 diskuteras inte helt spårat ur.

Två saker förbluffar mig i E85-debatten. Det ena är att folk kategoriskt verkar tro att E85 är dyrare än bensin att köra på. Till viss del är väl media ansvarig men helt ärligt borde folk kunna räkna ut skillnaden numera själva (med tanke på hur etablierat E85 är i Sverige).

Priser på Jet:
9,24 för E85
12,34 B95

Med en merförbrukning på 30% blir motsvarande bensinpris ~12 SEK för att tanke E85 dvs. billigare än bensin. Så har det varit ett bra tag nu. Bensinpriset svänger (även E85 priset men mer sällan) och med största sannolikhet kommer det att börja stiga rejält igen nu när ekonomin börjar stabiliseras. Köper man en nybil bil har man den troligtvis mer än ett halvår så att resonera baserat på ett "just nu" pris gällande drivemedel är kanske inte det klyftigaste.

Sen fattar jag heller inte varför man alltid ska dra till med argumentet att E85 orsakar svält osv. om alla kör på E85. Alla ska och kommer inte att köra på E85 någonsin. Det är inte realistiskt eller önskvärt och således ett ikcke argument. I framtiden kommer vi troligtvis se en uppsjö av olika drivmedel vilket bara är positivt så länge vi stadigt minskar beroendet av fossila drivmedel. I min värld är det avsevärt bättre att några kör på E85, några på diesel, några på el, några på sockervadd osv. än att alla kör på bensin/diesel (vilket är var vi kommer ifrån).
Det finns inte "ett" bränsle som är positivt ur alla aspekter utan allt har för och nackdelar. Så med tanke på alternativen tycker jag inte att E85 är så pjåkigt ändå.

/C
Gourmand skrev: Biodiesel kan när som helst få ett ordentligt genombrott och ligger under alla förhållanden mycket närmare verkligheten än "elbilarna". Inte helt fel mot bakgrund av att förbrukningen på en modern effektiv diesel är ca 60% lägre än motsvarande spritbil.
BIodiesel blir säkert framtidens stora biodrivmedel när väl utvinningen av olga ur alger tar fart, men det ligger säkert 10-15 år i framtiden. Man kan utvinna så oändligt mycket mer energi / m^2 från alger än från t.ex. olika grödor. Det går att odla överallt, klarar sig på saltvatten och ger en massa syre tillbaka till atmosfären. Man kan också odla alger mörkt och låta det växa på matavfall och liknande.

http://www.metacafe.com/watch/1629419/v ... rom_algae/

http://www.guba.com/watch/3000113762/
Användarvisningsbild
av sveax
Såg på rapport i går. Miljöpartiet, som ser ut att vara med och bilda regering i höst, förepråkar en höjning av skatten på diesel (och bensin) så att literpriset blir 20:-/liter. En höjning på dieselskatten med 8:- altså. Något att tänka på för oss dieselägare. Kanske dags att titta på annan bil?
sveax skrev:Såg på rapport i går. Miljöpartiet, som ser ut att vara med och bilda regering i höst, förepråkar en höjning av skatten på diesel (och bensin) så att literpriset blir 20:-/liter. En höjning på dieselskatten med 8:- altså. Något att tänka på för oss dieselägare. Kanske dags att titta på annan bil?
20kr? För privatbilismen är det inget dramatiskt. För mig skulle det bara innebära som om jag tog tillbaka min gamla bil som drog 1.2-1.4.
Användarvisningsbild
av sveax
StringerBell skrev:
sveax skrev:Såg på rapport i går. Miljöpartiet, som ser ut att vara med och bilda regering i höst, förepråkar en höjning av skatten på diesel (och bensin) så att literpriset blir 20:-/liter. En höjning på dieselskatten med 8:- altså. Något att tänka på för oss dieselägare. Kanske dags att titta på annan bil?
20kr? För privatbilismen är det inget dramatiskt. För mig skulle det bara innebära som om jag tog tillbaka min gamla bil som drog 1.2-1.4.
Nej jag menar inte att det vore en "katastrof" annat än att det blir c:a 4:-/milen dyrare att köra diesel eller bensinbil. Det har ju på detta forum framställts att det är plånboken som styr. Vilket givetvis är rätt. Det jag tycker är kontigt är att en del fortfarande dödförklarar ett av de drivmedel som är här för att vi skall komma bort från oljeberoendet, etanolen. Om diesel är det enda vettiga bränslet, frågar man sig: Varför Sveriges största lokaltrafikbolag, Storstockholms Lokaltrafik, satsar på att så gott som enbart köpa in etanol och biogasdrivna bussar. Nu kanske någon frågar sig varför jag, som har en dieselbil, skriver så här. Jo jag är inte blåögd, det kommer en förändring. Det går inte att bara kämpa emot, i dag är det för oss som kör långt billigare att köra diesel. Frågan är bara, hur länge.
Dieselmotorn är definitivt en vettig konstruktion pga sin höga verkningsgrad. Men den behöver ju inte matas med fossil diesel för all framtid även om det är det enda som går att göra idag.
En av de mest avgörande faktorer rörande vad man ska köra på(dvs välja för motor) är vilken agenda politiker har för kommande skattelagstiftning. Diesel har på senare år ökat rejält i popularitet i sverige dock finns starka indikatorer på att denna trend ej kommer att fortsätta.

- Inga av de befintliga svenska partierna kommer att stödja diesel som drivmedel utan tvärtom öka beskattningen på fossila bränslen.

- Usa håller på att med lagstiftning och olika förmåner att öka användningen av biodrivmedel för att minska beroendet av mellanöstern. Man satsar stort på etanol.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

För att förhindra övervarvning av m[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]