NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
jaj skrev:Ytterligare ett datum kan dyka upp! Det som står på nummerplåten, dagen bilen regades i sverige.
Eller när du senast beställde nya skyltar...
av Lövet
Fordonsår enligt Transportstyrelsen är det år som bilen tillverkades. Volvo själva anger modellår och det kan ses som vilken specifikation bilen är byggd efter. MEN, det är bara på Volvo som bilen kommer värderas efter modellår. Alla andra handlare värderar bilen efter när den är tagen i trafik.

Att denna förvirring upprätthålls beror antagligen på att handlarna då kan sälja bilarna dyrt eftersom "det minsann är en 07a" men sedan byta in den billigt eftersom "den är ju tagen i trafik -06".
av bilgalen
Om man vill vara säker på vilket modellår som Volvo anser bilen vara kan man kolla chassienummret. 8:e siffran baifrån ska vara en 7:a om det är årsmodell -07.
Användarvisningsbild
av Jensen
andreas_lofgren skrev:Fordonsår enligt Transportstyrelsen är det år som bilen tillverkades. Volvo själva anger modellår och det kan ses som vilken specifikation bilen är byggd efter. MEN, det är bara på Volvo som bilen kommer värderas efter modellår. Alla andra handlare värderar bilen efter när den är tagen i trafik.

Att denna förvirring upprätthålls beror antagligen på att handlarna då kan sälja bilarna dyrt eftersom "det minsann är en 07a" men sedan byta in den billigt eftersom "den är ju tagen i trafik -06".
Att handlarna försöker lura köparna stämmer knappast då Volvo inte är ensamma
om att ha detta system, t.ex Audi, VW, Kia, Mazda, mfl använder sig av samma
upplägg, så att påstå att Volvohandlaren är den enda som byter in bilen som en 07
är helt fel.
Detta system finns väldigt väl beskrivet i T.ex Interglobals inbyteslista (Gröna Listan)
så handlarna har full koll på detta.
av Lövet
Jag skriver inte heller att det bara gäller Volvo.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är ingen som frsöker luras, det är EU som fått allt om bakfoten...

Om jag ska köpa delar till min bil, eller sälja den. så är det korkat o koma o säga att jag har en V70 01:a (om jag nu har en V70 98:a som är inreggad 2001)

man måste hålla sig till modellår för att allt ska bli rätt !!!
av Steff 99
andreas_lofgren skrev:Fordonsår enligt Transportstyrelsen är det år som bilen tillverkades. Volvo själva anger modellår och det kan ses som vilken specifikation bilen är byggd efter. MEN, det är bara på Volvo som bilen kommer värderas efter modellår. Alla andra handlare värderar bilen efter när den är tagen i trafik.

Man kan ju komplicera det hur långt man vill.
Det enklaste är att säga att bilen som i detta fall är modelår 07 och är tillverkat 06-09
Bilen kommer att värderas som modellår 07.

Vet inte om något bilmärke har annan modell uppfattning här i Sverige
I Tyskland däremot är det oftast tillverkningsmånad och år som är styrande exv..tillverkad 06-09 ....där utelämnar man oftast modelåret.
Det hade varit enklare för alla om så varit fallet även i Sverige.
Användarvisningsbild
av CarMan
Steff 99 skrev:

Man kan ju komplicera det hur långt man vill.
Det enklaste är att säga att bilen som i detta fall är modelår 07 och är tillverkat 06-09
Bilen kommer att värderas som modellår 07.

Vet inte om något bilmärke har annan modell uppfattning här i Sverige
I Tyskland däremot är det oftast tillverkningsmånad och år som är styrande exv..tillverkad 06-09 ....där utelämnar man oftast modelåret.
Det hade varit enklare för alla om så varit fallet även i Sverige.

allt fuka bra fram tills det att EU bestämmde att forsta reggdatum var bilens årsmodell (ska alltså inte förväxlas med modellår)
Användarvisningsbild
av sand3rs
Lånar tråden lite:

Jag kollar just nu upp en S80 v8 då jag funderar på att köpa den. Den står som modellår 2007 och vad jag vet så kom väl v8 fört på my 07. Men när jag söker på den på vägverket så står det:
"I trafik första gången i Sverige: 2006-02-13".

Hur är detta möjligt, ändrar inte volvo modellår runt v20 eller så?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Gissar på att den S80 V8 har varit en pressbil/utställningsbil på Volvo. Då kan det blir lite knasigt med MY.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]