NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Måste bara säga en sak, himla kul att man kan diskutera såna här saker utan en massa påhopp :D.
För det är sällan som man/nån sitter inne med hela sanningen, det finns ju alltför många variabler.

Om det nu är så miljöriktigt att köra på etanol (som iofs innehåller ett par tiondelar bensin, väl?) vs bensin (som iofs innehåller nån tiondel etanol), och om Volvo nu är så miljöriktiga... varför tar de då inte fram en "renodlad" etanolmotor, dvs optimerad på alla sätt och får ned förbrukningen rejält, samt kanske räcker med oljebyte varje, säg 2000mil...? Tekniken finns ju/väl fullt ut...? Blir inte riktigt klok på detta :wink:.
Användarvisningsbild
av SvenB
Okalettos skrev:Måste bara säga en sak, himla kul att man kan diskutera såna här saker utan en massa påhopp :D.
För det är sällan som man/nån sitter inne med hela sanningen, det finns ju alltför många variabler.

Om det nu är så miljöriktigt att köra på etanol (som iofs innehåller ett par tiondelar bensin, väl?) vs bensin (som iofs innehåller nån tiondel etanol), och om Volvo nu är så miljöriktiga... varför tar de då inte fram en "renodlad" etanolmotor, dvs optimerad på alla sätt och får ned förbrukningen rejält, samt kanske räcker med oljebyte varje, säg 2000mil...? Tekniken finns ju/väl fullt ut...? Blir inte riktigt klok på detta :wink:.
Det är det nog inte många som fattar det heller, åtminstone inte jag. Glömde skriva i mitt förra inlägg med tanke på det extra oljebytet. Som jag skrev tidigare så körde jag när taxiåkeriet var aktivt inte hela serviceintervallerna utan ett oljebyte vid 1.000 eller 1500 mil. Så oavsett om jag haft en diesel,bensin eller etanolbil i trafik i dag hade det varit ett extra oljebyte melln servicearna. Ingen extra kostnad för etanol altså.
MattiasD skrev:För många spelar det extra oljebytet ingen roll eftersom man ändå ska byta med ett års intervall. Det Volvo borde ha är en mer smart metod att beräkna oljebytet och inte bara gå på körda mil. Indikatorn bör beakta antalet kallstarter för det är just dom som påverkar oljebytet i en flexifuel. Eftersom en kall motor drar mer bränsle, och flexifuel drar mer bränsle i volym, läcker också mer bränsle ner i olja. Andra sidan dunstar etanolen om motorn körs riktigt varm.

Dieseln har idag lägre CO2 skatt än bensin och det är rena vansinnet. Det är aldrig något Diesel förespråkare nämner det och att staten förlorar pengar. Men som tur är ska skatten på Diesel höjas med 20 öre nästa år, och ytterligare 20 öre året därpå. Men alla fossila bränslen borde få en rejäl höjning så attd et är alltid utom allt tvivel mer lönsamt att köra på förnyelsebara bränslen.

Angående transporter av bränsle är det bättre att transportera etanol än olja. Vi vet alla vad som händer när olja läcker ut i naturen. Men på sikt på vi ha mer egen producerad etanol. Agroetanol bör öka sin produktion i Norrköping och St1 ska starta upp sin produktion etanol baserad på avfall. Även det är Norrköping.

Diesel är det mest giftiga bränslet vi har idag. Farligt mot både miljö och hälsa. Jag ser med oro det ökade antalet dieselbilar i stadsmiljön. Det finns många rapporter om detta och mer forskning behövs. Senast innan jul kom denna.

http://www.forskning.se/pressmeddelande ... 80006.html
Det existerar knappast några bränslen som ej är fossila dag. De närmaste 25-30 åren så kommer privatbilarna sannolikt drivas av förbränningsmotorer, ej el. Elbilar kan kanske får en marginell betydelse för kommuner och landsting i framtiden. Om elbilen är miljövänlig eller ej, beror ju självklart hur elen produceras. Elbilar i sig är naturligtvis inte miljövänligare än andra bilar. Idag är det väl knappast någon som tror på etanol som fordonsbränsle, vilket också framgår av försäljningsraset för dessa bilar. Se DN (motorbilaga) igår. Om man vill bidra till mindre miljöpåverkan så är det absolut viktigaste att välja bilar som är snåla och effektiva. Detta har alltfler upptäckt och det är väl sannolikt därför som försäljningen av törstiga spritbilar rasat till förmån för moderna och bränslesnåla dieslar. Volvo V50 Drive är ett exempel på detta
Användarvisningsbild
av ling
Etanol kommer säkert att vara ett av flera alternativ om man har för avsikt att fasa ut fossila bränslen. Redan Henry Ford rekommenderade att man skulle använda etanol. Oljemaffian kan inte tillåtas styra priset på E 85 utan här måste politikerna agera.
Senast redigerad av 2 ling, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SvenB
Gourmand skrev:Idag är det väl knappast någon som tror på etanol som fordonsbränsle, vilket också framgår av försäljningsraset för dessa bilar. Se DN (motorbilaga) igår.
Jag vet inte var DN fått uppfattningen att det varit "försäljningsras för dessa bilar" (etanol). Bil Sweden som är branchorganisation för bilbranchen i Sverige har en annan uppfattning. "De fem mest registrerade miljöbilarna under januari-december 2009 var Volvo V 70 Flexifuel, Vovo V 50 Flexifuel, Volvo V 50 D,VW Passat Ecofuel och Toyota Yaris". Detta är hämtat från Bil Swedens hemsida.

Edit: Nu har jag hittat DN-artikeln. Enligt den så har etanolbilarna "rasat" ner från 67 till 49% av de miljöklassade bilarna. De som ökat mest är snålbensinarna som ökat från 27 till 40 %. Så enligt artikeln skulle i så fall miljödieslarna och gasbilarna inte har en större andel än de återstående 11 procenten?
Senast redigerad av 4 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
av Lövet
KKR skrev:Det är konstigt att Taxi Stockholm satsar så mycket på etanolbilar i så fall.
Det gör de för att få stå i rätt fil på Arlanda.
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev:
KKR skrev:Det är konstigt att Taxi Stockholm satsar så mycket på etanolbilar i så fall.
Det gör de för att få stå i rätt fil på Arlanda.
Det är nog en av orsakerna.Det innebär också att de även att få köra övriga kunder som beställer miljöbil, nere i "stan".
KKR skrev: Edit: Nu har jag hittat DN-artikeln. Enligt den så har etanolbilarna "rasat" ner från 67 till 49% av de miljöklassade bilarna. De som ökat mest är snålbensinarna som ökat från 27 till 40 %. Så enligt artikeln skulle i så fall miljödieslarna och gasbilarna inte har en större andel än de återstående 11 procenten?
Förvånande stor andel snål-bensinare. Men man får betänka att det är väldigt billiga bilar också. Det är nästan så man kunde köpa dom och slänga dom efter ett år. Ett fall på 100000 per år i värde är ju inte ovanligt på vissa bilar - som jämförelse.
KKR skrev:
Gourmand skrev:Idag är det väl knappast någon som tror på etanol som fordonsbränsle, vilket också framgår av försäljningsraset för dessa bilar. Se DN (motorbilaga) igår.
Jag vet inte var DN fått uppfattningen att det varit "försäljningsras för dessa bilar" (etanol). Bil Sweden som är branchorganisation för bilbranchen i Sverige har en annan uppfattning. "De fem mest registrerade miljöbilarna under januari-december 2009 var Volvo V 70 Flexifuel, Vovo V 50 Flexifuel, Volvo V 50 D,VW Passat Ecofuel och Toyota Yaris". Detta är hämtat från Bil Swedens hemsida.

Edit: Nu har jag hittat DN-artikeln. Enligt den så har etanolbilarna "rasat" ner från 67 till 49% av de miljöklassade bilarna. De som ökat mest är snålbensinarna som ökat från 27 till 40 %. Så enligt artikeln skulle i så fall miljödieslarna och gasbilarna inte har en större andel än de återstående 11 procenten?
Nu har jag inte läst artikeln men står Swärd bakom den är den inte värd någonting. Den mannen hetsar alternativa bränslen och framförallt etanol. Det är knappast seriös och objektiv journalistik han sysslar med.

Jag tar föregivet att Swärd eller någon annan på DN Motor inte nämnt detta:

Hjärt-kärleffekter av exponering för dieselavgaser – studier av mekanismer och intervention
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
KKR skrev:
Okalettos skrev:Hej!

Ni som har flexifuel, tankar ni etanol alltså, trots pris/energi är högre än bensinen?
Enligt mina beräkninar iaf så har det varit dyrare att köra på etanol en ganska lång tid nu...
Jag har endast tankat etanol i min bil, aldrig kört den på bensin, trots att det vid vissa tillfällen varit billigare att köra på bensin (tror jag). Men i dag så är det billigare att köra på etanol. Jag vet inte bensinförbrukningen i min bil eftersom jag aldrig provat, men Volvo uppger 0,7 lit/mil. I dag kostar BF 95 12,49 vilket skulle göra 0,7 X 12,49 = 8,74/mil. Min bil drar, uppmätt på 400 mil på dubbfria vinterdäck 0,91 lit E85/mil. E 85 kostar 9,34, viket skulle göra på min bil 0,91 X 9,34 = 8,50. Sen att jag har 30 öre rabbat per liter E 85 mot 20 öre på bensin gör att skillnaden blir ännu större i dag. Detta är inte medtaget i ovanstående beräkning. Jag skriver allt det här för jag tycker att det finns allt för många som gör etanolen orättvisa.

Och Mattias D: Taxi Stockholm gör allt de kan för att minska antalet dieselbilar stadsmiljön. I dag får du inte sätta in en "ren" bensinbil eller en dieselbil i taxitrafik hos dom. Jag tror detta gäller de två andra stora taxibolagen, 020 och Taxikurir också.
Det betyder att du har lägre förbrukning när du kör på E85:

0,91 x 22,78 = 20,73 MJ/mil
0,7 x 32 = 22,4 MJ/mil

Ungefär 10% lägre energiförbrukning när du kör på E85!

Riktigt bra initiativ av Taxi Stockholm!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026