Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av B4B
En original LMM från Bosch med samma nummer som den som satt i bilen från början löste problemet för mig.

Gasspjället sitter under insugningröret, det sitter väldigt trång till.

En fri översättning av arbetet med byte av LMM från engelska VADIS.
MAF = mass air flow sensor, på svenska “luft masse mättare”.
Du ska inte behöva använda värmepistol för att demontera slangen, utan bara dra och arbeta lös den.

Demontering:
Ta bort röret mellan luftrenaren och Turbon vid (MAF) sensorn.
Koppla ur kontakten från (MAF) sensor.
Ta bort skruvarna som håller (MAF) sensor i luftrenarlocket.
Dra och arbeta (MAF) sensor loss från luftrenarlocket.

Montering:
Obs! Applicera vatten på O-ringen i luftrenarlocket för att underlätta installationen av (MAF) sensor.
Installera den nya (MAF) sensor.
Tryck (MAF) sensor på plats.
Installera skruvarna. Dra åt.
Installera röret på (MAF) sensor.
Anslut (MAF) sensor kontakten.
av MrOCM
Jag har nu kollat och har inte upptäckt någon varningslampa som inte verkar fungera. Däremot envisas felkoder på lambda-sonden att återkomma. Jag överväger därför att byta bakre lambda-sond. Det är en affär på ca 1.500:-. Inte någon förmögenhet direkt men ändå en tung bunt stålar just nu. Att byta ut själva LMM-huset är väl också något jag får försöka med också. Första försöket misslyckades vilket är anledningen till att jag till slut bara bytte själva mätar-enheten.

Jag har dock en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig att besvara. Att bilen ibland går lite ryckigt och då och då får problem med att hålla motorn på tomgång (dör ibland), kan det bero på bakre lambda-sonden? Om det nu skulle vara lambda-sonden, är det logiskt att felet försvinner när man kopplar bort kabelanslutningen till LMM?

Jag vill ju gärna undvika att byta lambda-sonden om nu problemet inte ligger där. Även om bilen ger felkoder som indikerar fel på sonden så är ju inte det någon garanti för att felets källa faktiskt är sonden.
Användarvisningsbild
av B4B
Att bilen ibland går lite ryckigt samt då och då får problem med att hålla motorn på tomgång, brukar vara gasspjället som är orsaken till detta. Har du kontrollerat om det sitter en vit eller en gul etikett på gasspjället?
Är den gul så är spjället utbytt.
Jag har själv den vita, men jag har uppdaterat programvaran till detta vid servicen i fjol, i förebyggande syfte.
av MrOCM
Jag får kolla på spjället imorgon. När den får problem med att hålla motorn igång på tomgång så kan det också vara mer eller mindre omöjligt att köra med bilen. Så snart man släpper kopplingen så dör bilen, helt orkeslös. När jag sedan kopplar ur anslutningen till LMM så fungerar allt alldeles utmärkt igen. Borde inte problemet vara kvar om det nu är spjället som är problemet?
Användarvisningsbild
av B4B
Rimligen borde det vara som du säger, att felet skulle var kvar om det är spjället som är orsaken.
av MrOCM
Nu har Bilia givit mig lite mer korrekta prisuppgifter. Att byta LMM kostar 2.700-2.800:- och byte av bakre lambda-sonden kostar 2.250:- (båda priserna är inkl. delar och arbete). Det är ju fortfarande en hel del pengar men väsentligt mindre pengar än de första prisuppgifterna jag fick.
Användarvisningsbild
av CarMan
kanske är aningan billigare att först göra en felsökninge...
av MrOCM
Jag har ju redan bytt luftmassemätaren och kommer troligen att byta bakre lambda-sonden idag, utan att blanda in Volvo/Bilia. Att lämna in bilen dit känns inte aktuellt för dessa jobb. Om felet fortfarande kvarstår måste jag kanske ändå överväga det.

Att lämna in den på Volvo för en felsökning går säkert på 1.500-2.000:- och då har man fortfarande I BÄSTA FALL bara listat ut vad som är felet. I VÄRSTA FALL vet de ändå inte utan får börja byta delar för att via uteslutningsmetoden avgöra vad som är fel och den typen av felsökning kan bli riktigt dyr. Dessutom har man hört alltför många historier från vänner och bekanta som råkat ut för den typen av felsökning och flera av dem handlar om Bilia i Stockholmsområdet.

Det senaste som hänt är att bilen dog igen igår så att bara släcka felkoden för LMM fungerade inte. Dessutom kom felkoden tillbaka när jag kört en stund med LMM urkopplad (kanske inte så konstigt). Får se vad som händer om jag byter Lambda-sonden och släckar alla koderna. Förhoppningsvis slipper jag då felkoder på både LMM och lambda-sonden. Om det löser problemet med att motorn dör återstår att se. Det kan mycket väl sluta med att man får se över vevhusventilationen och/eller rengöring alt. byte av spjällhus och då springer det iväg i kostnad rätt rejält eftersom det är jobb jag inte kommer att ge mig på själv.
av MrOCM
Nu är bakre lambda-sonden bytt och efter att ha tömt felkoderna har jag inte fått någon ny felkod på lambda-sonden. Den enda felkoden som återstår nu är att någon varningslampa är ur funktion och den kan jag nog leva med. Nu får jag väl hålla tummarna att bilen fungerar som den skall. Om felet med ryckningar, kraftlöshet och att motorn dör återkommer lär det väl vara spjället eller något annat riktigt dyrt... :-(
av Elvis73
Lamdalampan ska lysa vid påslagen tändning innan start,gjör den inte det så är den säkert trasig och ger upphov till felkoden. sorry
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]