Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erbe
Ja om nu felkoden fortfarande är kvar,det är den troligen om du inte raderat när du bytt.
Så radera felkoder när man bytt något är ju å rekomendera.
av Fred
Jädrar vad glad jag är att jag köpte min PPC!! Speciellt nu när de slutat sälja dem... :roll:
Användarvisningsbild
av Severin
erbe skrev:Ja om nu felkoden fortfarande är kvar,det är den troligen om du inte raderat när du bytt.
Men ni hör ju hur jävla ogenomtänkt det är-

Bilen i fråga är godkänd i dom gamla testerna för den klarar avgasreningen men bara för att det finns en gammal kod så ska den underkännas.

Ungefär som att man blir underkänd fast man har fungerande halvljus bara för att man "råkat" glömma kvar den trasiga lampan i bilen :roll:
av erbe
Severin skrev:
erbe skrev:Ja om nu felkoden fortfarande är kvar,det är den troligen om du inte raderat när du bytt.
Men ni hör ju hur jävla ogenomtänkt det är-

Bilen i fråga är godkänd i dom gamla testerna för den klarar avgasreningen men bara för att det finns en gammal kod så ska den underkännas.

Ungefär som att man blir underkänd fast man har fungerande halvljus bara för att man "råkat" glömma kvar den trasiga lampan i bilen :roll:

Bilen är inte godkänd om felkoder hittas,däremot ligger det på ägaren att felet åtgärdas snarast.Återkommer samma fel nästkommande år ja då blir det återbesök,samma med ex halvljus,skadad ruta,mm mm.
SBP ser ju inte om det är en permanent felkod,konstaterar bara att felkod finns.

Så byter ni något som satt felkod så radera felkoderna efter reparation så är det inga problem :-)-)
av Fred
Problemet med det är att en väldigt stor grupp bilägare kommer få högre kostnader på grund av detta. Många kan fixa fel själv på sina bilar men har inte tillgång till PPC. Då måste de åka till volvoauktoriserad verkstad för att få koden raderad vilket kostar ett antal hundralappar.

För mig är detta otillständigt! Varför ska bilägaren nu plötsligt straffas av SBP för att biltillverkare lagt in system med felkoder som ligger kvar trots att felet är åtgärdat?!

En felkod i bilen visar inte att det fel på bilen! SBP´s uppgift är inte att underkänna bilar som är hela! Exemplet med den trasiga halvljuslampan är väldigt bra! Om bilägaren fixat felet så ska bilen inte underkännas...vad felkoderna säger är helt oväsentligt!
Användarvisningsbild
av Severin
erbe skrev: Bilen är inte godkänd om felkoder hittas,däremot ligger det på ägaren att felet åtgärdas snarast.Återkommer samma fel nästkommande år ja då blir det återbesök,samma med ex halvljus,skadad ruta,mm mm.
SBP ser ju inte om det är en permanent felkod,konstaterar bara att felkod finns.

Så byter ni något som satt felkod så radera felkoderna efter reparation så är det inga problem :-)-)
Och i det gamla systemet så blir bilarna godkända fast dom garanterat har felkoder.
Finns ju inget fel att åtgärda eftersom det redan är gjort, att det finns gamla koder gör ju inte bilen mer trafikfarlig eller till en miljöbov.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Jag var på SBP och besiktigade igår, inga problem med OBD koder då de inte tittar efter de koder som chippningen ger, de mäter parametrar för säkerhetsfunktioner typ. ABS givare och Miljövariabler typ, avgasrelaterat.
Jag fick frågan om bilen var chippad samt att jag har öppet filter och svarade att den endast är optimerad mot filtret, Tjänstemannen såg inget hinder i detta och miljövariablerna var helt ok, inte en anmärkning på protokollet.
Personligen har jag inget emot de gör, då de följer utvecklingen om än långsamt och eliminerar säkerhets/miljöfarliga fordon på vägarna.
av Majzzzan
Jaha så var årets 'höjdpunkt' avklarad :evil: med en STOR knallrosa lapp lämnade jag SBP... Efter att dom hade kollat databoxen så fick jag ombesiktning pga : Omborddiagnossystem, felkod identifierad P0130 O2-sensorkrets (bank 1, sensor 1)
Å vad fabian är det då för fel på bilen?? Måste den in på verkstaden??
Dom 'vanliga' Miljökontrollvärdena var OK..

Tar tacksamt emot svar från någon kunnig!!!! :-)-)
Användarvisningsbild
av Mattias_F
http://www.obd-codes.com/p0130
Luktar Lambda sond...,knepigt att det inte visade något på de andra miljövärdena.

Inget jag kan komma på. Har inte gjort speci[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]

6000 mån känns bra månadspris f&o[…]

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]