Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
#367725
Luftmassamätarepaket innehåller: Byte luftmängdmätare,bricka,byte skruv,slangklamma samt avläsa/nollställa ev felcoder.

Byta LMM kan aldrig kosta 9000:-. Byta gasspjäll kostar ca 7500 och då kostar bara spjället ca 5000 + ny programvara .
av MrOCM
#367737
Grammse skrev:Luftmassamätarepaket innehåller: Byte luftmängdmätare,bricka,byte skruv,slangklamma samt avläsa/nollställa ev felcoder.

Byta LMM kan aldrig kosta 9000:-. Byta gasspjäll kostar ca 7500 och då kostar bara spjället ca 5000 + ny programvara .
Det låter onekligen som om Bilia lurat upp polaren i ett träd och försökte samma sak med mig. Får nog höra efter med dem igen och stämma dem mot väggen lite....

Det är ju dock inte säkert att mitt problem med bilen löses av det. Luftmassemätaren är ju som sagt redan bytt. Frågan är bara om den fungerar dåligt eller om det är något annat som också bidrar till problemet (tex lambda-sond eller nåt). Efter bytet av LMM så svarar ju motorn bättre än innan men går nu småryckigt och dör helt ibland. Den rycker ibland vid jämn gas, när man lägger på gas efter att haft ingen gas och vid växlingar (när man möter med gas vid dragläget). Inget av dessa symptom uppstår när man kopplar bort LMM.
Användarvisningsbild
av Severin
#367778
Jag vet iaf att här så kostar LMM ca 3-3500 så det låter onekligen knepigt.
Priserna varierar mellan verkstäderna
CarMan skrev:på din motor fins varken spjäl hus eller MAF som kan programeras med mjukvara
Jag tror att du inte gjort dig förståd, när du frågat om priser
Gasspjället ska ju programmeras eller hur?
Användarvisningsbild
av CarMan
#367781
Klart det går att ladda mjukvara i bilen, men inte i luftmasemätaren !!! denna byter man utan att ladda mjukvara (dock viktigt at byta hela o inte bara givaren)
Användarvisningsbild
av Severin
#367787
Men det är just därför jag tror det har förväxlats med gasspjället för där behövs programmering och priset kan mycket väl vara 9000 inkl allt
av MrOCM
#367791
Det kan mycket väl vara så att Bilia-personalen har givit mig helt fel uppgifter.

Frågan är nu om nuvarande symptom kan härledas till LMM eller om de tyder på någonting annat.

Om det nu av någon anledning är viktigt att byta hela "huset" (trots att jag har svårt att förstå varför), hur tusan bär man sig åt? Infästningen i luftburken är ju inga problem. Slangklämman i andra änden är inte heller några problem. Däremot vete tusan hur man får bort "LMM-huset" från gummislangen. De sitter ihop som bara h-vete och de är utformade för att "haka i" varandra. Jag får inte ens in en knivsegg i skarven mellan slangen och "LMM-huset".
Användarvisningsbild
av Phantom
#367816
Bytte du till en LMM med samma nummer som din gamla? Det är mycket viktigt att du byter till en LMM med samma nummer som befintlig, annars löser du inte problemet. Efter montering så ska felkoder nollas för att det ska fungera.
Det kan även vara så att andra felkoder också sätter felkod på LMM, och det är viktigt att göra en ordentlig felsökning på problemet.
av MrOCM
#367818
Delen från Biltema ersätter faktiskt två olika "Bosch-nummer" på LMM och ett av dem stämde överens med numret på min gamla LMM. LMM-huset för den gamla delen (dvs där Bosch-numret finns in-stansat) sitter ju också kvar eftersom jag bara bytte själva sensor-delen. Den byttes för drygt en vecka sedan men jag har inte haft någon möjlighet att släcka felkoden förrän igår. Under den lilla tiden jag kört sedan dess har motorn fortsatt att gå lite små-ryckigt men har än så länge inte dött. Jag skall köra ett tag till och se om symptomen fortfarande är desamma. Om då felkoden på LMM inte dyker upp men felkoderna på lampda-sonden är kvar så kanske det är bakre lambda-sonden trots allt.

Det trista är att det ju är väldigt svårt att felsöka på annat sätt att läsa av felkoder och byta delar för att se vad som löser problemet och det är ju ganska kostsamt. Jag har ingen möjlighet att mäta upp delarnas funktion i realtid för att se vilken del som inte fungerar korrekt. Att lämna in bilen på verkstad för felsökning är ju dock också väldigt kostsamt. Det kostar typ lika mycket som att byta ut en hel massa delar (och någon av dem borde i så fall lösa problemet). Tyvärr är det ju dessutom många verkstäder som ändå gör sin felsökning på samma sätt, dvs byt delar tills problemet försvinner, på kundens bekostnad. Regelrätt felsökning INNAN man börjar byta ut delar verkar vara en utdöende konstart.

Någon som har något förslag på vad den första felkoden är för nåt?
Alltså denna:
P0650 - Malfunction Indicator Lamp (MIL) Control Circuit Malfunction
Användarvisningsbild
av B4B
#367877
Jag har haft ett liknade problem, bilen svarade dåligt på gaspådrag och gick ryckigt efter byte av LMM.
Det första som byttes efter att lampan börjat lysa var då den främre lamdasonden, men det hjälpte inte.
Verkstaden var väldigt förtegen om vilka felkoder man fick fram. Ingen omprogrammering behövdes!
Hittade en tråd där jag skrivit om detta
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... hilit=+lmm

Varför man byter hela enheten är för att den är kalibrerad för att ge rätta värden, om jag har förstått det rätt.
av MrOCM
#367881
Efter ytterligare lite googlande så verkar det som om P0650 innebär att det är någon varningslampa i panelen som inte fungerar. Undrar vilken det är och om man kan leva med det. Jag undviker ju gärna att plocka ner halva bilen för att komma åt lamporna bakom instrumenthuset.

Jag skall se om jag kanske kan få loss den där gummislangen mha varmluftspistol eller nåt. I så fall är det ju en enkel sak att byta "huset" också.

Symptomen du beskriver stämmer delvis men inte hundra procent. Å andra sidan fungerar ju två bilar aldrig exakt lika (märkligt nog eftersom det är samma delar) så det kan ju vara något liknande. Blev du av med problemen och vad var det som löste det?

Det konstiga är att motorlampan inte lyser trots att jag får felkoderna. Jag vet att motorlampan fungerar eftersom allt tänds upp när man vrider på tändningen men den slocknar när motorn är i gång. Funderar just nu lite på om lambda-lampan lyser när man vrider på tändningen eller om det kanske kan vara den som ger felkoden P0650...

Kanske borde lista ut var det där spjället sitter också, om det nu kanske behövs lite rengöring där...
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?