Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
*pettsson* skriver att det kunde vara lämpligt att vissa investerade någon krona i litteratur ang bilens/bilars funktion. Det är väl ett önsketänkande, när vissa inte ens klarar av att öpnna instruktionsboken.

Jag kommer att sakna dig *pettsson*.
Så vi får hoppas att du trots allt inte håller ditt löfte stenhårt.
Senast redigerad av 1 camaro69, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag kommer att sakna dig *pettsson*.
Så vi får hoppas att du trots allt inte håller ditt löfte stenhårt.
Jag instämmer till fullo med camaro69, lycka till hursomhelst.

/Thomas
av Tartryffel
Angående dyslexin så är det bara dumt att påstå att det inte går att urskilja en text skriven av en dyslektiker, från en text skriven av någon som bara är dålig på att stava, formulera sig och disponera text.
Dyslektiker förtjänar all respekt och ska inte förväxlas med "dåliga stavare". Dyslektiker gör också vissa återkommande fel som man lär sig känna igen.
Vad det handlar om på forum är oftast folk som skriver talspråk, dvs exakt som de pratar. Utan punkter, mellanslag, versaler och korrekt stavning. Jag blir ja, det blir de och så vidare.
av llesrof
sopwith skrev:Jaaa!, när alla ämnena är uttömda så ger vi oss på rättstavning, jösses vilket allvarligt problem, alla människor är olika med olika begåvningar, skräm bort dom som kanske inte behärskar Svenskan till fullo bara, prova att slappna av istället, ta ett djupt andetag, fundera lite på livet och dess väsentligheter, ta inte din egen betydelse på så stort allvar, le lite, skaffa er ett tålamod som är värt namnet och framförallt referensramar, sorgligt...
Äh... det är ju uppenbart att de flesta som misshandlar språket gör det för att de är obildade inom området. De gjorde något annat när vi andra hade svenskalektion. Men det är ju deras problem att de uttrycker sig tölpaktigt. Vi är alla olika, jag är till exempel skitdålig på matematik.
Användarvisningsbild
av SvenB
Fred skrev: men det finns ju rättstavningsfunktion i de flesta browsers så där kan man ju få hjälp bara man vill.
Intressant. Jag har rättstavningsfunktion när jag skriver mail och i Word, men inte när jag skriver på ett forum. Har jag missat någon inställning. Jag använder Windows IE 8. Jag har inte svårt för stavningen, även om jag slarvar i bland. Det blir en del editeringar i bland, när jag läser inläggen efter jag sänt iväg dom.
Användarvisningsbild
av vetten
Om man installerar Google Toolbar så får man ju en ganska bra stavningskontroll gratis och som funkar i dom flesta webbläsare. Avstavning med komma osv. är väl inte nödvändigt här, själv använder jag ofta smilisar här :mrgreen: Med lite god vilja så kan man oftast läsa vad folk skriver och ganska ofta rör sej stavfelen av att man tryckt på någon tangent i närheten av den man tänkte och sen bara skickat utan att läsa igenom sin text ?:-/
av Fred
Pettson,

Tråkigt att du kommit till den punkt du kommit till. Jag har dock full förståelse för det! Jag har också fått PM där författaren vill att jag ska redovisa exakt hur denne ska göra när jag vet att svaret redan finns på forumet eller andra ställen på nätet. Frågor som: "Jag vill ha bättre ljud i bilen, hur ska jag göra?" Det gör en väldigt trött...varför ska jag lägga ned tid och energi på att förklara något som för det första inte går att ge ett svar på och för det andra går att läsa sig till om man bara orkar göra lite jobb själv.

Hoppas att du kommer tillbaka när du samlat lite energi på annat håll! :D

KKR,

Jag använder en iBook med browsern Opera 10.10. Den har en realtidskontroll av stavningen så jag ser direkt när jag slarvat. Det blir röda punkter under det felstavade ordet och om jag gör en motsvarande högerklick på ordet får jag upp en lista på förslag och möjligheten att lägga till ordet i ordlistan, precis på samma sätt som i Word. Fungerar utmärkt och det tar varken speciellt lång tid eller är speciellt ansträngande. Dessutom är det väldigt enkelt att byta till något annat språk vilket jag har stor nytta av då jag ofta växlar mellan svenska och engelskspråkiga forum!
av hansjkpg
Fred skrev:Pettson,

Tråkigt att du kommit till den punkt du kommit till. Jag har dock full förståelse för det! Jag har också fått PM där författaren vill att jag ska redovisa exakt hur denne ska göra när jag vet att svaret redan finns på forumet eller andra ställen på nätet. Frågor som: "Jag vill ha bättre ljud i bilen, hur ska jag göra?" Det gör en väldigt trött...varför ska jag lägga ned tid och energi på att förklara något som för det första inte går att ge ett svar på och för det andra går att läsa sig till om man bara orkar göra lite jobb själv.

Hoppas att du kommer tillbaka när du samlat lite energi på annat håll! :D
Hej Fred ! måste bara fråga dig om du tycker att problemet med att folk PM:ar dig eller ställer en fråga som det redan finns tråd om har blivit vanligare den sista tiden?
.
Till alla på forumet !! Vet inte om folk är slarviga med att titta vad som står i villkoren för att bli medlem ( menar då detta med att söka på tråd innan ). Jag ska medge att jag själv kanske har slarvat också.Hoppas för forumets skull att vi alla blir bättre på detta så att inte forumet tappar kompetent folk med mycket kunnande på grund av att folk slarvar.
Meningen med att jag startade denna tråden var även just det, att genom att skriva mer lättförklarligt så behöver inte folk sitta på forumet ÄNNU mer tid än vad dom redan gör för att försöka tyda ut vad folk menar.
Hoppas ingen slår ihjäl mig nu. :D
av Fred
hansjkpg skrev:Hej Fred ! måste bara fråga dig om du tycker att problemet med att folk PM:ar dig eller ställer en fråga som det redan finns tråd om har blivit vanligare den sista tiden?
Hej Hans!

Nja, om det har ökat eller inte det vet jag faktiskt inte...jag har inte fått så där jättemånga PM. Jag svarar alltid på PM men om de är uppenbart lata frågor så brukar jag vara väldigt tydlig med vad jag tycker om det... :P

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]