- sön 17 jan 2010, 01:54
Intressant tråd, den påminner en del om andra trådar där mycket är tungt. Tänk om många som bekymrar sej för språk, miljö, omsorg, statliga organ och annat djup i livet (pekar inte ut nån eller några) , inhandlade (nej inte ladda ned ) en grundläggande mekhandbok över sitt fordon och dessutom läste lite i den ibland. Då skulle många kunna uppleva mycket ställen på riktigt. Relativt billigt dessutom. Och inte bara behöva kunna skriva och prata om det. Om ens ambitionsnivå är överstigande genomsnitts Svensson, kan man dessutom stega in på bilfabrikantens märkesverktad och beställa en eller flera djupare böcker om t.ex insprutnings systemen. Dom kostar hiskeliga 1.50 per sida oftast hos dom flesta märken.
Det hela skulle göra att man är cirkus 500 kronor fattigare totalt, två böcker rikare och man lär sparat många kronor när nåt händer nästa gång, böckerna skrivs inte för raketforskare utan för vanligt folk. Plus att man faktiskt kan lära sej ett och annat allmänt nyttigt i dom om lusten faller på.
Men icke, ingen köper, nån laddar ned och ingen läser framförallt, jag har undrat över varför man inte kan ha intresse för sin egen bil?Det finns tydligen alltid tid, pengar och intresse till allt annat?
(långtifrån alla som är som nedan, som tur är)
Jag kan vacker summera hur mitt 2009 blev. Antalet inlägg här har jag ingen pejl på, men nåt tusental får jag gissa?. Likaså ett antal PM. Sen blev det några inlägg på 3 andra forum, nåt tusental där med totalt. Med tillhörande PM. Sen har det trillat in 2950 mail i min privata mail om bilfrågor.
Av det här senaste året har jag lärt mej enligt nedan.
Den som ber om hjälp har inget eget ansvar att få sitt problem fixat. Ansvaret är någonannans. Gärna trådsvaren/ trådsvararnas ansvar (eller mailsvararens), söka i, skruva på eller röra sin egen bil är sista utvägen. Inte ens en del av ansvaret är frågarens.
Får man inte svar direkt, låt säga inom 3 timmar, kan man gärna höja tonen och verkligen ge på, det löser problemet fortare, fortfarande utan handpåläggning. Gärna tigga om mobilnumret trots att klargjort att man inte tänkt utföra eller röra nånting. Kanske kan numret starta bilen om man lägger telen på huven?
Får man svar inom en kort tid kan man gärna sucka och verkligen låta göra gällande att den pedagogiska stegvisa anvisningen kräver ju faktiskt eget engagemang och det är uteslutet. Man ska bara peka ut det exakta problemet för en 3minuters reparation och sluta jävlas.
Om jobbet faktiskt tar 8 timmar för en van mekaniker så är det ytterligare ett sätt du har för att jävlas bara, frågeställaren har alltid en vän som klarat jobbet med hälften så många verktyg och på en tredjedel av tiden, trots detta kan inte vännen berätta hur det görs eller ens i vilken ända man börjar. Men vännen har alltid rätt.
Saidas kunskapers vara eller icke vara har tidigare diskuterats. Forumsbesvarare (mailbesvarare) ska ha dessa ev. egenskaper. Fortfarande har inte trådskaparen nån skyldighet att vara korrekt med grundinformation inför felsökningen. DU ska helt enkelt fixa det ändå. Det du inte vet får du sia om. Frågeställaren vet inte heller nåt om det och vill inte ta reda på nåt om det du undrar över. Bättre du slutar jävlas och bara lägger ett rakt svar.
Jag skulle kunna ta med mera funderingar och reflektioner men tror det är bra så. Återfinns dessa problem inom språkbruket?
Nåt ni känner igen som är adapterbart?
Och om mina meningar nu är perfekta eller inte vet jag inte, känner att det är nog minsta problemet trots allt som jag ställs inför.
Är inte speciellt orolig för min position som rättstavare eller guldstjärnan som meningsbyggare.
Jag lägger nu ned min medverkan en tid framöver. Jag kommer istället att ägna mera tid åt att med hjälp färdigställa nya verkstan, utveckla hemsidan osv.
Bäst jag tillägger det att mitt beslut har inget med stavningsinläggen att göra. Det har växt fram under 2009 för att bli ohållbart 2010 i nuvarande form. Jag kommer att kika förbi som vanligt för läsning, men jag kommer inte att besvara inlägg eller pm helt enkelt./Thommy
Over and out.