...

Moderator: Moderatorer

Då och då lägger man ut "kablar" tvärs över vägbanan som är kopplade till en dosa vilket uppenbart är för att föra statistik över trafiktätheten på vägavsnittet. För detta räcker det med en kabel.

Men oftast ligger det två kablar på vägen som verkar ha ett väldefinierat avstånd emellan. Detta måste betyda att dessa räkneverk även registrerar hur fort bilarna kör på vägen.

Mina funderingar är varför man samlar in denna information. Är det för att utvärdera huruvida det är lönsamt för polisen att införa poliskontroller på dessa sträckor?
Användarvisningsbild
av Loner
Du behöver inte alls vara rädd, dessa "dosor" mäter inte farten utan dom registrerar hur många fordon och vilken typ av fordon.

Just för att det är två slangar ihop med lite matematiska algoritmer så kan "dosan" utvärdera om det är en personbil, eller lastbil, med eller utan släp osv. Visst det är inte 100%-igt men kanska bra säkert i det hela ändå.

Sen ligger ju oftast slangarna över båda körbanor, och med lite fiffig mekanik i slangarna så går det att utvärdera om det var en bil i höger eller vänster körbana..

Men till sist kan jag ge dig lite rätt, det vore teoretisk och praktsikt möjligt att mäta hastigheten, men det är inget som görs i "dosan"

(Nu pratar jag om en "dosa" som kom i bruk för ca 2-3 år sedan, kan hända att det kommit nån nyare som jag inte har kännedom om)

/L
Användarvisningsbild
av 911RS
En kille jag pratade med påstod att avståndet mellan kablarna skulle vara 3.3 meter. Det gör att man kan mäta axelavståndet på bilen och på det sättet ringa in exakt vilken bil som har kört över kablarna. Det går naturligtvis eftersom det enbart är matematik, och då har man den exakta farten eftersom man vet tiden mellan man kör över den första och sedan den andra kabeln. Nu kan ju flera bilar ha samma axelavstånd och då kan man inte veta vilken modell det är men i framtiden så mäter kabeln säkert bilens exakta vikt och skickar polisen hem böterna för överlast direkt då sparar man mankraft för lastbilskontrollerna. :lol:
Användarvisningsbild
av g00ey
Det enda dosorna behöver registrera (för att kunna åstadkomma vad ni har angivit utöver bestämmande av hastighet) är hur "hårt" kablarna blir överkörda, var någonstans (höger eller vänsterfil), tidpunkter (sånär som på millisekunden eller bättre) och datum. Resten sköter datorn om när dosorna samlas in och behandlas för statistisk analys.

Alltså att dosorna i sig inte registrerar hastighet är inte ett bra argument för att inte oroa sig.

Dessutom verkar de vara strategiskt placerade att mäta just där man kör fort. Man ser dem t ex aldrig vid av- eller påfarter.

Vägverket håller på att sätta ut fartkameror runt om i landet så det skulle inte förvåna mig om de tog till sådana här metoder för att utvärdera lämplig placering av dessa kameror.
Användarvisningsbild
av 911RS
Dom brukar befinna sig som där man kanske kommer att antingen sänka farten eller montera farthinder. så det är nog riktigt att man analyserar senare.
av Boden
Jag tror inte att de mäter hastighet. Om någon av kablarna skulle röra på sig det minsta så blir det helt fel mätresultat... Hastighet = Sträcka/tid. Men jag håller med om att de ligger där det brukar gå för fort
av anp
911RS skrev:Dom brukar befinna sig som där man kanske kommer att antingen sänka farten eller montera farthinder. så det är nog riktigt att man analyserar senare.
Även där det diskuteras förändring av vägen beroende på hur mycket trafik som körs på vägen.

Dessa kablar har ju funnits långt innan första plåtpolisen ens var påkommen.
Användarvisningsbild
av 911RS
anp skrev:
911RS skrev:Dom brukar befinna sig som där man kanske kommer att antingen sänka farten eller montera farthinder. så det är nog riktigt att man analyserar senare.
Även där det diskuteras förändring av vägen beroende på hur mycket trafik som körs på vägen.

Dessa kablar har ju funnits långt innan första plåtpolisen ens var påkommen.
Man kan nog vara lungn för dessa kablar, jag har aldrig hört talas om att de har används eller kommer att användas för hastighetsövervakning där någon ska bli bötfäld.
Användarvisningsbild
av g00ey
Jag är väl införstådd med att jag personligen inte riskerar att åka fast på grund av dessa mätstationer, men jag vill absolut inte bidra till en statistik som ger stöd åt ytterligare trafikkontrollåtgärder (såsom plåtsnutar och fartkontroller med laserpistol) genom att köra för fort över dessa.

Man behöver inte särskilt hög precision för att avgöra om en bilist överskrider en given hastighetsgräns. Dessutom kan avvikelser enkelt trollas bort med hjälp av hypotestester och väntevärdesutjämningar samt olika korrelationsberäkningar.

Desto större precision krävs om man vill bestämma axelavstånd för att avgöra fordonstyp och klarar dessa mätstationer inte det och inte är avsedda för att mäta hastigheten så förstår jag inte varför i allsin dar man lägger ut två kablar över vägen när man gott och väl klarar sig med en kabel.

Det skall bli intressant att se vägverket lägga ut farthinder på raka 90 vägar
:wink:
Användarvisningsbild
av 911RS
g00ey skrev:Jag är väl införstådd med att jag personligen inte riskerar att åka fast på grund av dessa mätstationer, men jag vill absolut inte bidra till en statistik som ger stöd åt ytterligare trafikkontrollåtgärder (såsom plåtsnutar och fartkontroller med laserpistol) genom att köra för fort över dessa.

Man behöver inte särskilt hög precision för att avgöra om en bilist överskrider en given hastighetsgräns. Dessutom kan avvikelser enkelt trollas bort med hjälp av hypotestester och väntevärdesutjämningar samt olika korrelationsberäkningar.

Desto större precision krävs om man vill bestämma axelavstånd för att avgöra fordonstyp och klarar dessa mätstationer inte det och inte är avsedda för att mäta hastigheten så förstår jag inte varför i allsin dar man lägger ut två kablar över vägen när man gott och väl klarar sig med en kabel.

Det skall bli intressant att se vägverket lägga ut farthinder på raka 90 vägar
:wink:
Det beror på att de är intresserade av om det gå mycket tung trafik på vägen också. När det gäller trafikhöjande åtgärder så tycker jag att det är tillåtet att ta till många sådana här åtgärder för att skydda dina och min barn det är synd att du inte tycker det.

Varför ska alla misstro allt arbete som läggs ned på vägarna för att höja säkerheten.

Om vi alla tog vårt ansvar från början och visade att vi kunde anpassa vår hastighet till väderleksförhållanden, var vi körde och i vad vi körde då skulle det här inte vara nödvändigt. Men nu är vi så dumma att vi inte kan det utan vi fortsätter att köra för fort vid skolor och där barn leker och det innebär att det dör ett antal barn i onödan varje år på grund av det.

Observera att jag inte skrev något om alkoholen också.
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]