Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nikeo102
Hejsan

Jag har ett stort problem med min bil som är en Volvo S40 97 2.0. Började nu förra tisdagen, körde i 100 kmh i femmans växel. Plötsligt så hörde jag hur den började tappa fart och de gick inte gasa, luktade illa inne i bilen, fick växla ner till 3an gick fortfarande inte gasa som om att den inte orkade. Jag fick svänga av och öppna huven, kan ju inte så mycket själv om bilar så fick ringa min pappa. Han sa att det låter som om att den går på antingen 2-3 cylindrar. Så fick bogseras hem, hade igång bilen under färden hem, så när jag kom hem så fungerade den som den skulle, fattade ingenting, så tänkte inte mera på det. Jag trodde det var smuts och skit, så jag hällde i en stp flaska i tanken trodde det skulle hjälpa men tydligen inte.

Körde in till stan idag, skulle handla lite, stängde av bilen gick in och handlade. Kom ut och skulle starta bilen då ligger motorn på låg varv, och de låter som om den går på 2-3 cylindrar igen, bilen skakar också men det måste bero på att den går på låg varv. testade sedan köra lite, fungerar ju men efter ett tag så luktar det illa, och den orkar ingenting fick lägga i 2ans växel, växlade i 3ans växel, då bara hoppade bilen till och fungerade som den skulle, så körde vidare sen efter ett tag började den göra likadant. Men det släppte efter en liten stund när man körde. Tänkte inte mer på det, bilen gick som skulle trodde jag, men sen började den låta ännu värre orkade knappt gå fram i 2an nu, började låta konstigt och lät väldigt högt när man gasade, luktade bränd olja i bilen, vilket är konstigt eftersom att jag har bytt olja för bara några dagar sedan. så till slut så fick jag stanna av vid vägen och bogseras hem igen, och samma sak när jag kom hem så fungerade den som den skulle igen.

Någon som har någon aning vad problemet kan vara?

Tacksam för snabbt svar =)
av nikeo102
Jag har nyss bytt katalysator Så det kan ju inte vara det.

Någon som har något annat förslag?
Användarvisningsbild
av vetten
Kan vara någon av tändspolarna som håller på att ge upp.
av kalles
Har haft samma problem på en S40 1.8 -96 då var ena tändspolen trasig. På den fanns det bara två tändspolar ena till cylinder 1 och 4 den andra till 2 och 3. Prova gnistan på stiften direkt när bilen går dåligt så ser du viken av tändspolalrna det är väntar man börjar den fungera igen. Kostar bara 375:- på mekonomen
av nikeo102
Okej tack så mycket alla för alla svar =) Ska testa detta direkt kalles =)

Ha de bra alla, och önska mig lycka till :P
av nikeo102
Har testat gnistan nu=) det kom ingen gnista mellan 2-3 så de är det är väl bara att köpa en ny imorgon och montera på den.

Tack igen och hoppas det fungerar =)

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 o[…]