Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av loben
Hej
Det blir ju rentav absurda effekter av den här lagen som inte hängt med i bilutvecklingen. Bilarna har, mycket pga mer säkerhetsutr, blivit tyngre över tid vilket borde ha lett till att den maximala tågvikten även borde ha höjts. Om man läser på andra forum typ husvagn och liknande så är/har en sådan höjning varit på gång länge men jag vet inte varför det hela tiden förhalas.
Jag har en 1300 kg släpvagn som jag alltså får dra med min, i dragbilsavseende, rätt kassa framjulsdrivna V70/170. När jag och en kompis som har en XC70 D5 åker till fjälls med våra skotrar måste vi alltid ta min bil om vi ska vara lagliga - nipprigt men sant.
Vad jag har förstått så ska man helst ha en gammal SAAB 9000 för att dra så tungt som möjligt med B-kort. Gäller alltså att hitta en sån. :D
/ LOBEN
Användarvisningsbild
av SvenB
loben skrev: Vad jag har förstått så ska man helst ha en gammal SAAB 9000 för att dra så tungt som möjligt med B-kort. Gäller alltså att hitta en sån.
Jag föreslår dig att ta E-behörighet i stället. Det lär inte vara svårt, eftersom du uppenbarligen kan köra med tungt släp. Jag har det men vet inte hur man gör. Hade trafikkort när "nya" körkortsreformen kom så jag "fick" behörigheten på köpet.
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
KKR skrev:[Jag föreslår dig att ta E-behörighet i stället. Det lär inte vara svårt, eftersom du uppenbarligen kan köra med tungt släp. Jag har det men vet inte hur man gör. Hade trafikkort när "nya" körkortsreformen kom så jag "fick" behörigheten på köpet.
Att ta E-kortet är inget större problem, fixar Du att vända ett släp genom att backa runt gathörnet och hålla Dig på rätt sida om gatan utan att ta hela dagen på Dig så fixar Du uppkörningen.

2komma4T skrev:
Mikael_0223 skrev:
Fwd är att föredra som dragbil, därefter bakhjulsdrift, slutligen på sista plats framhjulsdrift, men det är ibland som att svära i kyrkan.

//
Micke
Är inte Fwd = front wheels drive = framhjulsdriven, borde ju vara Awd du tänker på?
Visst är det så att jag skulle skrivit AWD i.f FWD. Tack.
Användarvisningsbild
av gooose
loben skrev:Hej
Det blir ju rentav absurda effekter av den här lagen som inte hängt med i bilutvecklingen. Bilarna har, mycket pga mer säkerhetsutr, blivit tyngre över tid vilket borde ha lett till att den maximala tågvikten även borde ha höjts. Om man läser på andra forum typ husvagn och liknande så är/har en sådan höjning varit på gång länge men jag vet inte varför det hela tiden förhalas.
Jag har en 1300 kg släpvagn som jag alltså får dra med min, i dragbilsavseende, rätt kassa framjulsdrivna V70/170. När jag och en kompis som har en XC70 D5 åker till fjälls med våra skotrar måste vi alltid ta min bil om vi ska vara lagliga - nipprigt men sant.
Vad jag har förstått så ska man helst ha en gammal SAAB 9000 för att dra så tungt som möjligt med B-kort. Gäller alltså att hitta en sån. :D
/ LOBEN
Vad det gäller vikter så får vissa modeller av C70 Cab tom åm-04 dra 1600Kg
Det är det högsta jag sett med B behörighet

Lite Coolt med Ner cabbat o hästkärran/husvagnen bakom NU

//Goose
Användarvisningsbild
av camaro69
Bekymmer blir det när man hamnat tillsammans med frun i "hästträsket". :wink:
Dyrt blir det också.
Användarvisningsbild
av SvenB
gooose skrev: Vad det gäller vikter så får vissa modeller av C70 Cab tom åm-04 dra 1600Kg
Det är det högsta jag sett med B behörighet
Tyvärr har du nog läst lite fel. Bilen får ha en högsta dragvikt på 1600 kg, det är riktigt. Men den har en totalvikt på 2010 kg, så det blir bara 1490 kg kvar till tågvikten 3500 kg. Går du över den måste du ha E-behörighet.
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]