Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
att bilen inte är servad är väll inget konstig, det är väll en förhandlings sak, när man gör upp affären. Så länge man kör med öppna kort o vet att bilen ska servas, så har man ju inte blivit lurad.
Jag blev utsatt för samma sak när jag köpte en Saab 9-5 2,0T -98 för ett par år sedan. (Har dock inte kvar bilen nu som tur är)
Jag köpte den av en bilhandlare som påstod att jag bara hade 1 månads "trafiksäkerhetsgaranti" som ni pratade om i tidigare inlägg.
Efter 1,5 månad så gav turbon upp, vi lämnade in bilen och det skulle kosta runt 10000kr att fixa.
Jag ringde säljaren och påpekade detta men han påstod direkt såklart att han inte skulle betala reparationen. Jag tog då kontakt med konsumentrådgivaren i vår kommun och han berättade att "Om inte säljaren har uppvisat en varudeklaration som t.ex visar att turbon var dålig, så har du konsumentköplagen i ryggen. Ett fel som uppkommer inom 6 månader räknas som ett ursprungsfel, alltså att det fanns när bilen såldes. Detta fel skall då säljaren helt klart åtgärda. Hälsa ifrån mig och trilskas han så är han välkommen att ringa mig" så sa min konsumentrådgivare.
När jag då berättade detta för säljaren så blev det en helt annan attityd, han skulle ringa verkstaden och sedan återkomma. Han ringde tillbaka efter 2 timmar och sa att han betalar ett turbo byte.

Vi blev nöjda för den stunden....den är nu såld iaf och vi köpte åter en Volvo :)

Stå på dig för jag kan nästan lova dig till 100% att du kommer att ha rätt...

Är så nyfiken att höra om hur det gick för dig....berätta :)
Seltin skrev:Jag blev utsatt för samma sak när jag köpte en Saab 9-5 2,0T -98 för ett par år sedan. (Har dock inte kvar bilen nu som tur är)
Jag köpte den av en bilhandlare som påstod att jag bara hade 1 månads "trafiksäkerhetsgaranti" som ni pratade om i tidigare inlägg.
Efter 1,5 månad så gav turbon upp, vi lämnade in bilen och det skulle kosta runt 10000kr att fixa.
Jag ringde säljaren och påpekade detta men han påstod direkt såklart att han inte skulle betala reparationen. Jag tog då kontakt med konsumentrådgivaren i vår kommun och han berättade att "Om inte säljaren har uppvisat en varudeklaration som t.ex visar att turbon var dålig, så har du konsumentköplagen i ryggen. Ett fel som uppkommer inom 6 månader räknas som ett ursprungsfel, alltså att det fanns när bilen såldes. Detta fel skall då säljaren helt klart åtgärda. Hälsa ifrån mig och trilskas han så är han välkommen att ringa mig" så sa min konsumentrådgivare.
När jag då berättade detta för säljaren så blev det en helt annan attityd, han skulle ringa verkstaden och sedan återkomma. Han ringde tillbaka efter 2 timmar och sa att han betalar ett turbo byte.

Vi blev nöjda för den stunden....den är nu såld iaf och vi köpte åter en Volvo :)

Stå på dig för jag kan nästan lova dig till 100% att du kommer att ha rätt...

Är så nyfiken att höra om hur det gick för dig....berätta :)
Precis samma sak hände mig. Köpte min bil i oktober förra året hos bilhandlare och han påstod också att jag bara hade en månads "trafiksäkerhetsgaranti" basta. Om bilen skulle gå sönder låt oss säga efter den första månaden (garantimånaden), gäller då komsumentköplagen?? Även om felet inte är relaterat till trafiksäkerhet?? Fick t o m papper på detta underskrivet av säljaren själv. ;-//
av Fred
Helgonet,

Har du ens läst inlägget du citerar? Svaret på dina frågor står ju där... :roll: Läs också mitt inlägg 03 jan 2010, 22:18 i denna tråd...
Fred skrev:Helgonet,

Har du ens läst inlägget du citerar? Svaret på dina frågor står ju där... :roll: Läs också mitt inlägg 03 jan 2010, 22:18 i denna tråd...
Jorå det har jag med det verkar för bra för att vara sant. Sen undrade jag över om konsumentköplagen gäller när säljare skrivit på trafiksäkerhetsgaranti samt överlämnat detta till mig.
av Fred
Suck...jag citerar mig själv från inlägget jag hänvisade till:
...konsumentköplagen är tvingande och kan inte skrivas bort, varken i köpekontrakt eller genom andra garantier!
Jag har även länkat tidigare i tråden till Konsumentverkets sida som beskriver konsumentköplagen klart och tydligt...så om du inte tror på oss som skriver här är det bara att gå in och läsa där.
Fred skrev:Suck...jag citerar mig själv från inlägget jag hänvisade till:
...konsumentköplagen är tvingande och kan inte skrivas bort, varken i köpekontrakt eller genom andra garantier!
Jag har även länkat tidigare i tråden till Konsumentverkets sida som beskriver konsumentköplagen klart och tydligt...så om du inte tror på oss som skriver här är det bara att gå in och läsa där.
Misströsta inte nu, :wink: jag tror er, ville bara få det "inbankat" eftersom det lät för bra för att vara sant :-)-)
Har varit inne på deras hemsida och läst igenom texten också.
av Fred
Jag misströstar inte...det är bara att man blir lite trött av att folk frågar samma saker som redan har avhandlats...detta gäller överallt på forumet. I mina ögon är det så mycket lathet...orkar man bara läsa igenom trådarna respektive göra sökningar så hittar man ju i nio fall av tio svar på sina frågor...men det är klart att det är lättare att bara slänga ut frågan så slipper man ju i bästa fall jobba för sitt svar.

Nu blev det lite generellt för forumet, inte direkt riktat till dig helgonet...
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]