Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
misstänkte det jag med.
isak
av masen
kato_the_knight skrev:Jag hade samma problem som du med min V70 D5 AWD -07. Efter att jag haft av batteriet i ca 30min ( för att nolla ev. felkoder som nollas vid denna manöver ) så gjorde den 5 st startförsök men gick sedan över till felkodsläge och bara blincka och slå ifrån igen. Efter eftersökningar på detta forum så förberedde jag mig för att demontera och göra rent brännaren som jag förstår är ett vanligt fel. Sagt och gjort - ställde in bilen i varmgarage över natten och bokade hela söndagen åt att meka... Var även till Volvo och köpte den vanligaste slitdelen som dom ofta bytte på verkstaden sa dom. Efter nedmotering av fronten och nerplockning av dieselvärmarenplockade jag av locket till brännaren. Döm om min förvåning när jag ser att den är kliniskt ren innuti ! Inte en sekund har brännaren gått. Jag noterar även att kontakten till glödstiftet sitter på sniskan och lossnar alldeles för lätt när jag tar tag i den.... Jag försöker sätta tillbaka kontakten men den lossnar lika lätt - en stor mängdsvordommar kommer ur min mun... bara att ta en tång och nypa åt kontakten så pass mycket att kontakten sitter kvar. - och VIPS så startar brännaren utan bekymmer. Helt otroligt att dom inte sett detta på servicen då bilen gått som tjänstebil och servats regelbundet.
Så kan det vara - kolla sladden - det är mitt tips...

Jag har just nu en helt oanvänd dieselvärmare :D
OK! Hoppas att det är så enkelt.
Kommer man åt kontakten utan att montera ner hela fronten???
Användarvisningsbild
av isak
ja, men det är nog max du kan göra utan demontera front. själv trodde jag i min enfald det skulle gå att släppa ned hela värmaren, gick inte. har hört volvofolket tar den bakåt. tycker inte det är lättare dem- innerskärmen? eller har jag missat något knep?
isak

ps går att byta glödstift med en kort 22 blockn.
Användarvisningsbild
av gooose
Att Byta tex brännarenhet på värmaren utan att lossa stötfångaren går utmärkt

Lossa HF hjul+ Lossa Nitarna till inner skärmen + 2 st "plast"muttrar i inner skärm och vik sedan den bakåt mot bromsskivan och fäst den ev med något snöre i fjäderbenet
Lossa sedan (13) muttern och VF(18)bult till framvagnsramen och vik ner värmaren
Den är nu redo för Disikering
Lite trängre att göra så här men om bilen Tex har Xtra ljus så är detta mycket lättare/snabbare

Lycka till

//Goose
Användarvisningsbild
av isak
tack för tipset.
isak

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]