Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolf
Har jobbat sedan 1975 på en massaindustri där gamla gubbar kunniga tror jag också hadde full kunskap om hur man drar ett glander,Men just vid skrivande stund kör lastbil.OK det är väl en annan sak
men glander har man väl dragit ngra stycken typ chempac. bergman och en del andra beronde på vad som skulle tätas
av Rolf
Pettson du är säkert fruktansvärdt kunnig när det gäller problem med volvo.men är du händig???
av *pettson*
Rolf skrev:Pettson du är säkert fruktansvärdt kunnig när det gäller problem med volvo.men är du händig???

Ska jag bedöma det själv eller låta andra göra det? Frågar du mej svarar jag ja utan att skämmas. Men det är inte i mina ögon jag ska vara/ se händig ut, jag vet ju vad jag kan. Jag har iallafall klarat mej i märkes och allbilverkstad 14år och runtomkring och på fritiden konstruerat och byggt projekt från en ide på en papperslapp utan andra inblandade än lackeraren, alltifrån handknacka plåt vid renovering eller cabkonvertering med krymp o sträck till att renovera motor/växellåda eller bakaxel osv ingår, även renonvering av styrväxlar ibland. Ett projekt stod på elmia i påskas för andra gången, nu i uppfräschad form då vi byggde den 1996 ursprungligen, när vi släppte den då tog vi andra pris i europeisk custom, bilbyggarnas röstning. Motorn i den bilen är idag version nr 5 ,det hembyggda insprutningssystemet är nr 9, inredningen är nr 4 och kompletta elsystemet ifrån löskabel per meter är nr 3.Jobbade som fordonslärare ovanpå det. Har aldrig varit märkesmek åt volvo. Däremot åt Opel, toyota samt en del saab.
På hemsidan finns väl min senaste motor, har väl några motorenoveringar till fotade. Även några växellådsrenoveringar fotade.

Bild
Bilen på bilden ägs av Joakim Lindblom, den har byggts av han och mej.
Bild

Nedan drevsats urtagen ur kojalådan för omlagring och byte till omfräst hus...
Bild

Har väl runt 3200 kort på olika rep och renoveringar men man hinner och orkar inte ta kort på allt.. :-)-)

Det här med bulten ja.., allt är inte samma som i folkmun..

En BULT är absolut inte gängbar..
Allt som går att gänga är en SKRUV det heter också SKRUVFÖRBAND. Men visst säger man bultförband och skruv om mindre skruvar och bult om grövre bultar?
En BULT är det vi felaktig kallar för sprint..
En sprint i sin tur är nåt helt annat.. Det är en bult utan skalle.
Nedan en länk till en bild på en BULT..
http://www4.banverket.se/EsaImages/Prod ... 413075.jpg
Användarvisningsbild
av Severin
*pettson* skrev:[Det här med bulten ja.., allt är inte samma som i folkmun..

En BULT är absolut inte gängbar..Allt som går att gänga är en SKRUV det heter också SKRUVFÖRBAND. Men visst säger man bultförband och skruv om mindre skruvar och bult om grövre bultar?
Intressant,kommer ihåg på moppe tiden när det skulle trimmas, byta cylinder,plana toppen mm, ibland så fick man problem med "pinnbultarna" som vi kallade det, vad heter den då isf bultförband?
av *pettson*
Severin skrev:

En BULT är absolut inte gängbar..Allt som går att gänga är en SKRUV det heter också SKRUVFÖRBAND. Men visst säger man bultförband och skruv om mindre skruvar och bult om grövre bultar?
Intressant,kommer ihåg på moppe tiden när det skulle trimmas, byta cylinder,plana toppen mm, ibland så fick man problem med "pinnbultarna" som vi kallade det, vad heter den då isf bultförband?
Faktum är att det är en gängstång som sen används i ett skruvförband. En gängstång är ju en form av en skruv. Den är ju gängad och skruvas ju nämligen. Men även jag kallar den för pinnbult ,även jag kallar småskruv för skruv (framförallt träskruv och självgängande skruv osv) och tjockare för bult. Ville bara visa att det är inte alltid lätt med ords rätta betydelse. :-)-) Det är inte alltid ett en saks rätta benämning är densamma som namnet i folkmun. ;-//
av Rolf
Detta är sista svaret ang packbox eller tätning jaja kallat vad du vill alla vet vad pratar om.Att dra ett glander är som att
dra ett topplock för hand.många är rep men känslan sitter i kroppen.
av Rolf
Vore kul prata verktyg med någon där tror jag att jag är duktig har då inga böcker att läsa ur utan bara självlärd
köp inte de dyraste alltid.problemet är att veta hur mycketskall jag användaDessa och när ka n jag köpa dessa.osv
av Rolf
Severin skrev:

Ja DU Bilen var ju jättefin----Det hadde ju vart roligare om det vare en volvo av ngt slag.
av Rolf
Severin skrev:

Helt rätt tror det va m6 pinnbult härlig tidpluggen ur ca 55-65 kmh

Du har väl inte råkat bocka ur rutan f&[…]

Bagagelucka stänger hårt

Ja, det känns ju som ett bättre / rimlig[…]

Hej! Jag har en V90CC 2019 och den nollställe[…]

Jo jag fick det tipset och har skickat en frå[…]