Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Finns det någon som kan tala om för mig hur jag spänner handbromsvajern?

Jag har precis bytt beläggen och justerat dem, så de är helt perfekta.

Besiktningsmannen var lite kinkig och tyckte att den skulle ta tidigare än vad den gör nu.

Tänkte att det är någon som kan tala om för mig hur jag gör detta på lättast sätt så jag slipper göra några misstag.

Tack på förhand / Jocke
av Perra N
Du tar av en liten insexplugg på insidan av oket. Innanför sitter en insexskruv som är i kontakt med kolven. Sen justerar du kolven tills dess att du känner att beläggen börjar gå emot bromsskivan. Då ligger du nog perfekt i handbromsväg också. Man ska aldrig justera handbromsen på wiren, om det finns justering ute vid varje hjul.
Användarvisningsbild
av Sparkz
"Aldrig" är väl att ta i, men det ska normalt inte behövas utom när man byter vajer. Håll koll på armarna på oket bara, och spänn inte mer än att de går tillbaka till stoppet när handbromsen är släppt. Justeringen sitter ovanför värmeskyddsplåten över ljuddämparen mitt under bilen.
av Perra N
Det jag menade var att man ska så långt det är möjligt alltid justera ute vid hjulen. Annars är det väldigt svårt att få jämn verkan mellan hjulen.
av noned
Hallå!!

Jag har också lite problem med handbromsen. Det är så att den lilla skruven som det pratas om är trasig på mitt ena ok. Det jag undrar är om det går att bara få tag på skruven eller måste jag köpa helt nytt ok. Vore trevligt att slippa det....
Användarvisningsbild
av vetten
Jo det går att köpa skruven lös hos volvo kostar väl en 10:a eller så kommer ej ihåg art.nr. men det fixar dom på volvo

Vetten
av noned
Pratade med dom på volvo. Dom hade ingen susning om den delen. Dock fick jag veta av förra ägaren att oken är inhandlade på mekonomen. Men det ska väl inte ha någon betydelse?!
Användarvisningsbild
av vetten
Hej skruven eller bulten som den kallas i Volvo partsbok sid. 417-418, del nr. 11 på bilden, volvos artikelnr. 3342527-2, det är ju så att en del volvohandlare inte har nån känsla för att hjälpa till med våra billar :evil: för om dom orkade kolla :shock: i sina böcker så hittar dom det mesta, själv har jag ju sån tur med att bo i uppsala och där finns ju upplands motor som är mycket hjälpsamma :D Lycka till.

Vetten
av noned
tackar tackar....

Ska åka förbi en butik idag och se om dom har lust att fixa fram delen idag. Kan lugnt säga att det inte blir samma butik som förra gången :wink:
av noned
Det var inte den skruven jag skulle ha iaf. Det är den skruven innanför denna jag skulle ha. Volvo fatta inte vad jag var ute efter. Men jag fick tag på en firma som så passande nog heter Bromsoksrenovering AB och där fick jag rätt skruv med en gång, inga problem...

Volvo har säkert skruven men dom känner bara inte för att hjälpa en med en så gammal bil.....

/noned
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]