Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej ! Fick ett felmeddelande bokstaven n när jag gick från P till D,vred runt på reglaget på blinkersarmen meddelandet försvann.Felet som kvarstår är att,med motor igång ,tryck på bromspedalen,växelspaken i P-läge,hörs ett klickande ljud.Vid upprepande tryck på bromsen,hörs klick ljudet, samtidigt som man känner i spaken att det rör sig,va kan detta vara?
Senast redigerad av 1 meckar Lasse, redigerad totalt 0 gånger.
Ja så skall det vara, det är spärren som gör att du kan flytta den från P läget.
Spärren släpps så fort du trycker på bromsen, även i min bil hörs ljudet mycket tydligt, och visst känner man det lite grann när man håller handen på.

Fast jag förstår inte vad du menar med felmeddelandet. Stod det bara "N" i info fönstret??
Du menar inte fönstret för vald växel då? Där betyder ju N neutral.
Hursomhelst ett ev. felmeddelande har inget att göra med att det klickar när du trycker på bromsen, så har det alltid varit, bara att du inte uppmärksammat det tidigare.
Tjenare !Det stod något mer,men kom inte ihåg,la bara märke till bokstaven n.I fönstret längst till vänster stod det.Tidigare va det tyst,när jag tryckte på bromsen,och i P-läge.Jag både hör o känner,när jag lägger foten på bromspedalen,klick,klick.Efter det att felmeddelandet kom,uppstod det klickande ljudet,inte tidigare.
av tomme
meckar Lasse skrev:Hej ! Fick ett felmeddelande bokstaven n när jag gick från P till D,vred runt på reglaget på blinkersarmen meddelandet försvann.Felet som kvarstår är att,med motor igång ,tryck på bromspedalen,växelspaken i P-läge,hörs ett klickande ljud.Vid upprepande tryck på bromsen,hörs klick ljudet, samtidigt som man känner i spaken att det rör sig,va kan detta vara?
det sitter en liten solenoid (mekanisk spärr) som ska hindra dig från att kunna lägga i en växel när du inte bromsar!
vet dock inte om man ska kunna känna detta i själva växelspaken, jag känner det inte på min i alla fall! men kanske om du har en äldre modell att denna mekaniska spärr behöver smörjas upp efter några års användning!
Såvitt jag vet finns inget felmeddelande relaterat till växelspärren.
Det är bara en enkel solenoid som öppnar/stänger, ingen avancerad elektronik.

Det är nog bara slumpen att det börjat låta det senaste.
Det är absolut inget att oroa sig över. Visst skulle man kanske kunna plocka isär lite av panelen och smörja lite om man ville.

Du kan med gott samvete köra vidare.
av J.F.S
Jag har också ett klonk och det känns i spaken när man trycker ner bromspedalen. Det är spärren som aktiveras/deaktiveras som flera redan skrivit och helt normalt.
av el Toro
meckar Lasse skrev:Tack för alla tips,kan bero på kylan? Bilen funkar bra för övrigt.
alla har som sagt var detta "klicket" och det är sannolikt helt oberoende av kylan.
ni som nyligen har upptäckt detta "nya" fenomen har nog helt enkelt inte tänkt på det tidigare bara?
kanske gör ni någonting annorlunda nu som ni inte gjorde tidigare. så var det för mig när jag "upptäckte" det, efter att ha ägt bilen i över ett halvår...

jag hade för vana att alltid hålla bromspedalen nedtryckt när jag startade bilen och då drunknade klonket i alla andra ljud såsom bältesvarnare och kupéfläkt. men så en dag hände det sig att jag först vred om nyckeln och därefter lade handen på växelföraren och trampade på bromsen. KLICK! det både lät och kändes i handen.

så kan det vara. kör försiktigt allesammans! :)

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]