Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Amli skrev:
perhall skrev: Finns flera andra ekonomigrejer också som blir dyrare med diesel. Försäkring är ofta dyrare, likaså service över ett längre tidsintervall. Möljligen har dessa skillnader blivit mindre men ofta har det varit enkla grejer + kamrem var 16000:e mil eller så på bensin men dyrare grejer på service. Sen drar ju dieselbilar mer framdäck pga vridet:) (sant att det går åt mer däck men givetvis en oundviklig följd av högre vrid). När jag köpte min var en ganska jämnsnabb D5 35 000 dyrare... nu är dock 2,4D riktigt prisvärd.../PH
Den största ekonomiska biten sitter i värdeminskning. Och dieselbilarna håller värdet mycket bättre än etanolbilarna.
Varje enskild service kanske är dyrare (vet inte vad det kostar till etanol) men du behöver bara serva dem hälften så ofta och jag tror knappast att den är dubbelt så dyr. Tid är pengar också...
Att det ska dra mer däck beror ju helt på vilken dieselbil/etanolbil och körstil. Det går ju omöjligt att mäta.
Just nu ja står dieselbilarna högre i andrahandspris, vad som händer i framtiden står skrivet i stjärnorna. Men tänk på att det skiljer 30- 40.000:- i inköpspris också. Sen tycker jag det är tråkigt att så fort någon skriver något inte helt positivt om dieselbilarna så rackas det ner på just Flexifuelbilarna. Per Hall skrev ju inte något alls om etanol i sitt senaste inlägg som du citerade.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Andrahandsvärdet på en diesel är som sagt högre, men det beror ju mestadels på att (som KKR skriver) de är dyrare att köpa.
Vad det gäller prisskillnaden vid inköp av en diesel eller en bensin/etanolare så beror det ju också lite på vilka motorer man jämför.
Här är det många som har lite olika åsikter om hur man ska jämföra en diesel med en bensinare.

Vet inte vad en 2,5FT kostar i service, men jag betalade 2800 (någonting!?) för första servicen på våran 2,4D. Och efterssom vi kör för lite för att komma upp i milbegränsningen så är det ju en gång om året som gäller för våran del.. Vad det gäller däcksslitaget så kan jag glatt konstatera att våran 2,4D är mycket snällare mot däcken än vad våran förra 170Hk V70N var. V40 -99 2,0T som vi hade innnan den ska vi inte prata om, där fick man byta däck oftare än olja..... :wink:

Vad som händer i framtiden är som sagt skrivet i stjärnorna, och det är nog här som en av mina iritationer kommer in, för det är så många som "VET" hur det minsan kommer att bli med ditt å datt..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Undra om en enda tråd ska förbli fri från etanol/diesel-debatten och om förbrukning...... :roll:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag skrev för ett tag sedan en tråd i avdelningen om forumsförbättringar om att det borde finnas en avdelning för MILJÖ efterssom många diskussioner tar just den vändningen, fick inget gehör alls, utan uppmanades att fortsätta diskutera i de vanliga trådarna om det.... Trist..
av perhall
Variosboy skrev:Andrahandsvärdet på en diesel är som sagt högre, men det beror ju mestadels på att (som KKR skriver) de är dyrare att köpa.
Vad det gäller prisskillnaden vid inköp av en diesel eller en bensin/etanolare så beror det ju också lite på vilka motorer man jämför.
Här är det många som har lite olika åsikter om hur man ska jämföra en diesel med en bensinare.

Vet inte vad en 2,5FT kostar i service, men jag betalade 2800 (någonting!?) för första servicen på våran 2,4D. Och efterssom vi kör för lite för att komma upp i milbegränsningen så är det ju en gång om året som gäller för våran del.. Vad det gäller däcksslitaget så kan jag glatt konstatera att våran 2,4D är mycket snällare mot däcken än vad våran förra 170Hk V70N var. V40 -99 2,0T som vi hade innnan den ska vi inte prata om, där fick man byta däck oftare än olja..... :wink:

Vad som händer i framtiden är som sagt skrivet i stjärnorna, och det är nog här som en av mina iritationer kommer in, för det är så många som "VET" hur det minsan kommer att bli med ditt å datt..
Jag definierar nog andrahandsvärde i procent av inköpspris.
Däck är svårt att uttala sig om med få observationer (däck slits mycket olika snabbt beroende på märke o typ) men jag håller med om att 40 2,0T är en riktigt däckätare... PH
Användarvisningsbild
av SvenB
XC90_Executive skrev:Undra om en enda tråd ska förbli fri från etanol/diesel-debatten och om förbrukning...... :roll:
Jo men jag tror, när det gäller nya bilar att den frågan faktiskt har relevans. Som jag skrev i mitt första inlägg på den här tråden så undrar jag om en ny "ren" bensinbil i Volvo-storlek kommer att bli någon hit. I framtiden så blir det nog snåla dieselbilar, bensin/etanol eller bensin/biogas som kommer att vara dominerande i försäljningsstatistiken. Eller när det kommer en el-bil, men det blir nog i C 30-storlek i sådana fall.
Användarvisningsbild
av Appel
XC90_Executive skrev:Undra om en enda tråd ska förbli fri från etanol/diesel-debatten och om förbrukning...... :roll:
Nej, det verkar inte så, kanske någon driftig kan starta ett nytt forum som bara handlar om bränsle och förbrukning, http://www.rullalangt.nu.... förslagsvis :mrgreen:
av swemax
Användarvisningsbild
av SvenB
Appel skrev:
Nej, det verkar inte så, kanske någon driftig kan starta ett nytt forum som bara handlar om bränsle och förbrukning,
Ni får ursäkta, men varför skall dessa saker vara tabu i en sådan här tråd. Om Volvo kommer med en för Sverige ny motor, så är väl förbrukning också en intressant sak.
av MattiasD
Både förbrukning och bränsletyp är grundläggande vid diskussion av bilar, och särskillt i en tråd vars ämne är en ny motor från Volvo. Jag förstår inte varför det verkar vara så känsligt ämne på det här forumet.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Det blir ibland dyrare skador på bilen att […]

Någon som vet vilket Åtdragningsmoment[…]

Har kollat med felkoder? Har för mig att allt[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad fö[…]